۲۲ دی ۱۳۹۳، ۸:۴۱
کد خبر: 81460872
T T
۰ نفر
برگزاري نشست حوزه و هنر؛ فرصت ها و تهديدها در قم

قم ـ ايرنا ـ نشست تخصصي 'حوزه و هنر؛ فرصت ها و تهديدها' يكشنبه شب با حضور جمعي از طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه در محل انجمن هاي علمي حوزه علميه قم برگزار شد.

به گزارش ايرنا، عضو هيات علمي مدرسه اسلامي هنر در اين نشست علمي و تخصصي اظهار داشت: شأن روحانيت، پاسخگويي به دغدغه هاي ديني مردم و تبليغ و ترويج آموزه هاي ديني در همه حال است.

حجت الاسلام 'سيد ابوالقاسم حسيني ژرفا' با بيان اينكه هميشه اهل هنر در حوزه هاي علميه بايد دغدغه ها و اشكالات بزرگان و دلسوزان حوزه هاي علميه را در نظر بگيرند، خاطرنشان كرد: يك روحاني براي معرفي هرچه بهتر دين خدا، بايد به هنر آراسته باشد و در واقع روحاني علاوه بر هويت صنفي، يك هويت انساني دارد كه گاهي از اين هويت انساني غفلت مي شود.

وي دينداران بي هنر را داراي يك نقطه ضعف بزرگ دانست و گفت: ديني كه با هنر قهر باشد، با ظرافت هاي جان انسان بيگانه است و راه به جايي نخواهد برد و پاسخ به نياز انسانها نمي دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه دين آميخته با هنر، ظرافتهاي انساني را به خوبي مورد توجه قرار مي دهد، گفت: روحاني كه اهل هنر بوده و در اين فضا زيست مي كند، در مواجهه با مقولات معرفتي، انساني آگاهتر و همه جانبه تر است و اين روحاني وقتي از تريبون دين با مردم سخن مي گويد، سخن او بيشتر بر جان مي نشيند.

وي خاطرنشان كرد: روحاني كه اشعار شاعران را بخواند، اگرچه يك صفحه از ديوان او را هم نپذيرفته و نقدهاي جدي به آن داشته باشد، بدون ترديد نگاه او به انسان و جامعه متفاوت خواهد بود.

حسيني ژرفا ، عدم تلقي درست از هنر از سوي برخي روحانيون را يكي از موانع در جهت سازگاري حوزه هاي علميه و هنر عنوان كرد و افزود: برخي روحانيون كه همه ساحت هاي هنري را در يك محدوده بسته متصورند، هر آنچه فراتر از اين محدوده باشد را به عنوان هنر تلقي نمي كنند.

وي با اشاره به برخي نگراني هايي كه در حوزه هاي علميه در باره تعامل روحانيت و هنر وجود دارد، اظهار داشت: برخي علما و بزرگان حوزه هاي علميه، هنر و هنرورزي را بر خلاف زي طلبگي مي دانند و اعتقاد دارند كه ورود در اين عرصه، اخلاق و عقيده روحاني را فاسد مي كند.

وي خطاب به طلاب و روحانيون نسبت به بي توجهي به قواعد و ضوابط ورود به عرصه هنر و تجهيز به علم دين و كسب آمادگي معرفتي پيش از آن هشدار داد و گفت: طلاب نبايد تصور كنند ورود به عرصه هنر يك سرگرمي و تفريح است، بلكه روحاني بايد پيش از ورود به اين ساحت جدي، حساس و با اهميت، تكليف خود را با هنر و هنرمندي مشخص كند.

عضو هيات علمي مدرسه اسلامي هنر با بيان اينكه سبك و روش زندگي اصولي، در واقع توجه به همه ابعاد و اهداف زندگي، متناسب با درجه اهميت آنهاست، اظهار داشت: عدم توجه به زي طلبگي در ورود به عرصه هاي هنري، يك دغدغه جدي است كه اگر مورد توجه نباشد، آفت ها و آسيب هاي جدي به دنبال دارد.

وي بر ضرورت توجه به وظيفه و تكليف اصلي طلاب و روحانيون، يعني تحصيل علوم ديني و كسب معارف الهي تاكيد كرد و گفت: ورود به ساحت هنر نبايد روحانيون را از وظايف و دغدغه هاي ديني و اخلاقي خود منحرف و غافل كند.

حسيني ژرفا با بيان اينكه طلاب و روحانيون بايد عمده حضورشان در عرصه هاي هنر و هنرورزي در جهت فكري و مباحث نظري باشد، خاطرنشان كرد: حضور در وادي اجرايي هنر به نحوي كه همه زندگي طلبه را به خود مشغول مي سازد، جفا به طلبگي و به هنر است.

وي در ادامه افزود: امروزه روحانيون بايد معارف و آموزه هاي ديني را چنان به خدمت گرفته و در عرصه هاي مختلف ديني و معرفتي مسلط باشند كه هنرمندان متعهد براي درك و دريافت پرسشها و دغدغه هايشان، خود را نيازمند به حضور در محضر آن روحاني بدانند.

استاد حوزه و دانشگاه در پايان با بيان اينكه امروز در حوزه هاي علميه بايد فضاي زندگي جمعي هنري را در ابعاد كمي و كيفي اصلاح و تقويت كنيم، تصريح كرد: هنر از مقولاتي است كه نيازمند زندگي جمعي است و روحانيون در جمع هاي هنري خود، بايد فراتر از مباحث فني، يكديگر را براي كسب تقوا و مضامين معرفتي ياري كنند. ك/3

8146/ 550/ 605
۰ نفر