۱۳ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۳۲
کد خبر: 81449357
T T
۰ نفر
سازمان ملل بایستی به وضعیت بحرین رسیدگی كند

لندن - ایرنا - «جواد فیروز» نماینده سابق مجلس ملی بحرین و از فعالان حقوق بشری با اشاره به سیاست های سركوبگرانه رژیم آل خلیفه و موارد گسترده نقض حقوق بشر توسط این رژیم، خواستار رسیدگی به وضعیت كنونی بحرین از سوی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل شد .

رییس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر «سلام»، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: سیاست رژیم حاكم بر بحرین، اعمال جو خفقان، شكنجه و قتل مخالفان است و این شیوه هیچ راهی را برای گفت وگو و اصلاح این رژیم باز نگذاشته است.

این فعال سیاسی و مدنی ساكن لندن، افزود: ما از جهانیان می خواهیم كه ازجنبش آزادی خواهانه مردم بحرین حمایت كنند و متاسفانه آن طرفداری و حمایتی كه از جنبش ها و حركت های آزادی خواهان كشورهای عرب در جریان بهارعربی صورت گرفت از مردم بحرین صورت نگرفته است.

فیروز افزود: واقعیت این است كه سلطنت مطلقه آل خلیفه بدلیل نداشتن حمایت مردمی، فاقد مشروعت است و خواسته مردم بحرین دست یافتن به آزادی، اعمال حاكمیت مردم، تشكیل یك مجلس ملی كه بتواند نظارت بر حكومت داشته باشد و نیز تشكیل یك حكومت مردمی است.

وی افزود: دراین میان نهادها و سازمان های حقوق بشری، اگرچه از جنبش مردم بحرین حمایت می كنند اما متاسفانه این حمایت چیزی غیر از صدور بیانیه نیست و وقت آن است كه این گروه ها فشار حقیقی بر روی حكومت ها و نیز سازمان های جهانی از جمله سازمان ملل بیاورند.

فیروز افزود: نظر ما این است مساله بحرین بایستی در سازمان ملل مورد بحث قرار داده شود و یا اینكه یك كنفرانس جهانی درباره آن تشكیل تا صدای مردم بحرین خوب شنیده شود.

رییس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر'سلام'، شمار زندانیان سیاسی را در بحرین بیش از 3 هزار نفراعلام كرد و گفت: مردم بحرین درجریان جنبش آزادی خواهانه شان تا الان 160 شهید و شمار زیادی مجروح و معلول داده اند .

این فعال سیاسی به صدور حكم اعدام برای 4 مخالف بحرینی اشاره كردو گفت: رژیم آل خلیفه تاكنون برای شمار زیادی حكم ابد صادر و 50 بحرینی را سلب ملیت كرده و این سیاست سركوب و خفقان را همچنان ادامه می دهد.

وی از سیاست های دولت انگلیس در برابر جنبش مردم بحرین انتقاد كرد و گفت: پادشاه بحرین یكسال پیش در جریان سفرش به انگلیس اقرار كرد كه پدرش مخالف ترك نیروهای انگلیسی از كشورش بوده است و معنای این حرف چیزی جز حمایت رژیم آل خلیفه از ادامه استعمار نیست.

فیروز به توافق امنیتی اخیر منامه و لندن و ایجاد پایگاه جدید دریایی انگلیس در بحرین اشاره كرد و گفت كه بدون تردید، بدون حمایت خارجی ها از جمله انگلیس، رژیم آل خلیفه نمی تواند زیاد بقا داشته باشد .

نماینده سابق مجلس ملی بحرین ادامه داد: انگلیس در امور بحرین دخالت می كند و سفیر آن در منامه عملا حاكم فعلی این كشور بشمار می رود.

وی گفت: فعالیت ها و رفت وآمدها و سخنرانی های سفیر انگلیس دربحرین نشان می دهد كه كنترل وضعیت سیاسی این كشور از سوی انگلیسی ها صورت می گیرد و این امر باعث تاسف است .

فیروز افزود: درخواست ما از دولت دیوید كامرون این است كه رفتار و سیاستش را در قبال بحرین تغییر دهد و این نه فقط درخواست ما بلكه خواسته بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس نیز است .

رییس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر'سلام' گفت: شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس اخیر از دولت كامرون خواسته بودند كه سیاست لندن در قبال دولت بحرین تغییركند چرا كه وضعیت حقوق بشر در این كشور وخیم است و تا این وضعیت عوض نشود، نباید از رژیم آل خلیفه حمایت كرد.

وی درمورد علت دستگیری شیخ علی سلمان دبیر كل جمعیت ملی اسلامی الوفاق توضیح داد: وی از رهبران اصلی مخالفان است و رژیم با توجه با اینكه اكثر رهبران مخالفان را به زندان افكنده و برای آنها حكم ابد صادر كرده، تلاش دارد كه مابقی مخالفان نیز بنحوی كنترل و تسلیم خواسته هایش كند.

نماینده سابق مجلس ملی بحرین با اشاره به درخواست علما و مراجع از جمله آیت الله سیستانی برای آزادی هرچه سریعتر شیخ علی سلمان تصریح كرد: البته این سیاست اشتباه رژیم آل خلیفه، شرایط را برای آن از این كه هست به مراتب بدتر خواهد كرد.

فیروز همچنین در ارتباط با سیاست های مداخله جویانه حكام سعودی و امارات در بحرین گفت: سیاست های این كشورها اشتباه است و باتوجه به تاثیراحتمالی ادامه آشوب ها در بحرین بر روی امنیت منطقه، صلاح آنها حمایت از جنبش آزادی خواهانه بحرینی ها و برقراری دمكراسی دراین كشور است.

وی درخصوص تجمع اعتراضی روز جمعه گذشته در برابر سفارت بحرین گفت: اعضای گروه های مخالف بحرینی كه درانگلیس هستند و طرفداران آنها، با شركت در این تجمع، ضمن اعتراض به دستگیری شیخ علی سلمان رهبر مخالفان رژیم ، حمایت خود را از جنبش مردمی بحرین كه از 3 سال پیش شروع شده و هنوز ادامه دارد اعلام كردند.

وی گفت كه جنبش مردمی بحرین بدنبال برقراری دمكراسی است و این كمترین خواسته و چیزی است كه مردم هر كشوری حق داشتن آن را دارند.

شماری از فعالان مدنی و گروه های مخالف بحرینی عصر روز جمعه با برگزاری تجمع اعتراضی در برابر سفارت بحرین در لندن، خواستار آزادی هر چه سریعتر شیخ علی سلمان دبیركل جمعیت ملی اسلامی الوفاق شدند.

شیخ علی سلمان در مبارزه خود با رژیم دیكتاتور آل خلیفه برای اولین بار در سال 1994 میلادی بازداشت شد و پس از آن به انگلیس تبعید شد و پس از بازگشت از تبعید در سال 2001 میلادی در جمعیت ملی اسلامی الوفاق به فعالیت های سیاسی پرداخت و از زمان شكل گیری این جمعیت تا به امروز دبیركل آن بوده است.

اروپام** 3** 1552**1010