۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۶:۱۳
کد خبر: 81432624
T T
۰ نفر
چين: تصميم آمريكا نقض آشكار قوانين بين المللي است

پكن - ايرنا - چين بار ديگر با اعلام اعتراض شديد خود به آمريكا در رابطه با فروش سلاح به تايوان، انجام آن را نقض آشكار قوانين بين المللي و زير پاگذاشتن تعهدات واعلاميه هاي مشترك ميان دو كشور دانست.

چين پيشتر نيز مخالفت آشكار خود را با تصميم آمريكا اعلام و تاكيد كرده بود كه استمرار اين كار از سوي واشنگتن روابط دو كشور را دچار لطمات شديد مي كند.

«جين كانگ» سخنگوي وزارت امور خارجه در سخناني بار ديگر به طرح فروش سلاح به تايوان از سوي باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا واكنش نشان داد و نارضايتي شديد پكن از اين تصميم را اعلام كرد.

مجلس سناي آمريكا اوايل آذر ماه به اتفاق آراء طرحي را به تصويب رساند كه فروش ناوچه هاي داراي موشك هدايت شونده به تايوان را ميسر مي‌سازد. مجلس نمايندگان آمريكا نيز در ماه آوريل طرح مشابهي را تصويب كرده بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه چين با تاكيد بر اينكه مساله جزيره تايوان با منافع محوري چين ارتباطي تنگاتنگ دارد، از آن به عنوان مهمترين و حساس ترين موضوع روابط پكن - واشتنگتن نام برد.

«جين كانگ» ادامه داد: چين قاطعانه از فروش سلاح به تايوان از سوي آمريكا مخالفت مي كند و اين عمل كاخ سفيد بر خلاف سه اعلاميه مشترك چين و آمريكا به ويژه اعلاميه هفدهم آگوست (بيانيه 8.17) است.

وي تصريح كرد كه چين اين نوع رفتار را دخالت آشكار در امور داخلي خود مي داند و معقتد است ادامه اين روند به حق حاكميت و منافع امنيتي اش آسيب مي رساند.

اين مقام چيني در ادامه افزود: چين از آمريكا مي خواهد بر اصول سياست «يك چين» و سه اعلاميه مشترك دو طرف؛ تبادلات رسمي و نظامي خود را با تايوان قطع كند.

اقدام آمريكا در فروش سلاح به تايوان، پيشتر نيز با مخالفت چين مواجه شده بود و اين موضوع به بروز اختلافات ميان اين دو كشور دامن زده است.

آمريكا در بيش از سه دهه گذشته بزرگترين فروشنده سلاح به جزيره تايوان بوده است كه چين اين جزيره را بخشي از قلمرو خود مي داند.

چين بر اين عقيده است كه تايوان بخشي از خاك اين كشور است و كشورهاي ديگر نبايد با اين جزيره معاملات تسليحاتي داشته باشند.

تايوان پيشتر و در ماه ژانويه سال 2013، سري اول موشك‌هاي ضد كشتي هارپون آمريكا را براي تقويت قابليت‌هاي زيردريايي‌هاي خود تحويل گرفت.

تايوان اين موشك‌ها را در قالب طرح خريد تسليحات از آمريكا به ارزش 6.5 ميليارد دلار در سال 2008 سفارش داده بود. اين قرارداد موشك‌هاي پيشرفته پاتريوت و بالگرد‌هاي آپاچي را نيز شامل مي‌شد.

تايوان همچنين 2 فروند هواپيماي هشدار زودهنگام ارتقاء يافته را در مارس 2013 از آمريكا تحويل گرفت. اين هواپيماها مجهز به سامانه كنترل و هشدار زود هنگام در تمام شرايط آب و هوايي هستند كه به لحاظ سيستم رادار، نرم‌افزار، ارتباطات هوايي و ملخ هواپيما به روز رساني شده‌اند.

آساق**1597**1859