۹ بهمن ۱۳۹۳، ۲۲:۵۵
کد خبر: 81484755
T T
۰ نفر
سيستان و بلوچستان نيازمند اقدامات فوري براي رفاه و آسايش مردم است

زابل - ايرنا -نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت:سيستان و بلوچستان نيازمند اقداماتي است كه به سرعت قابل انجام و در زندگي مردم تاثير گذار باشد.

به گزارش ايرنا،حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي فرد روزپنجشنبه در ديدار با مردم سيستان در مصلاي المهدي(عج) زابل افزود:سيستان وبلوچستان در كنار سرمايه ها و فرصت ها،با انبوهي از چالش ها و مشكلات اقتصادي روبه رو است كه بايد با اقداماتي اساسي و كوتاه مدت، راه را براي ايجاد اشتغال فراهم كرد.

وي فراهم آوردن زمينه هاي قانوني تجارت چمداني دراين منطقه را ضروري دانست و اظهار داشت: فراهم آوردن تجارت چمداني در مرز افغانستان در دستور كار دولت و مجلس قرار دارد و اين مساله را در كميته امنيت ملي مطرح خواهم كرد تا تصميم روشني دراين خصوص اتخاذ شود.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي انتقال قسمتي از در آمدهاي مرزي ميلك و تخصيص اين در آمدها براي عمران و آباداني منطقه را خواستار شد.

وي ارتباط ايران با افغانستان را خوب عنوان كرد و گفت: مسوولان ارشد كشور با استفاده از اين ظرفيت راه را براي استفاده از آب هيرمند در منطقه سيستان فراهم كنند.

حجت الاسلام و المسلمين ابوترابي فرد بيان داشت: طرح معافيت مالياتي براي منطقه سيستان نهايي و به دولت ابلاغ شده كه بايد به سرعت اجرايي شود تا راه براي اشتغال مردم هموار شود.

وي ايجاد منطقه آزاد تجاري سيستان را براي مردم و كشور مهم توصيف كرد و گفت: منطقه آزاد تجاري در سيستان باعث ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي در منطقه مي شود كه بايد در كوتاه مدت نهايي و اجرايي شود.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: منطقه سيستان از ظرفيت خوبي براي جذب گردشگر برخوردار و براي گردشگران پرجاذبه است كه بايد در اين حوزه نيز سرمايه گذاري لازم انجام شود.

حجت الاسلام ابوترابي فرد تثبيت شن هاي روان را در دستور كار ويژه دولت و مجلس عنوان كرد و گفت: امروز حركت شن هاي روان معضل جدي براي زندگي و رشد اقتصادي مردم ايجاد كرده است كه بايد با مهار و تثبيت آنها زمينه زندگي مناسب براي مردم فراهم شود.

وي با اشاره به اينكه منطقه سيستان از لحاظ استفاده از انرژي هاي نو بعنوان قطب مولد انرژي پاك محسوب مي شود، بيان كرد: بايد راه براي استفاده از انرژي هاي نو در اين منطقه هموار شود.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: آنچه باعث نگهداري مردم در منطقه مي شود ايجاد اشتغال پايدار و توليد است.

حجت الاسلام و المسلمين ابوترابي فرد نمايندگان مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي را زبان گويا مردم در خانه ملت عنوان كردو گفت: امروز آمريكا و ايادي استكباري در تلاشند ميان مذاهب و اقوام اسلامي جنگ و جدال ايجاد كنند كه در سايه اسلام و رهبري صالح امروز ايران اسلامي به عنوان الگوي وحدت ملي و انسجام اسلامي در دنيا مطرح است و سيستان وبلوچستان بالاترين سطح وحدت را دارد.

امام جمعه زابل نيز در اين مراسم گفت: مشكلات اقتصادي در سيستان بسيار زياد است و با مديريت معمولي، نگاه كارشناسي، مديريت مداوم و مستمر اين استان بعنوان قطب اقتصادي و فرهنگي شرق كشور تبديل خواهد شد.

حجت الاسلام علي اكبر كيخا افزود:مرز در سيستان بعنوان يك تهديد ديده مي شود و احداث ديوار امنيتي اقتصاد اين منطقه را نابود كرده است.

وي بااشاره به ظرفيت هاي گردشگري فراوان منطقه سيستان اظهار داشت: شهرسوخته با دو درصد كاوش و كشف اولين هاي جهان در يونسكو به ثبت رسيد كه با مديريت و نگاه به آثار باستاني سيستان صنعت گردشگري در ايران متحول مي شود.

وي استاندار سيستان و بلوچستان را فردي زحمت كش و با برنامه توصيف كرد.

امام جمعه زابل خواستار راه اندازي طرح كالاي چمداني در مرز شد.

وي گفت: سيستان شكننده شده و بايد براي جلوگيري از آسيب هاي بيشتر اقدامات اورژانسي انجام شود.

سيدباقر حسيني نماينده مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي از نهايي شدن طرح معافيت مالياتي و ابلاغ آن به استان سيستان و بلوچستان خبرداد و گفت: با اجراي اين طرح از اين پس مردم سيستان 160 روز از سال را ماليات پرداخت نخواهند كرد.

وي ادامه داد: دي كلينك هامون پس از مدت ها به بيمارستان تبديل شد و نيروهاي آن از سوي تامين اجتماعي جذب شدند كه در دهه فجر امسال افتتاح مي شود.

نماينده شهرهاي زابل، زهك، هيرمند، هامون و نيمروز كمك به شهرداري هاي منطقه سيستان را از مجلس و دولت خواستار شد.

در ادامه تعدادي از مردم با بيان مشكلات خود خواستار حل آن از سوي نايب رييس مجلس شوراي اسلامي شدند.

نبود اشتغال، عدم ماندگاري و عدم سرمايه گذاري مردم در منطقه، نبود كارخانه، تسريع در اجراي منطقه آزاد تجاري سيستان، استفاده از ظرفيت ها مرزي، راه اندازي تجارت چمدان، اجرايي شدن معافيت مالياتي، كاهش ريزگردها و مهار شن هاي روان، پرداخت عوارض سيمان سيستان به شهرداري هاي منطقه، بازگشايي معابر مرزي ازجمله درخواست هاي مردم از نايب رييس مجلس شوراي اسلامي بود.

7317/ 653/1547
۰ نفر