۱۵ دی ۱۳۹۳، ۸:۱۶
کد خبر: 81451240
T T
۰ نفر

افزايش قيمت در مقابل كاهش كيفيت

۱۵ دی ۱۳۹۳، ۸:۱۶
کد خبر: 81451240
افزايش قيمت در مقابل كاهش كيفيت

ياسوج- ايرنا- افزايش 30 درصدي قيمت نان اگر چه راه حلي براي كاهش دور ريخت ناشي از كيفيت پايين نان بود ولي در عمل نه تنها كيفيت بهتر نشده بلكه در بيشتر موارد كاهش هم داشته است.

نان در سفره ايراني ارزشي بالاتر از يك مخلوط ساده آرد،آب،نمك و در نهايت مقداري حرارت دارد،بلكه نمادي از بركت و جزوي از فرهنگ عاميانه مردم به خصوص در بافت هاي روستايي و عشايري است.

برغم معنا و كاربرد جداگانه نان و نمك اين دو كلمه در اغلب فرهنگ ها در كنار هم قرار گرفته اند، تقدس اين دو كلمه در ميان اقوام ايرانيان به حدي است كه در سوگندها به نان و نمكي كه باهم خورده اند ياد مي نمايند.

بي توجهي به ارزش و اهميت نان موجب دورريز اين ماده غذايي در جامعه ما شده است ، كه يكي از دلايل اصلي اين اصراف، قيمت و كيفيت پايين آن بوده است.

دولت هاي مختلف افزايش قيمت را به عنوان يكي از راهكار هاي جلوگيري از كاهش دور ريز اين ماده غذايي موثر در سفره ايراني اجرا كردند ولي كيفيت هرگز به جايگاه مطلوب خود نرسيد.

افزايش قيمت نان اگر چه تا حدودي توانست از ميزان دور ريز بخش زيادي از از نان جلوگيري كند و تا حدودي سرو صداي خريداران نان خشكي را در كوچه ها كمتر كند، اما بعد از چند مرحله افزايش ملايم قيمت نان هنوز بخش زيادي از آن دور ريخته مي شود.

اين موضوع در استان كهگيلويه و بويراحمد موجب سردر گمي مردم شده است زيرا آنها در پي افزايش قيمت نان انتظار افزايش كيفيت را داشتند كه تاكنون اين انتظار عملي نشده است.

يك شهروند ياسوجي با اشاره به پايين بودن كيفيت نان عرضه شده از سوي نانوايي هاي اين شهر مي گويد: نان هايي كه در بيشتر نانوايي هاي اين شهر عرضه مي شود بخشي سوخته و بخشي ناپخته است.

محمود نظري افزود: به علت وزن كم چانه و نازك بودن نان بعد از چند دقيقه بيشتر حجم نان خشك شده و قابل استفاده نيست .

علي ملكي ديگر شهروند ياسوجي هم مي گويد: با گران شدن بهاي نان، برخي از نانوايان به سمت كم كردن وزن چانه ها و بي توجهي به كيفيت پيش رفته اند و برخي از آنان حتي نان‌ را با استفاده از جوش شيرين پخت مي‌ كنند.

يكي از نانواداران شهر ياسوج در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: با گران شدن آرد ديگر دخل و خرجمان به هم جور نمي شود و در برخي مواقع حتي قادر به پرداخت حقوث كارگران خود هم نيستيم.

وي مي گويد: با هركيسه آرد مي توان 130 قرص نان بربري پخت كرد و اين تعداد به هيچ وجه پاسخگوي شرايط موجود و هزينه هاي نانوايان نيست.

اين نانوادار ياسوجي كه حاظر نشد خود را معرفي كند به طور غير مستقيم به ما فهماند كه براي جبران هزينه هاي خود مجبوريم وزن چانه هاي خود را كمتر كنيم.

مديركل صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: بزودي با توجه به برنامه هاي پيش بيني شده كيفيت نان در اين استان ارتقا مي يابد.

