۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81430366
T T
۰ نفر
حمل و نقل پاك؛ نياز امروز شهر تهران

تهران - ايرنا - كارشناسان و مديران شهري تنها علاج قطعي آلودگي هوا، نگراني هاي زياد، فشارهاي عصبي و هزاران مشكل و عوارض ناگوار ديگر منسوب به ترافيك افسارگسيخته شهر تهران را ايجاد زيرساخت هاي لازم و ترويج فرهنگ استفاده از 'حمل و نقل پاك يا سبز' مي دانند.

به گزارش ايرنا، شايد تا دو دهه قبل ساخت بزرگراه هايي عريض و طويل كه مسير كوتاه تر و راحت تري براي حركت خودروها محسوب مي شوند، از مهمترين راهبردهاي مديريت شهري تهران محسوب مي شد، به همين دليل بود كه بزرگراه هايي همچون شهيد همت و شهيد نواب در ميان كوچه و خيابان آن روز شهر تهران ساخته شدند و عنوان برگ زرين را در كارنامه مديريت شهري و سازندگان آن ها كسب كردند.

اما ديري نپاييد كه بزرگراههاي شهيد صياد و امام علي(ع) و صدر مزين به طبقه فوقاني نيز از پس خودروهاي خسته از كار و كم تحمل و عجول برنيامدند، گويي هرچه زمان مي گذرد اين خودروها حريف كه نه، مسير بيشتري مي طلبند.

اما حالا ديگر براي مسوولين شهري واضح و مبرهن شده كه آلودگي هواي تهران، آرامش روان مردم خيابان و بلاي جان خودروهاي روان را، مرهمي جز حمل و نقل پاك يا به عبارتي همان دوچرخه هاي قديم دوا نمي كند. خواسته يا ناخواسته بايد قبول كنيم كه دود از كنده بلند مي شود و اين حكايت همچنان باقيست.

حمل و نقل پاك يا آن طور كه 'سيدنواب حسيني منش' مدير حمل و نقل پاك معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مي گويد، حمل و نقل سبز (Green Transportation) سال هاي سال است كه در اولويت برنامه هاي شهرداري هاي جهان قرار دارد. نسخه اي شفابخش كه به گفته حسيني منش درمان كهنه زخم هاي شهر تهران است.

وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا حمل و نقل پاك را حمل و نقلي تعريف كرد كه آلودگي ندارد يا حداقل كمترين آلودگي توليدي را دارد و از كمترين ميزان سوخت هاي فسيلي به عنوان سوخت پيشران بهره مي برد.

حسيني منش، دوچرخه سواري را اولويت اصلي حمل و نقل پاك ذكر كرد و از عزم شهرداري براي توسعه فرهنگ استفاده از آن و ايجاد زيرساخت هاي لازم به منظور دوچرخه سوار شدن شهروندان تهراني خبر داد.

وي اظهار داشت: شهرداري برنامه ساخت 150 كيلومتر زيرساخت لازم براي عبور دوچرخه سواران در 3 محور شرقي-غربي و شمالي-جنوبي محدوده مركزي شهر تهران را در دستور كار دارد.

به گفته حسيني منش، ورود موتورسيكلت هاي برقي يا غيربنزيني به تهران، مذاكره براي واردات تاكسي هاي برقي و هيبريدي به پايتخت، بهره گيري از حمل و نقل سبك همچون تراموا از ديگر برنامه هاي دوره جديد شهرداري تهران براي مقابله با آلودگي هوا، كاهش ترافيك و بهبود آرامش روان مردم است.

در همين ارتباط بايد به صحبت هاي چندي پيش 'سيدجعفر تشكري هاشمي' معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران كه در همايش 'حمل و نقل پايدار و مديريت شهري' بيان شد، اشاره كرد.

وي مديريت خودرو محور شهر تهران را كه سال هاي سال بر نگرش مسوولين شهري حكمفرما بوده را عامل اصلي وضعيت بغرنج فعلي تهران ذكر كرد.

تشكري هاشمي رويكرد فعلي مديريت هاي شهري كارآمد جهان را مديريت انسان محور دانست و افزود: رويكرد جديد شهرداري تهران، مديريت انسان محور است. رويكردي كه شهرها را جايي براي اسكان و راحتي شهروندان مي داند نه محلي براي پارك يا مسيري براي عبور روان تر خودروها.

به گفته تشكري هاشمي، منابع متحرك شهر تهران روزانه بيش از يك هزار تن آلاينده توليد مي كنند.

بدون تعارف اين رقم قابل تامل است. كاري كه مردم شهر با دست خود يا بهتر بگوييم با خودروها و موتورسيكلت هاي خود با هواي تهران مي كنند، طي يك دهه گذشته از قرن 21، در كمتر شهري از جهان اتفاق افتاده و نوعي خودكشي پنهان محسوب مي شود.

اما خوشبختانه نور اميد هويداست و راهكار مشخص است. مشكل تهران سال ها پيش براي ديگر كلانشهرهاي جهان نيز اتفاق افتاده و با استفاده از راهكارهاي علمي حل شده است.

دوچرخه و دوچرخه سواري راهكار تهراني هاست. باشد كه روزي واژه 'خودروي شخصي' از دايره واژگان لغات مرتبط با حوزه حمل و نقل حذف شود و جاي خود را به 'دوچرخه شخصي' بدهد.

تهرام**2079/1625
۰ نفر