۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81458778
T T
۰ نفر
خراسان رضوي در زمينه جذب گردشگر سلامت از ظرفيتهاي بسيار برخوردار است

مشهد - ايرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: هم اكنون استان خراسان رضوي در زمينه جذب گردشگران سلامت از ظرفيتهاي زيادي برخوردار است.

دكتر 'هادي مدقق' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: توانمندي بالاي پزشكان از نظر علمي و تجربي، مراكز درماني مجهز، وجود منابع طبيعي و چشمه هاي آب گرم، تنوع داروهاي گياهي، كاهش نرخ خدمات و نيز وجود بارگاه مقدس امام رضا(ع) و ساير اماكن مذهبي از جمله ظرفيتهاي گردشگري سلامت در خراسان رضوي هستند.

وي گفت: هم اينك نگرش گردشگران سلامت به خراسان رضوي و ايران مثبت است اما بايد فرآيندهاي جذب و ارائه خدمات به آنان در اين زمينه تسهيل شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشكي مشهد اين دانشگاه را نيز يكي از دانشگاههاي پيشرو در زمينه گردشگري سلامت در سطح كشور ذكر و بيان كرد: اقدامات و برنامه هاي در دست انجام اين دانشگاه با محور تسهيل فرآيندهاي گردشگري سلامت مي تواند به عنوان الگو در سطح كشور اجرا شود.

وي افزود: در اين راستا بايد تمامي فرآيندها در گردشگري سلامت نظير وظايف و گروه درمانگر، نحوه پاسخگويي گروه درمانگر به مشكلات بيمار و خطاهاي پزشكي، حمل و نقل گردشگر، رفع محدوديتهاي قانوني و مشكلات رواديد و تامين منابع مالي مرتفع شود.

دكتر مدقق ادامه داد: كشورهاي همجوار مانند عراق، تركمنستان، جمهوري آذربايجان و افغانستان متقاضي گردشگري سلامت در ايران هستند.

وي گفت: كشورهاي پيشرو در صنعت گردشگري سلامت مي توانند به عنوان الگوي گردشگري سلامت در ايران اسلامي مطرح باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: هم اكنون كشورهاي تركيه و هند در سطح منطقه به موفقيتهاي زيادي در زمينه جذب گردشگري سلامت و درآمد حاصله در اين زمينه دست يافته اند.

وي بدون ذكر آمار در اين زمينه گفت: از سال 1387 تاكنون تعداد گردشگراني كه براي دريافت خدمات درماني به خراسان رضوي و كشورمان سفر كرده اند رشد چشمگيري داشته اما تا وضعيت مطلوب و رسيدن به استانداردها در اين زمينه فاصله زيادي داريم.

دكتر مدقق پايين بودن تعرفه خدمات پزشكي در ايران براي گردشگران سلامت را نقطه قوت ذكر و بيان كرد: هم اكنون تعرفه خدمات درماني در حوزه گردشگري سلامت در استان خراسان رضوي دو برابر تعرفه مردم عادي است.

طبق ديدگاه سازمان تجارت جهاني، گردشگر سلامت به معناي مسافرت افراد از محل دائم زندگي خود جهت حفظ، بهبود يا حصول سلامت رواني و جسمي به مدت بيش از 24 ساعت و كمتر از يك سال مي باشد.

به گفته رييس اداره همكاريهاي اقتصادي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: گرچه آمار دقيقي از ورود گردشگران سلامت به ايران در دست نيست اما بر اساس برآوردها هم اكنون بين 150 تا 200 هزار گردشگر سلامت وارد سالانه وارد ايران مي شوند.

بر اساس تدابير انديشيده شده قرار است اين رقم تا پايان سال آينده به 500 هزار نفر برسد.

پيش از اين رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز گفته بود: در سال 2013 ميلادي درآمد گردشگري سلامت در دنيا 130 ميليارد دلار اما سهم ايران از آن حدود 500 ميليون دلار بوده است.

'مسعود سلطاني فر' با تاكيد بر فرصتهاي جديد سرمايه گذاري اظهار اميدواري كرد كه تا پايان دوره نخست دولت تدبير و اميد درآمد ايران از اين محل به حدود سه ميليارد دلار برسد.

وي همچنين با بيان اينكه ايران از مقاصد بزرگ گردشگري سلامت است افزود: حدود 38 گروه مشغول سرمايه گذاري در حوزه گردشگري سلامت هستند.

7487/660