۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81464147
T T
۰ نفر
اتصال راه آهن شلمچه - بصره، گامی نو در جهت بسط روابط ایران و عراق

اهواز - ایرنا - به دنبال امضای یادداشت تفاهم توسعه همكاری حمل و نقل ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و كشور عراق در دهم دی امسال، پنجشنبه هفته جاری عملیات اجرایی اتصال راه آهن بصره - شلمچه آغاز می شود كه گامی نو و موثر در جهت بسط روابط دو كشور خواهد بود.

یادداشت تفاهم عصر چهارشنبه (10دی) با حضور 'عباس آخوندی' وزیر راه و شهرسازی كشورمان و 'باقر جبرالزبیدی' وزیر حمل و نقل عراق به امضا رسید.

دو كشور در این یادداشت تفاهم موافقت كردند با احداث شبكه خط آهن 37 كیلومتری بین شلمچه - بصره، خط آهن دو كشور ایران و عراق به یكدیگر متصل شود تا امكان افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو كشور با افزایش تردد مسافر و كالا بیش از پیش فراهم شود.

براساس این توافقنامه مقرر شد برای اتصال شبكه خط آهن ایران به خط آهن عراق یك پل متحرك 700 متری بر روی اروند رود احداث شود تا قطارهای دو كشور با عبور از روی این پل متحرك به مقاصد خود تردد كنند.

در این یادداشت تفاهم، وزرای دو كشور همچنین موافقت كردند برای آسان سازی تردد بین ایران و عراق خط آهن كرمانشاه - خسروی به خانقین عراق متصل شود تا دو كشور بتوانند زمینه تسهیل بیشتر تردد مسافر و كالا را بین دو كشور فراهم كنند.

بر اساس این تفاهمنامه دو كشور موافقت كردند همكاری های خود را در بخش حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و فنی- مهندسی افزایش دهند.

همچنین طرفین به علت نیاز به تردد كشتی های بزرگ در اروندرود، خواستار آغاز اقدام های اجرایی با هدف لایروبی این رودخانه مرزی بین دو كشور در كوتاهترین زمان شدند.

در پایان مذاكرات، وزیر راه و شهرسازی با اعلام توافق ایران و عراق برای اتصال ریلی از مرز شلمچه از تكمیل ساخت پل مرزی این مسیر در ۱۸ ماه كاری خبر داد و گفت: تا چهار هفته آینده عملیاتی لایروبی آبراه اروند آغاز می شود و كشتی های ۱۲ هزار تنی در این آبراه فضای عبور می یابند.

برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه - بصره احداث پل ۷۰۰ متری مد نظر است كه بر اساس توافق های پیشین اجرای این پل بر عهده دولت ایران قرار دارد.

دولت عراق درخواست كرده كه این پل به صورت متحرك اجرا شود كه با تغییر وضعیت عرشه پل امكان عبور كشتی ها از زیر آن امكان پذیر باشد؛ بر اساس قائده برای دستیابی به این هدف باید تغییراتی در نقشه اعمال كرد كه با این كار هزینه های اجرای پل گران تر می شود.

طرف عراقی پذیرفته هزینه اضافی این طرح از سوی دولت متبوعش پرداخت شود.

با اجرای این پروژه بخشی از حجم مسافر كه از طریق جاده تردد دارند، به سمت راه آهن خواهند آمد.

باقر جبر الزبیدی وزیر حمل و نقل عراق نیز در آن نشست گفته بود كه طول این خط آهن ۳۷ كیلومتر است و تمام شبكه راه آهن عراق به ایران و سپس به طرف چین وصل می شود.

زبیدی از آمادگی كامل عراق در این زمینه خبر داد و افزود: تمام لوازم را فراهم كرده ایم و همچنین طرف ایرانی هم باید پلی را كه از اروند زده می شود آماده كند.

وزیر حمل و نقل عراق تاكید كرد: قسمتی از این پل كه متحرك است باید سریعتر تكمیل شود كه مسوولیت آن با ایران است و با ارتباط این خطوط راه آهن سفر میلیون ها زائر ایرانی از طریق بصره به كربلا فراهم خواهد شد.

به گفته الزبیدی، ایجاد ارتباط بین دو كشور از طریق كرمانشاه نیز پیگیری خواهد شد همچنین خط سومی ایجاد می شود كه مسافران دو كشور به راحتی انتقال داده شوند و همچنین تبدیل به مسیری برای حمل و نقل كالا شود.

