۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81451654
T T
۰ نفر

سينماي مستند به كمك باستان شناسي آمد

۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81451654
سينماي مستند به كمك باستان شناسي آمد

تهران - ايرنا - ارتقاي باستان شناسي در نخستين همايش بين المللي باستان شناسي و سينماي مستند ايران بررسي مي شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، نخستين همايش بين المللي باستان شناسي و سينماي مستند ايران امروز (دوشنبه) با حضور مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و مستندسازان در موزه ملي ايران به مدت سه روز آغاز به كار كرد.

در اين همايش بين المللي موضوعاتي مانند سينماي مستند، باستان شناسي چيست، آسيب شناسي پژوهش و مستندهاي باستان شناسي، نقش سينماي مستند در بررسي و شناخت باستان شناسان، ديرينه شناسي سينماي مستند، شيوه هاي روايت در سينماي مستند داستان شناسي و غيره از مهم ترين موضوعاتي است كه به آن پرداخته مي شود.

عليرضا قاسم خان دبير علمي همايش بين المللي باستان شناسي و سينماي مستند ايران در ابتداي اين مراسم تعامل مستندسازان و باستان شناسان را مهم ترين هدف برگزاري همايش بيان كرد.

وي افزود: فيلم در حوزه ميراث فرهنگي زياد ساخته شده ولي فيلمي كه به باستان شناسي و كاوش بپردازد در كشور كم است.

قاسم خان نقش سينماي مستند در معرفي ميراث فرهنگي و تاريخچه باستان شناسي مهم دانست و اظهارداشت: 13 مقاله و 19 فيلم مستند در اين همايش بين المللي به مدت سه روز ارائه مي شود.

دبير علمي همايش تصريح كرد: فيلم هايي كه در حوزه باستان شناسي ساخته شده اكنون در آرشيو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيما بايگاني مي شود.

وي ادامه داد: فعاليت هاي باستان شناسي در ايران عمدتا در مناطق سخت و ناهموار جغرافيايي انجام مي شود و نيازمند آن است كه فيلمسازان بتوانند روزهاي بسياري را با گروه باستان شناسي همراه باشند.

به گفته وي اكنون مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با همكاري پژوهشگاه ميراث فرهنگي و موزه ملي ايران تصميم گرفته براي ايجاد همكاري بيشتر و شناخت مسائل اين همايش بين المللي را برگزار كند.

قاسم خان افزود: همچنين در اين همايش چند فيلم خارجي نيز درباره باستان شناسي ايران به نمايش درخواهد آمد و در واقع اين برنامه در موزه ملي ايران يكي از بزرگ ترين و غني ترين موزه هاي تاريخي و باستاني ايران برگزار مي شود.

فراهنگ(3)**9022**9132 **1569