۲۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۱۷
کد خبر: 81466660
T T
۰ نفر
تجارت ترجیحی با قزاقستان و اتحادیه اوراسیا اجرایی می‌شود

تهران - ایرنا - رییس سازمان توسعه تجارت در دیدار با سفیر قزاقستان در ایران، از موافقت طرف قزاقی برای اجرای تجارت ترجیحی با ایران خبر داد و گفت: متقابلا ما نیز به دنبال آن هستیم تا با فراهم كردن مقدمات، تعرفه ترجیحی را با قزاقستان و اتحادیه اوراسیا برقرار كنیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌الله افخمی‌راد در دیدار با امریف بغداد كولتائویچ كه در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، گفت : موافقت قزاقستان به اتحادیه اوراسیا اعلام شده است .با بررسی تفاهم‌نامه نقشه راه همكاری ایران و قزاقستان و حل مشكلات موجود در تلاش هستیم تا تهران و آستانه بیش از پیش فعالیت‌های تجاری گسترده‌تری را تجربه كنند.

وی با تاكید بر اراده ایران در توسعه روابط با كشورهای همسایه و به ویژه قزاقستان گفت: ما از شما می‌خواهیم كه در این زمینه هر گونه مشكلی را به ما منعكس كنید تا اقدامات لازم برای رفع آنها اتخاذ شود.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به پذیرش هیات تجاری قزاقستان در تهران در ماه اكتبر گذشته گفت: به زودی یك هیات تجاری نیز از سوی ایران به قزاقستان اعزام می‌شود.

افخمی راد به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در كشور عمان اشاره كرد و گفت: قزاقستان كشوری بزرگ و همسایه ایران است و ما آماده‌ایم كه در این كشور نمایشگاه برگزار كنیم و امیدوارم قزاقستان در این زمینه همكاری و مساعدت كند.

امریف بغداد كولتائویچ سفیر قزاقستان در تهران نیز در این دیدار با تاكید بر اهمیت توافقات صورت گرفته بین دو كشور تاكید كرد: پی‌گیری توافقات انجام شده به رفع سریع‌تر مشكلات پیش آمده كمك می‌كند و قزاقستان در این زمینه از هیچ كمكی دریغ نخواهد كرد.

وی بر تمایل كشور متبوعش برای همكاری با ایران تاكید كرد وگفت: اولویت توسعه همكاری ‌های تجاری و صنعتی قزاقستان با ایران تا جایی است كه برای فعالیت برخی شركت‌های ایرانی شرایطی استثنایی فراهم شده است.

سفیر قزاقستان در تهران از شركت‌های ایرانی طرف قرارداد با كشورش خواست كه از فرصت سرمایه‌گذاری در این كشور به نحو احسن استفاده كنند چرا كه این امتیازات به هر كشوری داده نشده است.

در ادامه این جلسه مفاد دیگر تفاهم‌نامه نقشه راه همكاری ایران و قزاقستان مورد بررسی قرار گرفت و بر گسترش همكاری بانكی، همكاری‌های معدنی و سرمایه‌گذاری مشترك تاكید شد.

در سفر اخیر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران به قزاقستان تفاهم‌نامه نقشه راه همكاری‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و سرمایه‌گذاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان به امضا رسید.

همچنین رییس سازمان توسعه تجارت ایران با سفیر ژاپن دیدار و گفت وگو كرد . در این دیدار دو طرف بر گسترش روابط موجود تاكید كردند و طرف ژاپنی آمادگی خود را در راستای انتقال دانش فنی به صنایع ایرانی اعلام كرد.

در دیدار افخمی‌راد با كوجی‌هان‌دا سفیر ژاپن در ایران ، طرفین ضمن پیگیری توافقات صورت گرفته، در مورد زمینه‌های مشترك سرمایه‌گذاری در ایران به گفت‌و‌گو پرداختند.

رییس سازمان توسعه تجارت با اعلام آمادگی ایران برای گسترش مناسبات با طرف ژاپنی افزود: بسترهای لازم برای انتقال دانش فنی متخصصان ژاپنی به صنایع مادر ایران ایجاد شده است و امیدوارم با تقویت همكاری‌های دو سویه شاهد ارتقای بهره‌وری و توانمندسازی صنایع داخلی باشیم.

افخمی راد ادامه داد: زمینه‌های مناسبی برای تعاملات اقتصادی بین دو كشور وجود دارد كه امید است بتوانیم به بهترین نحو از این پتانسیل‌ها بهره ببریم.

كوجی‌هان‌دا سفیر ژاپن نیز در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور در ایران اعلام كرد: ما آماده تقویت بنیان‌های موجود و گسترش همه جانبه روابط با كشور كهن ایران هستیم.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری توافقات صورت گرفته اظهار امیدواری كرد كه سهم تجارت مشترك طرفین به بیشترین سطح ممكن برسد.

اقتصام**1053**1581
۰ نفر