۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۴۴
کد خبر: 81446259
T T
۰ نفر
اتصال شبكه خط آهن عراق به ایران در توسعه مناسبات میان دو كشور موثر است

تهران - ایرنا - وزیر حمل و نقل عراق گفت:‌ اتصال شبكه خط آهن عراق به ایران می تواند در توسعه مناسبات برادرانه میان دو ملت مسلمان منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، باقر جبرالزبیدی عصر چهارشنبه در حاشیه مراسم امضای یادداشت تفاهم همكاری های حمل و نقلی بین ایران و عراق، افزود: در سفر هیات عراقی به تهران، راهكارهای اتصال خط آهن ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید 37 كیلومتر خط آهن از بصره تا شلمچه احداث شود تا با اتصال خطوط ریلی عراق به شبكه حمل و نقل ریلی ایران، قطارهای عراقی بتوانند تا كشور چین تردد كنند.

وی از آمادگی دولت و ملت عراق برای توسعه همكاری های حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی با ایران خبر داد و افزود: با اتصال شبكه خط آهن ایران و عراق مراودات تجاری و ترانزیت كالا و مسافر بین دو كشور بیش از پیش افزایش می یابد.

وی درخصوص اتصال خط آهن ایران در منطقه خسروی به خانقین نیز گفت: با اتصال شبكه خط آهن ایران به این منطقه، مسافران زیادی می توانند برای رفتن به كربلا و دیگر شهرهای عراق از آن استفاده كنند.

وزیر حمل و نقل عراق اظهار داشت: در این خصوص قرار شد پنجشنبه هفته آینده نشستی با حضور دست اندركاران صنعت حمل و نقل ریلی ایران، مهندسان و كارشناسان كشورمان در بصره برگزار شود تا پس از بررسی زوایای مختلف اتصال شبكه خط آهن ایران به عراق، همزمان با آغاز عملیات اجرایی آن، لایروبی آبراه اروندرود نیز دنبال شود.

وزیر حمل و نقل عراق گفت:‌ در صورت لایروبی اروندرود كشتی های دو كشور می توانند بین بصره و خرمشهر تردد كنند تا همكاری های دو ملت ایران و عراق در بخش بندری و دریانوردی نیز گسترش یابد.

جبرالزبیدی درخصوص همكاری های حمل و نقل هوایی بین شركت های ایرانی و عراقی، افزود: زمینه های همكاری شركت های هوایی بین دو كشور بسیار زیاد است و در این زمینه دو طرف توافقنامه جدیدی را در دست بررسی دارند تا مراودات هوایی نیز بین دو كشور افزایش یابد.

وی از سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به عراق خبر داد و گفت: پس از سفر عباس آخوندی به بغداد و بصره دو كشور می توانند زمینه های همكاری های حمل و نقلی خود را در بخش های مختلف گسترش دهند.

وزیر حمل و نقل عراق بر ضرورت افزایش حجم تجارت اقتصادی بین دو كشور تاكید كرد و گفت:‌ دست اندركاران بخش حمل و نقل ایران و عراق باید زمینه های افزایش حجم توسعه اقتصادی را فراهم آورند.

وی اظهار امیدواری كرد: با امضای یادداشت تفاهم همكاری های حمل و نقلی بین ایران وعراق اجرای این توافقنامه در زمانبندی مشخصی كه تعیین شده آغاز شود تا شاهد گسترش روابط دو كشور در منطقه باشیم.

اقتصام(3)م.ب/1108**1558
۰ نفر