۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۵۰
کد خبر: 81439884
T T
۰ نفر

حامیان نسخ خطی تجلیل می شوند

۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۵۰
کد خبر: 81439884
حامیان نسخ خطی تجلیل می شوند

تهران-ایرنا- معاون كتابخانه ملی ایران گفت: چهارهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی هشتم دی ماه جاری با هدف تكریم عالمان و سرآمدان عرصۀ تحقیق در حوزۀ نسخه‌های خطی برگزار می شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'غلامرضا امیرخانی' در نشست خبری گفت:'تألیف، تدوین و ترجمه كتاب، مقاله و پایان نامه'، 'نقد و تصحیح متون'، 'فهرست نویسی و فهرست‌نویسان'، 'اهداگران مجموعه‌های خطی'، 'نشریات فعال در حوزه نسخه خطی'، 'طرح‌های پژوهشی'، از محور های این مراسم است.

معاون كتابخانه ملی ایران همچنین 'مرمت سنتی و مجازی'، 'مؤسسات فعال در حوزه نسخ خطی'، 'سایت‌های فعال در زمینه نسخ خطی'، 'طراحی نرم افزارهای اطلاع ‌رسانی و آموزش نسخ خطی'، 'یادداشت، گفت‌و‌گو و گزارش' را از دیگر محورهای این آیین عنوان كرد.

وی ادامه داد كه دبیری علمی چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی را 'نجفقلی حبیبی' و دبیر اجرایی آن را 'احسان الله شكراللهی ' بر عهده دارد.

امیرخانی ادامه داد كه در این دوره همچنین از مقام استاد فقید شادروان عزیزالله عطاردی تجلیل خواهد شد.

چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان این عرصه دوشنبه هشتم دی ماه از ساعت 15 در سالن همایش های سازمان اسناد و كتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی واقع در بزرگراه حقانی، غرب به شرق، بلوار كتابخانۀ ملی، ساختمان كتابخانۀ ملی برگزار می شود.

امیرخانی گفت: آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی ابتدا در دهه 70 در كتابخانه مجلس پایه گذاری شد و امسال برای چهاردهمین بار در سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار می شود.

وی خاطرنشان كرد: بررسی میراث خطی در اداره كل امور خطی سازمان اسناد و كتابخانه ملی در طول یك سال انجام شده و به همین منظور برگزیدگان نسخه های خطی به خاطر فعالیت در طول سال 93 در این آیین تجلیل خواهند شد.

وی افزود: كتابخانه ملی در همه جای دنیا وظیفه خاصی دارد، منتهی بعد از مدت كوتاهی كه از افتتاح سازمان اسناد و كتابخانه ملی در سال 83 گذشت از سال 84 تاكنون كتابخانه به سمت عمومی شدن تمایل پیدا كرد و به قرائت خانه برای دانشجویان تبدیل شد.

امیرخانی در مورد واكاوی چرایی این پدیده گفت: مشكلات متعددی وجود دارد كه از حوزه اختیارات سازمان اسناد و كتابخانه ملی خارج است. سازمان هایی مثل نهاد كتابخانه های عمومی و شهرداری به وظایف خود درست عمل نكرده اند وما مجبور به پاسخگویی به دانشجویان هستیم.

وی ادامه داد كه برگزاری همایش حامیان نسخ خطی و برپایی اندیشگاه فرهنگی و خرید نسخه های خطی در راستای اهداف كلی سازمان اسناد و كتابخانه ملی صورت می گیرد و افزود: تا زمانی كه نهاد كتابخانه های عمومی و شهرداری پاسخگوی نیازهای مراجعان نباشند سازمان اسناد و كتابخانه ملی قرائت خانه است.

امیرخانی از خریداری مجموعه 'مهندس الممالك غفاری' خبر داد و گفت: سازمان اسناد و كتابخانه ملی مجموعه متعلق به مهندس الممالك غفاری از رجال دوران قاجار را خریداری كرده و آن را به بخش خطی كتابخانه آورده است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام 'محمدرضا نوراللهیان'، عضو هیئت مدیره و مسئول فرهنگی مركز فرهنگی خراسان گفت: بنیانگذار این مركز علامه 'عزیزالله عطاردی' یكی از فعالان رشته نسخه خطی بود.

وی ادامه داد كه احیای آثار معاصر خطی و نسخه های خطی بدون مراجعه به كتابخانه ملی و یا كتابخانه مجلس از جمله فعالیت ها است و افزود: وی 54 سال از عمرش را برای تدوین 'دایرة المعارف بزرگ خراسان شناسی' در 86 جلد صرف كرد.

