۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۴
کد خبر: 81458067
T T
۰ نفر
بهره مندی 106 هزار بیمار از مزایای طرح نظام سلامت در یزد

یزد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد گفت: از ابتدای اجرای طرح نظام سلامت تاكنون افزون بر 106 هزار و 717 هزار بیمار از مزایای آن در استان بهره مند شدند.

'علی دهقان' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه این افراد شامل آن دسته از بیماران بستری در مراكز درمانی زیر پوشش این دانشگاه بوده اند افزود: در اجرای این طرح 9 میلیارد و 105 میلیون تومان از محل هدفمندی یارانه‏ ها هزینه شده است.

وی با بیان اینكه بیماران بستری در بیمارستان ها در خصوص كاهش پرداخت هزینه های درمانی بسیار خرسند هستند اظهار كرد:در ابتدای اجرای این طرح میزان فرانشیز (پرداختی) برای امور درمان بستری در مناطق شهری 10درصد و درمناطق روستایی تا پنج درصد رسیده بود.

وی افزود: پس از مدتی هم این رقم در مناطق شهری به شش درصد و روستایی به سه رسیده است.

وی زایمان طبیعی و ترویج آن را از بسته خدمتی برنامه تحول نظام سلامت ذكر كرد و گفت: از زمان اجرای طرح تحول سلامت میزان سزارین 10درصد در بیمارستان های دانشگاه و 6 درصد در تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی كاهش یافته است.

'دهقانˈ با بیان اینكه قبل از اجرای این طرح 52.14 درصد زایمان ها در استان به روش سزارین انجام می شد، افزود: اكنون این رقم به 47.32 درصد رسیده است.

وی اضافه كرد: در اجرای این طرح زایمان های طبیعی در بیمارستانهای دولتی بصورت رایگان انجام می شود.

دهقان درصداشغال تخت های بیمارستان های زیر دانشگاه قبل از اجرای طرح را 63 درصد بیان كرد و افزود: این رقم هم اكنون به 68 درصد رسیده است.

وی تعداد پزشك متخصص و مقیم در بیمارستانهای این دانشگاه را 21 پزشك بیان كرد و گفت: این پزشكان در طول ساعات شبانه روز به بیماران خدمات ارائه می دهند.

وی با بیان اینكه طرح ماندگاری پزشكان در مراكز بهداشتی مناطق محروم از جمله بسته های حمایتی دولت در قالب طرح تحول سلامت بود اظهار كرد: هم اكنون 97 پزشك در این طرح به بیماران خدمات ارائه می دهند.

هم اكنون 14 بیمارستان دولتی در استان یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی است كه از این تعداد 9 بیمارستان دارای بخش زنان و زایمان است.

طرح تحول نظام سلامت مهمترین برنامه اجتماعی دولت یازدهم است كه شامل ترویج فرهنگ زایمان طبیعی، كاهش هزینه پرداخت خدمات بستری از سوی مردم، تامین تجهیزات پزشكی توسط بیمارستانها، حمایت از بیماران سخت درمان، بهبود خدمات رفاهی به همراهان بیماران و تقویت خدمات سرپایی درمانی است.ك/3

7546/ 650