۹ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰
کد خبر: 81443894
T T
۰ نفر
یك مسوول: حدود 92 درصد جمعیت استان ایلام با سواد هستند

ایلام - ایرنا - معاون سواد آموزی اداره كل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: حدود 92 درصد جمعیت استان ایلام در گروه سنی 10 تا 49 سال از نعمت خواندن و نوشتن بهره مند بوده و با سواد هستند.

'بهروز حیدری' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: براساس سرشماری نفوس و مسكن سال 90 جمعیت بیسواد این استان در گروه سنی 10 تا 49 سال طبق خوداظهاری ها 28 هزار و 582 نفر بوده است.

وی افزود: در سه سال اخیر پس از سرشماری، بخش عمده ای از جمعیت بیسواد استان در گروه سنی مذكور با تدابیر و برنامه ریزی های آموزش و پرورش، جذب كلاس های سواد آموزی شده و از نعمت سواد خواندن و نوشتن بهره مند شده اند.

حیدری تاكید كرد: تمام سعی و تلاش خود را بكار گرفته ایم كه جمعیت بیسواد استان در مناطق مختلف را در گروه سنی 10 تا 49 سال به كلاس های سواد آموزی جذب و زمینه باسوادی آنها را با استفاده از آموزشیاران فراهم كنیم.

وی با بیان اینكه استان ایلام امسال براساس حجم اعلام شده سازمان نهضت سوادآموزی، رتبه اول كشور در جذب بیسوادان در كلاس های سوادآموزی را كسب كرده است، طبق سیاست های وزارت آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی كشور تعداد جمعیت بیسواد كشور تا پایان برنامه پنجم توسعه باید كاهش یابد.

حیدری در خصوص برگزاری جشن بیسوادی در استان ایلام اظهار كرد: در صورتی جشن بیسوادی برگزار می شود كه هیچ گونه بیسوادی در میانگین سنی 10 تا 49 سال وجود نداشته باشد حال آنكه در مقطع كنونی هدف ما جذب هر چه بیشتر جامعه بیسواد به حضور مداوم در كلاس های آموزشی است.

وی از ایجاد سامانه تشخیص سواد با استفاده از اطلاعات فردی و كارت ملی افراد خبر داد و یادآور شد: با بهره گیری از این سامانه همه اشخاص دارای سواد یا مدرك نهضت سواد آموزی از افراد فاقد سواد مشخص می شوند.

معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش استان ایلام از رایگان بودن كامل تحصیل در مقاطع نهضت سواد آموزی برای سوادآموزان خبر داد و اعلام كرد: به هر یك از سوادآموزانی كه موفق به دریافت مدرك سواد آموزی بشرط یادگیری شده باشند، هزینه تحصیل در مقاطع بالاتر پرداخت می شود كه این هزینه بر اساس مقاطع تحصیلی سوادآموزان متفاوت است.

وی خاطر نشان كرد: هم اكنون 650 آموزش دهنده در قالب موسسات حقوقی طرف قرارداد با نهضت سوادآموزی استان ایلام مشغول آموزش افراد بیسواد هستند.

7172/712