الاخبار: تركیه دیگر خواستار بركناری بشار اسد نیست/ آنكارا پیام های تهران را جدی گرفت

بیروت – ایرنا – روزنامه لبنانی الاخبار با بیان اینكه « آنكارا دیگر خواستار بركناری « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه به عنوان شرط گفت وگوی سوری - سوری و یا تركیه با ایران و عراق نیست»، نوشت: درمیان كشورهایی كه با بحران سوریه ارتباط دارند، امروز تنها تركیه بدون یك راهبرد روشن و قاطع است.

به گزارش ایرنا، الاخبار در شماره روز دوشنبه خود افزود: اگر چه منطقی نیست انتظار داشته باشیم « رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری تركیه بزودی از دمشق دیدن كند اما روشن است كه تركیه به اتخاذ یك سیاست جدید در قبال سوریه ملزم شده است و این به همه تغییرات سال گذشته در منطقه ارتباط دارد.

این روزنامه لبنانی اضافه كرد: برای حاكمان تركیه بویژه بعداز عملیات ائتلاف غربی ضد داعش وشروع جنگ علنی جمهوری اسلامی ایران علیه داعش بسیار سخت است كه به اقدامات یكجانبه خود كه دیگر به نفع آنها نیست ، ادامه دهند.

الاخبار تاكید كرد: كاملا روشن است كه تركیه امروز با سختی ها و حقایق مواجه شده كه از جمله آنها پیوستن به اتحادیه اروپا و مشكلات پیچیده داخلی رو به گسترش است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد كه تركیه علاوه بر رشد تفكرات افراطی در آن بعداز حمایت از این گروه ها از جمله داعش با یك مانع دیگرمواجه است ، از یك سو سعودی ها و آمریكایی ها در صدد قانع كردن آن برای پیوستن به راهبرد آنها در سوریه ، مصر و عراق هستند و از سوی دیگر رابطه با ایران برای آن بسیار اهمیت دارد.

الاخبار نوشت: درحالیكه آمریكا وعربستان سعودی درصدد جذب تركیه با وعده و وعیدها هستند، ایران و روسیه درصدد گسترش همكاری عملی خود با آن می باشند و درهمین چارچوب روسیه اعلام كرده است تركیه می تواند گذرگاه عبور گاز آن باشد و نقشی گسترده در آسیای میانه ایفا كند.

این روزنامه لبنانی به سفر اردوغان به ایران اشاره كرد و افزود: ایران اعلام كرد كه مانعی در همپیمانی دوجانبه تهران و آنكارا نمی بیند و دو طرف می توانند در پرونده های مهم منطقه از جمله عراق و سوریه تفاهم كنند تا غرب و شرق مجبور شوند بسوی این همپیمانی به عنوان یك قدرت تعیین كننده گرایش پیدا كنند.

الاخبار اضافه كرد: ایرانی ها با صراحت به اردوغان تاكید كردند كه همپیمانی با اسراییل اقدامی سازنده نیست زیرا به ضرر جهان اسلام و عرب است و در مقابل می تواند به محور مقاومت شامل ایران ، سوریه ، عراق ، لبنان و فلسطین بپیوندد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینكه « اردوغان همواره با هر پیشنهادی مشروط به بركناری بشار اسد موافقت می كرد»، خاطرنشان كرد: ایران در بالاترین سطح دیپلماسی پاسخی روشن به اردوغان داد و تاكید كرد كه ما معتقدیم بشار اسد مقاومت می كند و می ماند و درهر صورت پیشنهاد ما برای همیشه قابل اجرا نخواهد بود.

الاخبار خاطرنشان كرد: عوامل معتددی ایجاد شد و تركیه را مجبور به بازنگری در مواضعش كرد و اول آنها اینكه دستگاه های مربوط با بحران سوریه تاكیدكردند سقوط نظام كنونی سوریه غیرممكن است و آنكارا پیام های دیپلماتیك از پایتخت های عربی و غربی دریافت كرد كه می گفت همه باید خود را با شرایط بقای بشار اسد آماده كنند.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: در این اثنا مشكل بزرگی ایجاد شد و داعش بر مساحتی زیاد از خاك عراق سیطره یافت و خلافت ادعایی خود را اعلام كرد كه تركیه را دشمن و جنگ با آن را اكنون واجب می داند و در كنار اینها باید شكست های گروه اخوان المسلمین در مصر، تونس ، لیبی و سوریه و مشكلات ایجاد شده برای جنبش حماس را مورد توجه قرار داد.

