به گزارش خبرنگار ایرنا، 'محمد باقر قالیباف' روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در سالن همایش های صدا و سیما، افزود: آلودگی هوا و صوتی با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد و تداوم پدیده آلودگی هوا و صوتی به عنوان یك چالش بزرگ و منفعل شدن مدیران منجر به بروز یك فاجعه ملی در كشور خواهد شد.
وی با تاكید بر اینكه حل معضل آلودگی هوای تهران نیازمند برنامه ریزی و كار منسجم است، اظهار كرد: شناخت دقیق موضوع و بررسی كارشناسی جزییات پدیده آلودگی هوا نیاز اصلی برای برنامه ریزی در راستای حل ریشه ای این معضل است.
قالیباف گفت: بررسی های كارشناسی شهرداری تهران نشان می دهد كه نوع انرژی و نحوه مصرف آن از جمله عوامل اصلی و قابل توجه در بحث آلودگی هواست كه باید به صورت دقیق و كارشناسی مباحث مربوط به كیفیت انرژی و میزان مصرف آن مورد تجزیه وو تحلیل قرار گیرد.
شهردار تهران ادامه داد: موارد مختلفی از جمله كیفیت سوخت تولیدی، نوع و حجم مصرف با درنظر گرفتن جنبه های فرهنگی و صنعتی در برنامه ریزی برای حل معضل آلودگی هوا، بسیار مهم و قابل توجه است.
وی خاطر نشان كرد: برای برنامه ریزی در زمینه كاهش میزان آلودگی هوا، توجه به نقش وسایل متحرك از اولویت بیشتری نسبت به وسایل آلاینده ثابت برخوردار است.
قالیباف با تاكید براینكه باید در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها به موضوع عدم تولید آلاینده ها بیشتر توجه كنیم، تصریح كرد: همه مردم و مسوولان باید نسبت به موضوع ایجاد آلودگی های صوتی و آلاینده های جوی، احساس مسوولیت كنند.
شهردار تهران همچنین از اقدامات موثر وزارت نفت در سال های اخیر برای افزایش كیفیت سوخت مصرفی در كشور تقدیر كرد و افزود: هرچند اقدامات خوبی در زمینه تولید سوخت انجام شده ، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
به گفته قالیباف، در بحث آلودگی هوا، مباحث فرهنگی و ضعف قوانین نیز نقش تعیین كننده ای دارند كه دراین زمینه نیاز به اصلاح برخی قوانین و همچنین فرهنگ سازی در راستای رفتارهای ترافیكی مردم داریم.
* شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی تنهاست
شهردار تهران در ادامه با بیان اینكه شهرداری در حوزه مدیریت حمل و نقل عمومی شهر تنهاست، گفت: برغم این موضوع اقدامات بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی شهر انجام شده است.
قالیباف افزود: 60 درصد از بودجه شهرداری تهران طی شش سال اخیر به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در شهرداری 72 درصد از بودجه به بحث های زیرساختی و توسعه شهری و كمتر از 30 درصد آن به هزینه های جاری و نگهداری اختصاص می یابد.
قالیباف اظهار كرد: در حال حاضر متوسط ساخت مترو از 2.5 كیلومتر در سال به 22 كیلومتر در سال افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینكه تلاش می كنیم تا پایان سال از خط سه مترو بهره برداری كنیم، بیان كرد: در سه سال پیشرو تلاش می كنیم مترو در تهران به اندازه تاریخ فعالیت گذشته خود، توسعه پیدا كند.
به گفته شهردار تهران در حال حاضر بیش از 600 كارگاه در حوزه مترو شهر تهران فعالیت می كنند و یكی از مشكلات شهرداری در این خصوص موضوع ساخت تونل، ریل، ایستگاه و واگن است.
قالیباف با بیان اینكه زمان استاندارد برای انتظار در ایستگاه مترو 2.5 دقیقه است، اظهار كرد: در حال حاضر مسافران در ایستگاه مترو حدود 4.5 دقیقه منتظر می شوند.
وی از دولت درخواست كرد به منظور صرفه جویی در بخش یارانه ها به شهرداری در زمینه تأمین واگن های موردنیاز مترو كمك كند.
شهردار تهران تصریح كرد: مترو تهران درحال حاضر ظرفیت جابجایی سه میلیون و 200 هزار مسافر را در روز دارد كه در صورت افزایش تعداد واگن ها، این رقم به 9 میلیون نفر در روز خواهد رسید.
وی در ادامه با بیان اینكه مهمترین منبع آلودگی در شهر تهران موتورسیكلت ها هستند، عنوان كرد: موتور سیكلت های كاربراتوری در هر كیلومتر 15میلی گرم تولید آلودگی می كنند در حالیكه میزان آلودگی در موتورهای برقی صفر است.
قالیباف قیمت پایین موتور سیكلت و اختصاص حدود هفت میلیون تومان وام كم بهره و بدون بهره برای خرید را از جمله دلایل افزایش تعداد موتورسیكلت ها كاربراتوری و به تبع آن افزایش آلودگی هوا در شهر تهران عنوان كرد.
وی همچنین خریداری اتوبوس های از رده خارج شده توسط دولت و استفاده از این اتوبوس ها به عنوان سرویس های اداری را نیز كاری نادرست و غیرمنطقی دانست.
شهردار تهران تأكید كرد: اینجا درست همان نقطه ایست كه همه در یك جهت حركت نمی كنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود كمپین 'آسمان آبی، زمین پاك' را مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد: اجرای این كمپین نتیجه دو سال مطالعات علمی است و همه مردم باید در این زمینه به شهرداری كمك كنند تا شعار 'آسمان آبی، زمین پاك' محقق شود.
* تولید روزانه هشت تن ذرات معلق آلاینده در تهران
شهردار تهران گفت: روزانه هشت تن ذرات معلق و هشت هزار تن زباله سه عنصر حیاتی شهر یعنی آب، هوا و خاك را در تهران آلوده می كنند.
وی خاطرنشان كرد: موضوع كاهش تولید زباله و تفكیك از مبدأ یكی از مباحث جدی مطرح شده در كمپین آسمان آبی و زمین پاك شهرداری تهران است.
وی در ادامه حركت بین خطوط سفید را مساوی با نجات جان انسانها دانست و عنوان كرد: از اردیبهشت ماه سال جاری اشكالاتی كه در سیستم شهری منطقه شش و هشت (به عنوان مناطق پایلوت اجرای كمپین 'آسمان آبی، زمین پاك') وجود داشت را اصلاح كردیم كه خوشبختانه با رفع نواقص شاهد قانونمنداری 70 درصد مردم بدون هیچگونه اقدام نظارتی بوده ایم.
سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا صبح امروز با حضور شهردار، مدیران شهری و جمعی از پژوهشگران حوزه های زیست محیطی در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.
تهرام/1393/ 9350/ 1625
شهردار تهران: توسعه حمل و نقل عمومی ستون فقرات مبارزه با آلودگی هوا است
۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۲
کد خبر:
81464237
تهران - ایرنا - شهردار تهران گفت: حمل و نقل عمومی ستون فقرات مبارزه با آلودگی هوا و آلودگی صوتی است و مهمترین اصل در بحث توسعه حمل و نقل عمومی نیز گسترش شبكه ارتباطی مترو است.