۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۲۶
کد خبر: 81474839
T T
۰ نفر
8 راس گوسفند در نیكشهر سیستان و بلوچستان طعمه پلنگ شدند

زاهدان- ایرنا- یك قلاده پلنگ به گله گوسفندان در روستای پیتاب جم نیكشهر در جنوب سیستان و بلوچستان حمله كرد و هشت راس گوسفند را تلف كرد

'مرادبخش رئیسی' یكی از دامداران این روستا روز پنجشنبه با مراجعه به خبرنگار ایرنا در نیكشهر، زمان این حادثه را روز چهارشنبه ذكر كرد و خواستار پرداخت خسارت شد.

وی افزود: حیوانات وحشی به ویژه پلنگ و خرس سیاه به گله گوسفندان حمله و گوسفندان زیادی طعمه این حیوانات می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نیكشهر نیز در تماس خبرنگار ایرنا با تایید حضور پلنگ در منطقه مذكور گفت: طبیعت بكر نیكشهر زیستگاه اصلی حیوانات وحشی مانند پلنگ و خرس سیاه است.

'حسن ذاتی كیخا' افزود: احتمال حمله این حیوانات به گله گوسفندان در طول شبانه روز همیشه وجود دارد و بارها هم تكرار شده است.

وی خاطر نشان كرد: هفته گذشته نیز 14 راس گوسفند در مناطق مختلف بخش مركزی نیكشهر طعمه خرس سیاه بلوچی شدند.

وی گفت: بهترین راه برای دریافت خسارت توسط دامداران، بیمه كردن دامها از طریق اداره امور عشایری نیكشهر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نیكشهر ادامه داد: در صورت حمله حیوانات وحشی مانند پلنگ و خرس سیاه بلوچی، صاحب دام باید پلاكی كه در گوش گوسفند نصب شده را بریده و به این اداره مراجعه كند تا پیگیری لازم برای پرداخت خسارت از طریق بیمه انجام شود.

رییس اداره امور عشایری نیكشهر نیز گفت: در سال جاری بیش از پنج هزار و 325 راس دام سبك در سطح شهرستان نیكشهر توسط شركت تعاونی عشایری بیمه شده اند.

' محمود بلوچ' افزود: سهم بیمه گذار برای هر راس گوسفند 20هزار و هر راس بز 16هزار ریال است.

وی بیان كرد: در صورت حمله حیوانات وحشی مانند پلنگ و خرس سیاه و یا تلف شدن دام در خشكسالی و موارد دیگر؛ برای هر راس گوسفند یك میلیون و 600 هزار ریال و هر راس بز یك میلیون و 200 هزار ریال از طرف شركت تعاونی عشایری به دامدار از طریق معرفی به بانك كشاورزی پرداخت می شود.

وی گفت: قیمت هر دام بیش از سه تا پنج میلیون ریال است و بخشی از خسارت هم باید از طریق اداره حفاظت محیط زیست به دامدار پرداخت شود.

شهرستان نیكشهر در 510 كیلومتری جنوب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

7306 / 653/559
۰ نفر