۸ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۲۱
کد خبر: 81442491
T T
۰ نفر
رييس مركز بهداشت دزفول:
آمار شيوع بيماري سالك در دزفول نگران كننده است

دزفول - ايرنا - رييس مركز بهداشت دزفول آمار مبتلايان به بيماري سالك در اين شهرستان را نگران كننده خواند و گفت:براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري پوستي بايد نكات بهداشتي با دقت رعايت شود.

به گزارش ايرنا 'بيتا چاييده' روز دوشنبه در نشست شوراي سلامت شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداري افزود:سالك بيماري پوستي مشترك بين انسان و حيوان است كه بر اثر نيش پشه خاكي منتقل مي شود.

وي بيماري سالك را به دو نوع شهري و روستايي تقسيم كرد و گفت:عامل بيماري سالك در مناطق شهري ، انسان بوده كه سگ را نيز مبتلا مي كند در حالي كه در مناطق روستايي عامل اين بيماري رطوبت مي باشد كه انسان و سگ سانان را نيز مبتلا مي كند.

وي افزود:انتقال اين بيماري پوستي از طريق انسان به انسان ، حيوان به حيوان ،حيوان به انسان و انسان به حيوان نيز امكان پذير است.

رييس مركز بهداشت دزفول با اشاره به اينكه نوع سالك مرطوب در دزفول فراگير است گفت: آمار بيماري سالك در شهرهاي ميانرود،دزآب،انقلاب،روستاهاي خيبر و محمدبن جعفر نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

وي اظهار كرد:مراكز نظامي شهرستان دزفول نيز 31 درصد از آمار مبتلايان به سالك را به خود اختصاص داده اند كه بيشترين آمار مبتلايان به سالك در دزفول در سال جاري مي باشد و بايد در اين خصوص هشدار داد.

چاييده گفت:پشه خاكي به عنوان عامل انتقال اين بيماري در جاهاي مرطوب و تاريك ،شكاف ديوار ،اماكن متروكه ،اصطبل ، مناطق دفع زباله ، باغچه و مرداب ها زندگي مي كند و در ساعات اوليه شب به خونخواري از انسان و حيوان مي پردازد.

وي افزود:زخم سالك بدون خارش و درد مي باشد و پس از گذشت چند ماه به صورت يك برجستگي بدون درد ظاهر مي شود و بتدريج بر روي پوست گسترش مي يابد.

رييس مركز بهداشت دزفول به عوامل بازدارنده از انتقال بيماري سالك اشاره كرد و گفت: بهسازي و ترميم شكاف ها،جمع آوري نخاله ها و دفع بهداشتي زباله خانگي ، استفاده از پماد و مواد دفع حشرات هنگام استراحت در مناطق آلوده از عوامل پيشگيري از ابتلا به سالك مي باشند.

وي گفت:آزمايشگاه مجهز تشخيص و درمان سالك در دزفول آماده ارائه خدمات به بيماران مبتلا به سالك مي باشد.

چاييده نسبت به افزايش آمار مبتلايان به بيماري ايدز در كشور نيز اشاره كرد و گفت:در سالهاي اخير آمار زنان مبتلا به ايدز در كشور و دزفول افزايش يافته است به گونه اي كه در موارد متعددي كه در دزفول مشاهده شده چندين زن بعد از ازدواج به ايدز مبتلا شده اند و يا در دوران حاملگي متوجه اين بيماري شده اند.

وي همچنين در خصوص افزايش آمار ابتلا به بيمارهاي جنسي و مقاربتي در سنين 13 تا 15 سال هشدار داد و افزود:اين افراد بعضا اطلاعي از بيماري خود ندارند لذا ارايه آموزش هاي لازم در اين رابطه ضروري است.

رييس مركز بهداشت دزفول گفت:در گذشته الگوي انتقال ايدز از طريق تزريقي بود ولي اكنون آمار ابتلا از طريق جنسي نيز افزايش يافته است و از 10 درصد به 30 درصد رسيده است.

فرماندار ويژه دزفول نيز در اين نشست با تاكيد بر لزوم آموزش هاي بهداشتي به جوانان و نوجوانان گفت:بايد ضريب هوشياري مردم به ويژه قشر دانش آموز را نسبت به بيماري ايدز بالا برد و در دبيرستان ها بي پرده در اين رابطه اطلاع رساني كرد زيرا ابتلاي يك نفر به ايدز هزاران مصيبت و گرفتاري براي جامعه و خانواده به دنبال دارد.

' حبيب اله آصفي ' افزود:بايد اطلاع رساني گسترده اي در خصوص بيماري ايدز در جامعه صورت گيرد كه مدير آموزش و پرورش دزفول نيز در اين خصوص اعلام آمادگي كرد.

در اين نشست در خصوص احداث كشتارگاه صنعتي دزفول نيز بحث وتبادل نظر شده و مقرر گرديد مجوز صادره در اين رابطه براي فردي كه توان اجراي اين طرح را ندارد لغو و مجوز براي فرد واجد شرايط مالي ديگري صادر شود.

7278/648