'داريوش ديوديده' افزود: مهمترين برنامه براي ارتقاي كيفيت نان در استان استفاده از ابزار تشويق و تنبيه است.

وي بيان كرد: در اين راستا سهميه نانوايي هايي كه نان توليدي آنها كيفيت مناسبي نداشته باشد قطع و به نانوايي هاي نمونه نيز سهميه هاي تشويقي و اضافه پخت اعطا مي شود.

ديوديده با اشاره به مصرف بالاي نان در كهگيلويه و بويراحمد اظهار كرد: برنامه تشويق نانوايي هاي نمونه در تمام شهرستان هاي استان اجرا مي شود و اين كار براي اولين بار از شهرستان بويراحمد آغاز شده است.

وي آموزش كادر اجرايي نانوايي ها، افزايش كيفيت آرد توليدي، از رده خارج كردن دستگاه هاي فرسوده را از ديگر برنامه هاي اين سازمان براي ارتقاي كيفيت نان اعلام كرد.

مديركل صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد افزود: بيش از70 درصد نانوايي هاي شهرستان بويراحمد نان با كيفيت توليد مي كنند.

معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: بيش از 10 گروه نظارت در حوزه آرد، نان و خبازي ها در كهگيلويه و بويراحمد فعاليت مي كنند.

سالار حسين پور افزود: در 25 روز اخير و پس از اجراي طرح ملي افزايش قيمت نان يك هزار و 200 مورد بازرسي از 570 نانوايي استان انجام شده كه 49 نانوايي متخلف شناسايي و 52 ميليون ريال نيز جريمه نقدي شدند.

وي بيان كرد: در اين مدت 54 تن از سهميه آرد نانوايي هاي متخلف كهگيلويه و بويراحمد كسر و بين خبازي هاي عرضه كننده نان باكيفيت استان توزيع شده است.

يك مجتمع توليد نان در شهر ياسوج كه مشتريان از كيفيت و كميت نان توليديش ناراضي هستند مي گويد: علت پايين بودن نان در اين استان كيفيت پايين آرد تحويلي به نانوايي ها است، زيرا آرد تحويلي براي پخت نان لواش، مخلوطي از آرد ذرت وگندم نامناسب است كه باعث مي شود خمير نان سست شده و در نهايت محصول نهايي نامرغوب باشد.

وي افزود: براي جدال با وضعيت فعلي و شرايط نامطلوب اقتصادي كه در سطح نانوايي ها به وجود آمده است، مجبور هستيم نيروهاي خود را تعديل كنيم.

مدير عامل شركت غله و خدمات بازرگاني كهگيلويه و بويراحمد در ايبن زمينه گفت: آردي كه بين نانوايي هاي ايبن استان توزيع مي شود داراي كيفيت مطلوب است.

سيد علي صادق فروزنده افزود: وزن قانوني چانه خمير 220 گرم است در حالي كه اين موضوع در بسياري از نانوايي هاي كهگيلويه و بويراحمد رعايت نمي شود و نان با چانه 140 تا 150 گرمي تهيه و در اختيار مردم قرار مي گيرد.

وي بيان كرد: نانوايي هاي كهگيلويه و بويراحمد از كارگران و به ويژه شاطران باتجربه تر استفاده كنند زيرا رعايت نشدن اين موضوع در پايين بودن كيفيت نان در استان موثر است.

فروزنده با اشاره به وجود 570 باب نانوايي در كهگيلويه و بويراحمد، ابراز داشت: تا قبل از اجراي طرح ملي افزايش قيمت نان روزانه حدود يك هزار و 700 تن آرد يارانه اي بين 106 باب نانوايي شهرستان بويراحمد توزيع مي شد ولي هم اكنون اين ميزان آرد بين 280 نانوايي بويراحمد توزيع مي شود و همين امر موجب كاهش سهميه آرد يارانه اي نانوايي هاي اين شهرستان شده است.

7529/671