وی اضافه كرد: به علت لایروبی نشدن اروند رود ما نمی توانیم از بندر بصره استفاده كنیم و امیدواریم با لایروبی كه روی این آبراه صورت می گیرد این آبراه بتواند بین بصره، آبادان و خرمشهر مسیر كشتیرانی ایجاد كند.

زبیدی افزود: در این سفر زمینه عبور كشتی ها از اروند رود را فراهم كردیم همچنین انتقال زوار از مرز شلمچه به زودی تسهیل می شود كه افزایش حجم تجارت بین دو كشور را در پی دارد.

مدیر پروژ‌ه‌های یك شركت سرمایه‌گذاری خصوصی در عراق هم اظهار كرد: این خط آهن ایران را به مدیترانه، سوریه، عربستان سعودی، شمال تركیه و اردن متصل می‌كند.

'جواد توكلی' افزود: احداث راه ‌آهن شلمچه - بصره با صرف هزینه كم ایران را به مدیترانه، لاذقیه در سوریه، عربستان سعودی، شمال تركیه و اردن ارتباط خواهد داد؛ از این طریق ارتباط بین ایران، چین، پاكستان و آذربایجان امكان‌پذیر است.

وی كه در یك شركت سرمایه‌گذاری خصوصی ایرانی مدیریت پروژه‌های عمرانی در عراق را بر عهده دارد افزود: پروژه راه‌آهن آبادان - شلمچه به طول 18 كیلومتر ساخته و در سفر اخیر هیات عراقی به ایران برای ساخت ادامه این خط آهن از شلمچه تا بصره مذاكراتی بین دو طرف انجام شد.

توكلی اظهار امیدواری كرد این خط ریلی با توجه به رشد زائران، ارزان بودن تردد و اقتصادی بودن جابجایی مسافران از طریق خطوط ریلی هر چه سریعتر ساخته شود.

مذاكرات برای ساخت خط آهن شلمچه - بصره از حدود 10 سال پیش آغاز شده و در سفر اخیر هیات عراقی به ایران دو طرف برای احداث سریع این پروژه اعلام آمادگی كردند.

مدیر كل راه آهن ناحیه جنوب كشور هم گفت: مذاكرات در چارچوب ساخت خط آهن شلمچه - بصره بین ایران و عراق در سطوح ستادی به جد در دست پیگیری بود كه در نهایت منجر به نتیجه شد.

'ˈعبدالكریم درویش زاده' دیروز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : به دنبال مذاكرات اولیه بین دو طرف به منظور اتصال خط آهن شلمچه به بصره، با توجه به استقرار ریل آهن در شلمچه، این خط تا مرز ایران و عراق به طول 15كیلومتر ساخته شده و صادرات سیمان و دیگر محموله های ساختمانی از این طریق به كشور عراق انجام می شود.

وی گفت: برای امتداد خط تا بصره به طول 37 كیلومتر و ساخت پلی به طول 700متر نیز، نشست هایی در سطح ستادی با طرف عراقی انجام شده است.

درویش زاده با اشاره به خواست طرف عراقی برای ساخت دهانه پل مزبور به صورت بازشو برای عبور كشتی ها اظهار كرد: این كار هزینه ساخت پل و خط آهن را افزایش می دهد.

وی اظهار كرد: اتصال راه آهن شلمچه - بصره در چارچوب تصویب كریدورهای ریلی شمال و جنوب و افزایش حمل بار و مسافر انجام می شود.

درویش زاده گفت: دو خطه كردن پل با عرض استاندارد پیش بینی شده كه توسط پیمانكاران ایرانی ساخته می شود.

وی افزود: مقرر شده طرف ایرانی نسبت به تهیه طرح ها و نقشه های اولیه اقدام كند و هم اینك آمادگی لازم برای شروع عملیات اجرایی طرح فراهم شده است.

درویش زاده گفت: با آغاز عملیات، طرف عراقی متعهد می شود نسبت به ساخت خطوط و ابنیه فنی در طرفین پل به محض شروع ساخت پل اقدام كند.

با توجه به یادداشت تفاهم امضا شده در دهم دی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در 18 دی ماه از محل شروع اجرای طرح(از مسیر شلمچه تا بصره) و محل احداث پل دیدن كرد.

همچنین كمیته های فنی، حقوقی و بازرگانی و ساخت و اجرای طرح مشخص شدند.

درویش زاده گفت: امید می رود بر اساس برنامه زمان بندی تا 15 اكتبر 2016 مصادف با 25 مهر سال 95 پیش از اربعین همان سال این خط آهن به بهره برداری برسد تا بتوان زائران را از طریق ریلی به كربلای معلی انتقال داد.

گزارش از امیر خان زاده

645/551
۰ نفر