به گزارش روز یكشنبه خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا دوسالانه مجسمه سازی از سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای ارائه دستاوردهای هنرمندان در هر یك از رشته های تجسمی بنیان گذاشته شد.
دو سالانه های مجسمه سازی، نقاشی، نگارگری، عكاسی، سفال و سرامیك، پوستر، كاریكاتور و تصویرگری در سال های گذشته فرصتی برای معرفی ظرفیت و توانایی هنرمندان درهر یك از این رشته ها فراهم كرده است.
البته دو سالانه های تجسمی متاسفانه پس از چند دوره هنوز تقویم ثابتی ندارند و برگزاری آن ها معمولاً با تاخیر همراه بوده است. برپایی هفتمین دوره دوسالانه مجسمه سازی نیز امسال با تاخیر روبرو بوده است.
** هنر مجسمه سازی
تفاوت مجسمه سازی با سایر هنرها در كاربردی تر بودن و برقرار كردن ارتباط راحت تر با آن است. مجسمه باید دارای هارمونی و هماهنگی در ساختار و اندازه ها باشد. مجسمه هایی از جنس سنگ، شیشه، چوب و سایر مواد نیز طرفداران خاص خود را دارند كه در نهایت، تمام آنها به دلیل ساخته شدن توسط دست یك هنرمند بسیار با ارزش هستند.
گستردگی در به كارگیری مجسمه در میان اقوام و تمدنهای دوران باستان تا حدی بوده كه در میان یافته های باستانی تعداد نامحدودی از آثار مجسمه سازان این دوران به چشم می خورد.
این هنر در تمدنهای باستان علاوه بر كاربردهای زیبایی و بیان گرانه، كاركردی مذهبی و آئینی نیز یافته است.
**برگزاری دوسالانه مجسمه سازی
این دوسالانه با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم جهت رشد و ارتقای هنر مجسمه سازی كشور، كشف استعدادهای جوان و معرفی آخرین دستاوردهای هنری این عرصه برگزار می شود و سعی می شود با نقد و بررسی آثار هنرمندان بستری برای رشد و تعالی این هنر ایجاد شود.
هممچنین در ایران سالانه و دوسالانه بسیاری از جشنوارهها ازجمله فیلم فجر برپا می شود كه به عنوان قدردانی و یادبود به منتخبین [تندیس] هدیه داده می شود.
** مجسمه سازی راهی مناسب برای بیان و اشاعه فرهنگ
دوسالانه ها با هدف ارتقا سطح كیفی هنر مجسمه سازی و رشد خلاقیت مجسمه سازان كشور، شناسایی، معرفی، تشویق، قدردانی و حمایت از هنرمندان در كشور برگزار می شود كه تا كنون 6 دوره دوسالانه مجسمه سازی برگزار شده و قرار است تا تدابیری برای برگزاری هفتمین دوره این دوسالانه اندیشیده شود.
رییس هیات مدیره انجمن مجسمه سازان در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا با اشاره به برگزاری دوسالانه مجسمه سازی اظهار داشت: مشكلات مالی ازچندین سال پیش گریبانگیر انجمن ها شده است و تا امروز ادامه دارد. این در حالی است كه دولت ها به خوبی به این امر واقفند كه هنرمندان می توانند كمك های بسیاری برای دولت به همراه داشته باشند، اما هیچ بودجه ای برای حمایت از این انجمن های هنری در نظر گرفته نمی شود كه همین باعث تعویق در برگزاری دوسالانه ها می شود.
'نادر قشقایی' با اشاره به اینكه در انجمن مجسمه سازان 450 هنرمند عضویت دارند، افزود: این مجموعه های هنری كه اعضای آن همگی دانش آموخته های دانشگاه های هنری هستند، قابلیت های اجرایی بسیار زیادی را دارند كه در فراخوان های مختلف هنری از جمله بی ینال ها، سمپوزیوم ها و جشنواره های مختلف شركت می كنند و دولت را در اجرای برنامه های هنری خود حمایت و همراهی می كنند.
وی با اشاره به لزوم حمایت مادی و معنوی از سوی دولت به انجمن های هنری اظهار كرد: انجمن مجسمه سازان حتی امكان برپایی یك نمایشگاه كوچك را نیز بدون اتكا به حمایت های مادی دولتی ندارد و لازم است كه از سوی دولت و شهرداری ها این حمایت ها را دریافت كند.
