۹ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۱۰
کد خبر: 81444556
T T
۰ نفر

ناگفته‌هايي از بازار رايحه‌هاي ميليوني

۹ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۱۰
کد خبر: 81444556
ناگفته‌هايي از بازار رايحه‌هاي ميليوني

تهران - روزنامه اعتماد نوشت :بازار عطر و ادكلن، بازار جذابي است و مشتريان خاص خود را دارد. معمولاً خريداران عطر و ادكلن از اقشار متوسط و بالاي جامعه هستند و هر كدام بسته به توان مالي خود اقدام به خريد اين كالا مي‌كنند.

روزنامه اعتماد در ادامه اين مطلب آورده است: البته اين روزها در هر كوچه و خياباني كه سر بچرخانيد، به راحتي دستفروشاني كه عطر و ادكلن مي‌فروشند پيدا مي‌كنيد. كساني كه معمولاً مشتريانشان بالاشهري نيستند و به دنبال جنس ارزان‌قيمت هستند. اما اگر بخواهيد به بازاري برويد كه در آنجا فقط عطر و ادكلن و لوازم آرايشي و بهداشتي ببينيد، بايد يا سمت بازار برويد و كوچه مروي يا خيابان وزرا. در واقع اين دو جا بورس عطر و ادكلن در تهران هستند. بازار عطر و ادكلن نيز در سال‌هاي اخير به دليل نوسان شديد قيمت ارز و همچنين ضعيف شدن توان خريد مردم، ديگر ثبات سابق را ندارد و پربيراه نيست اگر بگوييم بازار در اين بخش هم درگير ركود تورمي شده است.

خيابان خالد اسلامبولي يا همان وزرا يكي از اصلي‌ترين بازارهايي است كه خريداران عطر و ادكلن را به خود جلب مي‌كند. مغازه‌هاي متعدد عطر فروشي، با دكوراسيون مدرن و فروشندگان آراسته از شاخصه‌هاي بارز مغازه‌هاي اين خيابان است. كساني كه اين منطقه را براي خريد عطر انتخاب مي‌كنند، فكر مي‌كنند در اين محل مي‌توانند عطرهاي اورجينال بخرند، زيرا اكثر فروشگاه‌هاي اين منطقه، خود اقدام به وارد كردن عطر مي‌كنند. در اين منطقه عطرهايي با برند ايراني تقريباً ناياب است و همه مدعي هستند كه جنس آنها ساخته كشورهايي مانند ايتاليا، فرانسه و آلمان است.

يكي از فعالان بازار عطر به «اعتماد» گفت: در اين منطقه خريدار عطر ايراني وجود ندارد و من تاكنون هيچ مشتري را نديدم كه به دنبال عطر ايراني باشد. به همين خاطر مغازه‌داران هم ترجيح مي‌دهند از توليدات داخل استفاده نكنند.

وي درباره تفاوت عطر و ادكلن‌هاي اورجينال، تقلبي و اسانس‌هايي كه در بازار وجود دارند، گفت: اسانس‌ها، مشخصاً همان اسانس كارخانه‌هاي معروف نيست، زيرا فرمول اسانس كارخانه‌ها جزو اسرار به حساب مي‌آيد و اگر قرار باشد هركسي بتواند اسانس بهترين كارخانه‌هاي عطر جهان را توليد كند، آنها ديگر سودي نداشتند اما به هر حال اين اسانس‌ها تقريباً بويي مشابه عطرهاي توليدي كارخانه‌ها را ساطع مي‌كنند.

او افزود: تفاوت بين عطر اورجينال و تقلبي در بسته‌بندي و شكل شيشه به طور كلي خودنمايي مي‌كند. در زمينه بو هم، بالطبع عطرهاي تقلبي بوي ضعيف‌تر با ماندگاري كمتري دارند. همچنين لازم به ذكر است برخي از عطرهاي تقلبي منجر به ايجاد آلرژي‌هاي پوستي در مصرف كننده‌ها مي‌شود.

اين فعال بازار عطر ادامه داد: در زمينه قيمت، مسأله به اين بستگي دارد كه از كجا عطر تقلبي را تهيه كنيم. اگر از مغازه‌ها به ويژه مغازه‌هاي شمال تهران خريد كنيم، آنها عطرهاي تقلبي را به عنوان اصل مي‌فروشند به همين خاطر نهايتاً پنج الي 10 درصد ارزانتر از كالاي اصلي به فروش مي‌روند. اما فروشندگان خياباني آنها را به قيمتي منصفانه مي‌فروشند و عموماً قيمت آنها 10 درصد قيمت جنس اصلي است.

او پرفروش‌ترين عطرهاي بازار را از خانواده eau de parfum ها دانست و پرفروش‌ترين سايز عطر و ادكلن در بازار را 100 ميلي ليتر عنوان كرد.

فعال بازار عطر، گران‌ترين عطرهاي حاضر در بازار امروز را دو دسته دانست؛ آنهايي كه به خاطر نوع عطر و اسانس گران هستند و عطرهايي كه به دليل شيشه‌هاي نگين‌دار گران هستند.

وي در همين باره افزود: عطر ramon molvizar كه عطر خاندان سلطنتي اسپانيا است به دليل شيشه ويژه‌اي كه دارد به قيمت حدوداً پنج ميليون تومان به فروش مي‌رود. عطرهاي ديگري هم هستند كه به دليل اسانس خاص خود گران هستند، از جمله اين عطرها 777 نام دارد كه به قيمت دو ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رود.

30 ميلي ليتر ادكلن: 900 هزار تومان

همچنين عطر خاصي از كشور ايتاليا هم در بازار وجود دارد به نام ناساموتو. اين شركت عطر خاصي دارد با نام black afgha. اين ادكلن هم گرانقيمت است و شيشه 30 ميلي ليتري آن 900 هزار تومان قيمت دارد.

اين فروشنده حرفه‌اي در ادامه گفت: به طور ميانگين در ميان مغازه‌هاي لوكس و معروف فروشنده ادكلن، بيش از 15 ميليارد تومان جنس وجود دارد. فروش هر مغازه در روز به طور ميانگين و البته وابسته به قدمت مغازه در اين صنف بيش از 10 ميليون تومان در روز است. البته فروشگاه‌هايي هم وجود دارند كه به سختي فروش روزانه‌شان به سه ميليون تومان مي‌رسد.

او درباره نحوه ورود اجناس به ايران نيز گفت: كساني كه واردكننده هستند، اجناس خود را بيشتر از كشورهاي فرانسه و آلمان وارد مي‌كنند. به دليل اينكه اين افراد ميزان زيادي بار دارند، عمده بار خود را از طريق گمرك وارد مي‌كنند و خيلي به ندرت پيش مي‌آيد كه اجناس خود را از طريق مسافر بياورند.

اين فعال بازار عطر در پايان اظهار كرد: وضعيت امروز بازار نسبت به سال‌هاي 1391 و 1392 بهتر شده است؛ چراكه نوسان نرخ ارز تأثير روزمره بر بازار نمي‌گذارد اما به هر روي، نوسانات اخير نتايج خود را سه الي چهار ماه ديگر نشان خواهد داد.

منبع/ پارسينه

اول **
۰ نفر