۱۷ دی ۱۳۹۳، ۹:۲۷
کد خبر: 81454410
T T
۰ نفر
85 درصد نیاز صنعت و پزشكی به لیزر در داخل كشور تولید می شود

تهران- ایرنا - مدیر مركز ملی علوم و فنون لیزر ایران با اشاره به پیشرفت های مناسب كشور در حوزه لیزر گفت: حدود 85درصد نیاز صنعت و پزشكی به لیزر حالت جامد در كشور تولید می شود.

'سیدحسن نبوی' روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: نیازهای صنایع كوچك و برخی از صنایع بزرگ از جمله خودروسازی به جوش، برش، سوراخكاری و حكاكی توسط لیزرهای های ساخت داخل انجام می شود و در تلاش هستیم تمامی نیازهای صنایع بزرگ را در داخل كشور تولید كنیم.

وی با اشاره به اینكه لیزرها از لحاظ محیط فعال به سه دسته جامد، مایع و گاز تبدیل می شوند اظهار كرد: این مركز كار خود را در حوزه لیزر جامد آغاز كرده و به پیشرفت های خوبی دست یافته است.

مدیرعامل مركز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفت: لیزر حالت جامد به دلیل حجم كوچك راحت تر مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر مورد توجه كشورهای پیشرفته این حوزه هستند و به همین دلیل كار این مركز در حوزه لیزر با حالت جامد آغاز شده است.



* ایران پیشرو در تولید لیزرهای نیمه هادی و فیبری

نبوی، لیزرهای نیمه هادی، فیبر و دیسك را از حالات لیزر جامد عنوان كرد وگفت:ایران اسلامی در دو حوزه لیزرهای نیمه هادی و فیبر جزء كشورهای پیشرفته دنیا بوده و در این حوزه پیشرو می باشد.

مدیرعامل مركز ملی علوم و فنون لیزر ایران با اشاره به كاربردهای فراوان لیزر فیبری در حوزه صنعت و لیزر نیمه هادی در حوزه پزشكی اظهار كرد: این وسلیه می تواند جایگزین مناسبی برای ابزارها و تجهیزات مورد استفاده صنایع و پزشكان باشد.

وی، دقت و ظرافت را از مهمترین شاخصه های لیزر اعلام كرد و ادامه داد: برش فلز، شیشه، كاغذ و چوب، جوش فلز و پلاستیك و جراحی بدن از جمله كاربردهای فراوان لیزر است.

نبوی به استفاده مناسب لیزر در عمل جراحی بر روی بدن اشاره و اظهار كرد: استفاده چاقو در عمل جراحی مشكلاتی را به وجود می آورد كه خونریزی از جمله آن می باشد.

مدیرعامل مركز ملی علوم و فنون لیزر ایران، جلوگیری از خونریزی در هنگام عمل جراحی و ترمیم سریع محل زخم از جمله مزیت های استفاده از لیزر در عمل جراحی می باشد و گفت: لیزر با سوزاندن مویرگ ها جلوی خونریزی را می گیرد و یا استفاده از نوعی لیزر ترمیم محل عمل جراحی زودتر انجام می گیرد.

وی استفاده پزشكان از لیزرهای سنگ شكن را از دیگر مزیت های لیزر برشمرد و گفت: با استفاده از این دستگاه شاهد راحتی بیشتر بیماران سنگ كلیه هستیم كه قبلا با دستگاه های قدیمی دفع سنگ های كلیه به سختی انجام می شد.

در لیزر حالت جامد همان طوریكه نام گذاری شده، محیط فعال آنها یعنی محیطی كه در آن پرتو لیزر ایجاد می شود، از جنس جامد است. در این لیزر محیط فعال یك كریستال ( بلور یا شیشه )می باشد و كریستال به صورت یك میله درآمده است كه در یك محفظه بسته به نام كاواك قرار دارد.

علمی (4) ** 1201**1599
۰ نفر