نوراللهیان گفت: هفت جلد از این مجموعه به چاپ رسیده كه سه جلد آن نیز در حال چاپ است و قرار است مابقی آن به تدریج چاپ و منتشر شود.

'نجفقلی حبیبی' دبیر علمی چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی نیز در ادامه درباره برگزاری این همایش در حوزه های مختلف نسخ خطی گفت: تمام رشته هایی كه مربوط به نسخه های خطی هستند در این دوره مورد توجه قرار گرفته اند.

وی افزود: بسیاری از نسخه های خطی هم اكنون در معرض خطر هستند و احیا و جمع آوری این نسخه های خطی در سراسر دنیا صورت گرفته است.

حبیبی در ادامه گفت: آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی 14 سال است كه برگزار می شود و موضوع نسخ خطی از وجوه مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: این موضوع باعث می شود كه جوانان هم به موضوع نسخ خطی علاقه مند شده و به این كار بپردازند.

دبیر علمی این آیین گفت: هنوز نسخه های خطی زیادی در كتابخانه وجود دارد كه بررسی نشده اند و این اقدام مشوقی است تا جوانان در این حوزه فعالیت كنند.

وی افزود: هنوز بسیاری از نسخه های خطی كه در كتابخانه ملی و مجلس وجود دارد فهرست نویسی نشده اند.

'احسان الله شكراللهی' دبیر اجرایی هم در این نشست گفت: نسخه های خطی یك منشور چندوجهی هستند كه جامعه به چند وجه به آنها نگاه می كند. هدف این آیین این است كه این منشور از وجوه مختلف مورد بررسی قرار گیرند و به جامعه معرفی شود و هر سال از یك شخص برجسته در حوزه نسخه های خطی نیز تقدیر شود.

وی افزود: امسال بر همین اساس از مرحوم علامه 'عزیزالله عطاردی' تجلیل خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: در این آیین همچنین علاوه بر یك چهره خاص از 55 برگزیده و شایسته در این حوزه تقدیرو تجلیل خواهد شد.

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت:امسال در حوزه نشریات برگزیده و شایسته تقدیر نداریم، اما در محورهای تألیف، فهرست نویسی، مرمت، صحافی، آسیب شناسی نسخه های خطی، پایان نامه های ارشد، دكتری ، مقاله و همچنین مصاحبه گران نسخه های خطی معرفی و تجلیل خواهد شد.

وی با بیان این كه از جمله محورهایی كه امسال اضافه شده چاپ هنری است افزود: انتشار آثار به صورت هنری خیلی هزینه بر است و هر ناشری به سراغ آن نمی رود.

شكراللهی افزود: همچنین موسساتی كه از این ناشران حمایت می كنند نیز معرفی می شوند و برای اولین بار مجموعه فعالیت های ناشر و موسسات مورد بررسی قرار گرفته است كه از میان كارهای یكصد موسسه بررسی شد و دو موسسه برتر معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد كه در این دوره از سید'محمدعلی احمدی ابهری' به عنوان بانی برگزاری این آیین تقدیر خواهد شد.

'سادات بیدگلی' مدیر كل امور خطی سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیز در این نشست گفت: نمایش 146 جلد از آثار علامه عطاردی و نیز نمایشگاه 240 كتاب، مقاله و پایان نامه از برنامه های این همایش خواهد بود.

وی افزود: در مخزن كتابخانه ملی 31 هزار نسخه خطی و 36 هزار نسخه سنگی وجود دارد كه به دلیل محدودیت فضا قابلیت نمایش این تعداد اثر وجود ندارد.

وی اظهار امیدواری كرد تا سال آینده فضای مناسبی برای نمایش این آثار آماده شود.

بیدگلی درباره دیجیتال سازی منابع سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: حدود 92 درصد از نسخی كه در بخش خطی داریم اسكن شده است و برای خواندن بر روی سایت قرار گرفته اند.

وی از خرید نسخه های خطی خبر داد و گفت: تاكنون 70 نسخه چاپ سنگی و نسخه خطی و 140 تابلوخط خریداری شده است كه گرانترین نسخه خریداری شده دیوان حافظ به قیمت 20 میلیون تومان مربوط به دوران صفویه است كه در شهر شیراز نوشته شده است.

فراهنگ**1497 ** 1569
۰ نفر