این هنرمند مجسمه ساز با اشاره به سابقه چند هزار ساله ایران در زمینه هنر مجسمه سازی افزود: هنرمندان و دانشجویان هنری كشور ما ناچارند برای تأمین زندگی خود به برنامه های كاری كوچك تن دهند و برخورد با آنها نیز بسیاری حقیرانه است به اندازه ای كه در قراردادهای كاری آنها تفاوتی میان كار یك هنرمند با یك پیمانكار قائل نیستند.
وی ادامه داد: هنرمندان ما به این امور تن می دهند تا بتوانند در مسابقات بین المللی شركت كنند و معمولاً نیز مقام های خوبی را از این رویدادهای هنری كسب می كنند، اما در كشور ما با این همه سابقه فرهنگی، هیچ حمایتی را ندارند.
وی با اشاره به خرید آثار حجمی از چین گفت: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد بوده ایم كه با وجود این همه هنرمند مجسمه ساز و امكان ریخته گری مجسمه های برنزی در كشور، آثار حجمی را به نازل ترین كیفیت ممكن به كشور چین سفارش می دهند.
وی اظهار كرد: ما مطمئن هستیم كه می توانیم دوسالانه مجسمه سازی را برگزار كنیم و گفتگوهای اولیه نیز در این زمینه صورت گرفته است.
رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز با اشاره به این كه همه مجموعه های فرهنگی كشور اعم از سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی به ویژه مجسمه سازان با مشكلات مالی روبرو هستند، گفت: دولت اگر شعار حمایت از بخش هنری و خصوصی را می دهد، در عمل باید به وعده هایش عمل كند. در كشور ما فقط بخش صنعت نیست كه نیاز به حمایت دارد، بخش هنر و فرهنگ نیز به عنوان زیرساخت های یك مملكت نیاز به توجه و حمایت مادی و معنوی دارند.
نایب رییس انجمن مجسمه سازان ایران در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی افزود: برای انجام برنامه ها و فعالیت های هنری، یك آیین نامه وجود ندارد كه همهچیز طبق آن انجام شود، در چنین وضعیتی هر تغییر مدیریتی باعث ایجاد تغییر در برنامههای هنری می شود.
ملك دادیار گروسیان افزود: دوسالانه مجسمه سازی به خاطر تغییراتی كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داد، به تأخیر افتاد. طبعا تمام انجمنهای هنری مانند انجمن گرافیستها، مجسمهسازان دوست دارند با وزارت ارشاد همكاری كنند و دوسالانه ها به موقع برگزار شود، ولی بنا به دلایل مختلفی، انجام برخی كارها به تعویق می افتد و گاهی حتی انجام نمی شود.
وی با اشاره به اینكه بهتر است دوسالانه را انجمنهای تخصصی برگزار كنند، گفت: انجمن از نظر مالی، قدرت لازم را ندارد كه دوسالانه برگزار كند و باید وزارت ارشاد و دفتر هنرهای تجسمی دوسالانه را از نطر مالی پشتیبانی كند. مشكلات مالی در انجمن قابل توجه است، چنانچه بهخاطر مسائل مالی، مشكلات روزمره خود را هم نمی توانند رفع كنند. به همین دلیل، به دنبال راههایی برای درآمدزایی هستند كه آن هم در حد برگزاری دوسالانه نیست. مثلا یكی از كارهای انجمن، برگزاری نمایشگاه مجسمه های كوچك است و انجمن در نظر دارد، آن را به اندازه دوسالانه گسترش دهد.
ناشناخته بودن هنر مجسمه سازی در سطح جامعه، محدود بدون منابع مادی و ناآگاهی از سیر تحول مجسمه سازی در جهان معاصر و بی مهری به این رشته هنری و نیز نامشخص بودن جایگاه هنرمندان از جمله معضلاتی است كه هنر مجسمه سازی با آن دست به گریبان است.
با این حال از آنجا كه هنر از جان هنرمند و بستر فرهنگی جامعه مایه می گیرد هنر مجسمه سازی راه پر فراز و نشیب را طی كرده است. اكنون می توان به این امید دل بست كه بی مهری به این رشته هنری از سوی برخی از متولیان فرهنگ، جای خود را به مهر و عنایتی سزاوار خواهد داد تا آینده ای درخشانتر را برای هنر مجسمه سازی معاصر ایران به ارمغان آورد.
فراهنگ**9338**1569
تهران-ایرنا- برپایی دو سالانه ها مهمترین رویداد هنرهای تجسمی محسوب می شود كه در این میان برگزاری دوسالانه مجسمه سازی تاثیر بسزایی در ارتقای این هنر داشته است.