الاخبار تاكید كرد:درچنین شرایطی تركیه اولین طرفی بود كه پیام جدید ایران را بعداز ظهورعلنی و گسترده ژنرال « قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس درمیدان عراق دریافت كرد و همپنین فهمید كه اگر به ائتلاف بین المللی تحت رهبری واشنگتن علیه داعش نپیوندد، تغییری در راهبرد این ائتلاف ایجاد نمی شود بلكه اردن جای آن را خواهد گرفت.

این روزنامه لنبانی ادامه داد: تركیه احساس كرده است كه اوضاع عراق با شكست داعش درحال تغییر است و حمایت های ایران از عراقی ها حتی كردهای عراقی در شمال عراق ، شرایط را عوض كرده است و كردهای عراق دیگر به فكر استقلال كامل نیستند، ایران همچنان آماده كمك به عراق و سوریه است و نتایج این كمك ها آشكار شده است.

الاخبار خاطرنشان كرد: ایران و همپیمانان عراقی آن ابتدا موفق شدند امنیت بغداد پایتخت عراق را تقویت و سپس عملیات نابودی مراكز سازماندهی جنایات انتحاری را شروع كردند و یك سازماندهی امنیتی و نظامی با كردها را طراحی و اجرا كردند.

این روزنامه لبنانی تاكید كرد:در این شرایط جدید ، تركیه رفتار خود را تغییر داد ، « احمد داود اوغلو» نخست وزیر این كشور به بغداد رفت و با « حیدرالعبادی» نخست وزیر جدید عراق گفت وگو و این سخن مهم را بیان كرد كه « ما وارد مرحله تغییرات راهبردی شده ایم، دشمن اول ما تفكر وهابی و معتقدان به این تفكر است كه تنها درصدد نابودی غیرمسلمانان نیست و براین اساس اولویت امروز ما مبارزه با این جریان فكری است».

الاخبار افزود: نخست وزیر عراق گفت كه خواستار گشودن صفحه جدید در روابط هستیم و هرگز با عراق خارج از حكومت مركزی تعامل نمی كنیم و حتی ارتباط و تماس ما با اقلیم كردستان اگر صورت بگیرد با هماهنگی و رضایت دولت مركزی خواهد بود.

این روزنامه لبنانی اضافه كرد: احمد داود اوغلو گفت كه آماده گسترش بدون مرز سطح همكاری های اقتصادی با عراق و همچنین درصدد اتخاذ یك رویكرد جدید در روابط با محیط خود یعنی عراق و ایران هستیم.

الاخبار با طرح این سئوال ، اما در خصوص بحران سوریه چه گفت؟ به نقل از منابع آگاه نوشت: احمد داود اوغلو ناگهان به نخست وزیر عراق گفت كه تركیه با واقعیت ها تعامل می كند و نمی گوید كه سقوط و بركناری بشار اسد شرط لازم برای شروع گفت وگوی سوری – سوری و یا گفت وگوی بین تركیه و ایران و عراق است اما سازنده خواهد بود اگر از هم اكنون در خصوص سازوكاری كه مانع بقای بشار اسد در منصبش در آینده می شود، تفاهم كنیم.

این روزنامه لبنانی افزود: نخست وزیر تركیه سخنانی را كه قبلا به یك مسئول لبنانی گفته بود ، تكرار كرد و گفت كه مشكل اخوان المسلمین در سوریه این است كه صدایشان بالاتر از وزن و قدرت نفوذشان است و ما تغییر شرایط به ضرر اخوان المسلمین در منطقه وجهان از جمله تونس و تغییر موضع حماس در قبال سوریه را بخوبی درك و لمس می كنیم.

خاورم ** 1324