۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81479714
T T
۰ نفر
گوادر بايد با چابهار رقابت كند

تهران – ايرنا – تارنماي دفاعي 'ديفنس' در پاكستان با تحليل برنامه هاي توسعه بندر گوادَر پاكستان بدست چيني ها و توسعه بندر چابهار ايران با سرمايه گذاري هنديها، نوشت : گوادر بايد با چابهار رقابت كند .

'ديفنس' با اشاره به همكاري ايران و هند براي توسعه چابهار نوشت: چابهار نخستين پروژه بندرسازي هندوستان در خارج از اين كشور است و دهلي نو به اين بندر براي دسترسي به افغانستان و آسياي ميانه بها مي دهد.

اين طرح كه در زمان نخست وزيري 'اتل بيهاري واجپايي' در سال 2003 مطرح شد، تاكنون براي راه اندازي با مشكلات فراواني رو به رو شده است؛ با اين حال، هندي ها براي تكميل آن مصمم هستند.

هندي ها پيشتر با ساخت جاده زرنجان – دلارام، امكان دسترسي به شهرهاي بزرگ افغانستان، از جمله هرات، قندهار، كابل و مزار شريف را فراهم كرده اند؛ مشروط بر آنكه طرف ايراني پروژه نيز به سرانجام برسد.

هند افزون بر توسعه چابهار، در سال 2014 خريد نفت از ايران را افزايش داد و حدود 40 درصد بيش از سال 2013 از ايران نفت خريد و طرح هايي براي سرمايه گذاري در صنايع ايران، به ويژه در كودسازي و ساخت كارخانه مشترك اوره در دست بررسي دارند.

دهلي نو طرح هايي را براي سرمايه گذاري و ايجاد 'منطقه ويژه اقتصادي پسگرد' نيز به ايران پيشنهاد داده است.

تارنماي ديفنس در پايان با اشاره به اينكه مسير چابهار به افغانستان، رقيب مسيري است كه چيني ها مي خواهند از بندر گوادر پاكستان به افغانستان بسازند، نوشت: گوادر بايد با چابهار رقابت كند. هنوز ساختارهاي پشتيباني در گوادر استقرار نيافته و از جمله راه آهن 950 كيلومتري و جاده 900 كيلومتري كه قرار است گوادر را به افغانستان پيوند دهد، همچنان تنها روي كاغذ وجود دارد. بنابراين، دولت پاكستان بايد با تمام تلاش بكوشد كه جاده 200 كيلومتري گوادر به بزرگراه 'ايندوس' در رَتوديرو (Ratodero) را تكميل كند.

اين تارنما افزود: همچنين در شهرك صنعتي و بازرگاني جديد كه در حاشيه طرح بندر گوادر قرار است ساخته شود، هنوز هيچيك از زيرساخت هاي مخابراتي، گازرساني و حتي آب و برق رساني وجود ندارد. بنابراين براي رقابت با چابهار، لازم است به زيرساخت ها و تكميل طرح 'دالان اقتصادي چين و پاكستان' (PCEC) توجه بيشتري شود.

رسانام*5*9163*1579
۰ نفر