۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۳۴
کد خبر: 81445912
T T
۰ نفر
50 درصد آمبولانس های كشور نیاز به ترمیم و نوسازی دارند

تهران - ایرنا - رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه ناوگان اورژانس كشور نیاز به یكهزار و 500دستگاه آمبولانس دارد، افزود: 50 درصد آمبولانس های موجود نیز نیاز ضروری به ترمیم و نوسازی دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «امین صابری نیا» روز چهارشنبه در نشست خبری، ضمن تشریح اقدامات انجام شده طی شش ماه گذشته، از كمبود نیروی انسانی و اعتبار به عنوان دو مشكل جدی در اورژانس كشور یاد كرد و از دولت خواست توجه ویژه و اهتمام بیشتری در بحث اورژانس پیش بیمارستانی داشته باشد.

وی تصریح كرد: در بخش اورژانس پیش بیمارستانی در شش ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 92، تعداد ماموریت‌ها 4.9 درصد افزایش یافته بطوریكه تعداد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی از یك میلیون و 186 هزار مورد در سال 92 به یك میلیون و 245 هزار در سال جاری رسیده است.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی وزارت بهداشت، از افزایش ماموریت‌های ترافیكی اورژانس 115 خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاكنون تلفات تصادفی نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد كاهش داشته است.

صابری ‌نیا همچنین گفت: این مركز به دلیل پوشش مناسب اورژانس پیش بیمارستانی در مورد حوادث ترافیكی پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و این درحالیست كه مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیكی كاهش پنج درصدی داشته است.

وی گفت: از بتدای سال جاری 419 مورد بیمار تصادفی نیز از طریق آمبولانس‌های هوایی به مراكز درمانی منتقل شده‌اند كه بیشتر این افراد جوان بودند و همچنین 90 بیمار غیر تصادفی بین بیمارستان‌ها یا بین شهرستان‌ها از طریق آمبولانس هوایی منتقل شده‌اند.

به گفته صابری‌نیا، از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت و راه اندازی آمبولانس هوایی تاكنون، 21 زن باردار از مناطق كمتر توسعه یافته از طریق اورژانس هوایی به بیمارستان‌های دارای تخصص‌های لازم اعزام شده‌اند.

وی در تشریح اقدامات اورژانس هوایی از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: در راستای این طرح، راه‌اندازی هدفمند اورژانس هوایی را در اولویت خود قرار دادیم و تلاش كردیم سطح پوشش ارائه خدمات را افزایش دهیم، اما متاسفانه نتوانستیم تعداد بالگردها را از 14 مورد ارتقا دهیم.

صابری نیا گفت: امسال ارتقای تعداد نفر ماموریت در روز نسبت به سال گذشته از 1.58 به 4.13 افزایش یافته است.



** رتبه بندی پایگاه‌های اورژانس 115

رییس اورژانس كشور به رتبه بندی پرسنل و پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی اشاره كرد و خاطرنشان كرد: رتبه بندی كاركنان اورژانس پیش بیمارستانی این مركز تا دو ماه آینده به دانشگاه های سراسر كشور ابلاغ می شود و رتبه بندی پایگاه‌ها نیز تا آخر دی‌ ماه انجام و به مراكز اعلام می‌شود و ارتقا مراكز براساس رتبه بندی پیگیری خواهد شد.

وی گفت: هفته آینده برنامه مدیریت بخش اورژانس با امضای معاونت درمان و وزیر بهداشت ابلاغ خواهد شد.

صابری نیا اقدامات انجام شده در راستای آموزش پزشكان و پرستاران بخش اورژانس را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال توانستیم 51 پزشك و یكصد پرستار را در بخش‌های اورژانس بیمارستانی آموزش دهیم.



** تدوین سند ملی اورژانس

رییس اورژانس كشور از اقدامات انجام شده در جهت تدوین سند ملی اورژانس خبر داد و افزود: تدوین این سند، پیشرفت بیش از 70 درصدی دارد كه پس از تایید معاونت درمان و وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا در اورژانس‌هایمان رفتاری مناسب روز را شاهد باشیم.



** خدمت به 16 هزار زائر اربعین حسینی

صابری نیا ادامه داد: حضور هموطنان در كربلا و نجف در اربعین حسینی، نیاز بحرانی به خدمات بهداشتی درمانی بویژه در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران را ضروری كرد بطوریكه در مراسم اربعین، علاوه بر خدمات دانشگاه علوم پزشكی ایلام و جندی شاپور اهواز و آبادان، از تمام كشور ارائه خدمت به زائران داشتیم.

وی افزود: علاوه بر این خدمات چهار دستگاه آمبولانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز چزابه، شش دستگاه آمبولانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز شلمچه و 37 دستگاه آمبولانس و هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز مهران مستقر شدند و اورژانس هوایی خرم آباد، كرمانشاه و اهواز نیز در آماده باش صد در صدی بودند.

صابری نیا گفت: در این مدت 16 هزار زائر از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی استفاده كردند و همچنین معاونت بهداشت وزارت بهداشت تیم‌های بهداشتی را در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه به صورت آماده باش شبانه روزی قرار داد.

وی تصریح كرد: همه این فعالیت ها منجر به این شد كه هیچ بیماری مهلكی از مرزهای عراق به ایران منتقل نشود و توانستیم تمام بیماری ها را كنترل كنیم.

رییس اورژانس كشور گفت: كمبود نیروی انسانی از مشكلات جدی این مركز است بطوریكه فقط به منظور نگهداشتن پایگاه‌های كنونی اورژانس 115، هفت هزار و 500 نیرو كمبود داریم.

وی با بیان اینكه نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی با ظرفیت دو برابری خود خدمت رسانی می‌كنند، افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 803 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی راه اندازی می‌كردیم اما به علت كمبود اعتبارات و همچنین كمبود نیروی انسانی این امر هنوز محقق نشده است.

صابری نیا به نبود اعتبارات كافی این مركز اشاره كرد و گفت: این مركز 25 درصد نسبت به نیاز واقعی‌ كمبود اعتبار دارد و اكنون بسیاری از پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی به صورت استیجاری و یا در كانكس خدمت دهی دارند.



** توصیه اورژانس درباره آلودگی هوا

وی درباره میزان مراجعات قلبی - تنفسی به اورژانس‌ بدنبال تشدید آلودگی هوا در تهران گفت: طی چند روز گذشته افزایش 10 درصدی خدمات اورژانس را شاهد بودیم كه بیشترین موارد مربوط به حوادث ترافیكی بوده نه قلبی - تنفسی، و تعداد موارد تنفسی فقط یك تا دو درصد افزایش داشته است.

صابری نیا خاطرنشان كرد: در این شرایط شهروندان از خودروهای شخصی استفاده نكنند و فعالیت های روزانه و اداری خود را با استفاده وسایط نقلیه انجام دهند و در موارد ضروری از منزل خارج نشوند و حتی الامكان از ماسك استفاده كنند.

اجتمام ** 9188 ** 1071
۰ نفر