۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۵۱
کد خبر: 81475163
T T
۰ نفر
پژوهشگر عرفان اسلامي: امام خميني (ره) عرفان و فقه را از هم جدا نمي دانستند

اصفهان – پژوهشگر عرفان اسلامي با اينكه همه عمر و رفتار امام خميني (ره) معنوي بود، گفت: آن حضرت راه معنويت را از فقه جدا نمي دانستند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين قاسم كاكايي روز پنجشنبه در نشست تخصصي انديشه هاي اخلاقي و عرفاني امام خميني (ره)، در دفتر تبليغات اسلامي اصفهان گفت: برخي از مكتب هاي عرفاني وقتي از كارهاي روزمره خسته مي شوند ساعتي را براي رسيدن به معنويت اختصاص مي دهند.

وي ادامه داد: امام خميني (ره) با درآميختن عرفان و فقه تمام عمر خود را معنوي كرد زيرا اين دو را در راستاي هم مي ديد.

اين استاد دانشگاه شيراز با بيان اينكه اساس عرفان اسلامي معرفت و دوستي خدا است، افزود: امام خميني (ره) عمل به فقه و انجام مستحبات و مكروهات را نيز نشاني بر دوستي خدا و حركت در راهي كه خدا دوست مي دارد مي دانستند.

وي تصريح كرد: پيوند فقه و عرفان موجب مي شود 24 ساعت شبانه روز انسان، عرفاني و خدايي شود و همواره انسان در عبادت و معنويت باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ديدگاههاي سياسي و اجتماعي امام خميني (ره) افزود: اين ديدگاهها برگرفته از اسلام بود و امروز دو جريان غرب و افراطي ها در مقابل مكتب امام خميني (ره) ايستاده اند تا آن را محو كنند.

وي تصريح كرد: امروز طالبان و داعش و امثال آن چهره اي خشك، خشن، بي معنويت، بدون محبت و ترسناك از اسلام در جهان معرفي و غرب را در اسلام هراسي ياري مي كنند.

حجت الاسلام كاكايي تصريح كرد: گمشده امروز دنيا خلاء معنويت و بي معنايي است. وي تصريح كرد: امام خميني (ره) در غايت گرايي معتقدند همه موجودات از جمله انسان عاشق كمال هستند ولي مصداق اين كمال را گم كرده اند و لذا افراد به اشتباه كمال را در پول، شهوت، شهرت، قدرت مادي و امثال آن مي دانند.

اين پژوهشگر عرفان اسلامي با بيان اينكه كمال جويي انسان فطري است، افزود: پيامبران نيامده اند به انسان تشنه بودن در مسير كمال را بياموزند بلكه آمده اند به انسان بگويند آب حيات واقعي كجاست.

وي گفت: بر اساس روايات اسلامي هر كس خود را شناخت خدا را هم مي شناسد و لذا ذائقه ها، منازل، مواقف و مزاج هاي انسان در مسير عرفان و معنويت متعدد است هر چند كه نهايت راه همه يكي خواهد بود.

اين كارشناس ديني با بيان اينكه اسماء الهي متعدد است، اظهار كرد: شناخت انسان بايد بر اساس اسماء الهي باشد زيرا خدا را به اسماء و جهات مي شود شناخت نه با ذات.

وي تصريح كرد: مقام انسان از منظر امام خميني (ره) در هيچ مكتبي همانند مكتب عرفان اسلامي بالا و ارزشمند نيست زيرا در اين مكتب انسان مقام خليفه الهي دارد.

حجت الاسلام كاكايي افزود: عرفان اسلامي مژده دهنده آزادي حقيقي است ولي بايد دانست انسان هرچه بزرگتر مي شود، درد و مسووليت اجتماعي او بيشتر خواهد شد و به قول عرفا مرد را دردي اگر باشد خوش است.

/7134/پ/ 607