۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶
کد خبر: 81460053
T T
۰ نفر
تقويت شاخص هاي كتاب موضوع اساسي در ارتقاي فرهنگ جامعه است

تبريز - ايرنا - نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز بر تقويت فرهنگ كتاب و كتاب خواني در استان تاكيد كرد و گفت: تقويت شاخص هاي كتاب، انس با كتاب و فرهنگ كتاب خواني يك موضوع مهم و اساسي در ارتقاي فرهنگ جامعه است.

آيت الله محسن مجتهدشبستري روز يك شنبه در نشست شوراي فرهنگ عمومي استان، با اشاره به سوابق غني فرهنگي منطقه افزود: در شرايط فعلي بايد متناسب با نيازهاي جامعه براي ارتقاي فرهنگ كتاب در بين مردم تلاش بيش از پيش انجام شود.

وي با استقبال از طرح معرفي تبريز به عنوان پايتخت كتاب ايران و رسيدن به شاخص هاي مناسب در اين خصوص، گفت: افزايش تعداد كتابخانه ها و كتاب هاي موجود در كتابخانه ها، مراكز فروش كتاب، كتابخانه و كتاب هاي الكترونيكي و مجازي نياز روز مردم به خصوص جوانان و دانشگاه هاست.

آيت الله مجتهد شبستري همچنين با تاكيد بر برگزاري باشكوه مراسم و جشن هاي ايام الله دهه فجر، افزود: تشريح و تبيين بيشتر وضع موجود و پيشرفت هاي همه جانبه صورت گرفته در كشور به وسيله رسانه ها و در مراسم مختلف دهه فجر براي جوانان لازم است.

استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين نشست گفت: ارايه طرح تبريز پايتخت كتاب ايران و تلاش براي كسب اين امتياز فرهنگي در رقابت با تعدادي از شهرهاي كشور كار ارزشمند و مباركي است.

اسماعيل جبارزاده با ابراز خرسندي به خاطر تلاش در ارتقاي هر چه بيشتر شاخص هاي فرهنگي استان، افزود: موضوع تبريز پايتخت كتاب ايران و معرفي اين شهر به يونسكو فعاليت فرهنگي مناسبي براي تبريز است، اما در هر صورت اين اقدامات بايد استمرار يافته و موجب تعالي بيشتر فرهنگي تبريز شود.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي هم با ارايه طرح تبريز، پايتخت كتاب ايران براي معرفي به يونسكو با هدف كسب پايتختي كتاب جهان، گفت: براي كسب پايتختي كتاب ايران پنج طرح ارايه شده است كه با طرح شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان، قم و شيراز رقابت خواهد داشت كه اميد فراواني براي كسب اين امتياز فرهنگي براي تبريز را داريم.

علي اكبر صفي پور افزود: توسعه شهر كتاب تبريز، طرح كتاب خانه به خانه، طرح احسان و وقف كتاب، راه اندازي كتابخانه هاي هوشمند و طرح زيست محيطي از كاغذ به كتاب طرح هايي است كه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارايه شده است.

وي تعداد كتابخانه ها، مراكز فروش كتاب، ميزان مطالعه، تعداد دانشگاه ها و دانشجويان و سوابق فرهنگي شهرها را از جمله معيارهاي انتخاب پايتخت كتاب ايران عنوان كرد.

صفي پور همچنين با اشاره به نشست ها و عملكرد كميته فرهنگي و هنري ستاد دهه فجر استان، گفت: برنامه ها و ماحصل اين نشست ها در حال جمع بندي نهايي است.

يونسكو سالانه يك شهر را پس از اينكه امتياز پايتختي كتاب كشورش را كسب كرد به عنوان پايتخت كتاب در جهان معرفي مي كند.

7223/587