۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۴۹
کد خبر: 81486347
T T
۰ نفر
روسیه با وجود كاهش قیمت، تولید نفت خود را كاهش نمی دهد

تهران - ایرنا - روسیه كه قصد دارد سهم خود در بازار جهانی نفت را در رقابت با كشورهای عضو اوپك حفظ كند، اعلام كرده كه میزان تولید نفت در سال 2015 را كاهش نمی دهد.

به گزارش ایرنا، در حالی كه قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به دلیل عرضه مازاد، سقوط كرده، روسیه برای افزایش سهم خود در بازار به طور بی سابقه ای تولید نفت خود را در سال گذشته میلادی افزایش داد و برای سال 2015 نیز اعلام كرده كه قصد دارد سقف تولید نفت در سال 2014 را حفظ كند.

روسیه كه بزرگترین تولید كننده نفت جهان به شمار می رود و در اوپك عضویت ندارد، با تولید روزانه 10.58 میلیون بشكه نفت خام سهم قابل توجهی از عرضه نفت مازاد در بازارجهانی را به خود اختصاص داده است.

وزیر انرژی روسیه اعلام كرد كه میزان تولید نفت این كشور در سال ٢٠١٥ در همان سطح سال گذشته میلادی باقی می‌ماند.

آلكساندر نواك وزیر انرژی روسیه در دیدار با سران شركتهای نفتی و گازی این كشور گفت كه طبق ارزیابی های اولیه، میزان تولید نفت روسیه در سال جدید میلادی نیز معادل سال ٢٠١٤ خواهد بود.

ایتارتاس گزارش داد، نواك خطاب به سران شركتهای نفتی روسیه اعلام كرده است: سال گذشته به رغم همه مشكلاتی كه وجود داشت، توانستیم مسائل كلیدی را حل كنیم و میزان تولید مناسبی داشته باشیم.

بنابر اعلام اداره توزیع مركزی «مجتمع انرژی و سوخت»روسیه كه داده‌ها و تحلیلهای نفتی و گازی را به وزارت انرژی این كشور ارائه می‌دهد، میزان تولید نفت روسیه در سال ٢٠١٤ به ٥٢٧ هزار میلیون تن رسید كه 0.6 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت.

براساس این گزارش، نمایندگان وزارت انرژی روسیه و سران شركتهای بزرگ نفتی این كشور از جمله روسنفت، سورگوت نفتگاز، گازپروم، گازپروم نفت، بشنفت، لوك اویل، ‌ترانسنفت و برخی دیگر از شركتها جمعه به بحث و بررسی مسئله كاهش قیمت نفت و همچنین چشم انداز پروژه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت پرداختند.

مخالفت روسیه با كاهش تولید نفت در حالی است كه این دولت، به دلیل كاهش قیمت نفت خام مجبور شده كه نرخ 50 دلار برای هر بشكه را برای سال 2015 در نظر گرفته است.

سقوط بهای نفت از ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی تاكنون موجب شده كه قیمت آن به نصف كاهش یابد. همین مسئله اقتصاد كشورهای تولیدكننده را كه به شدت به بهای نفت وابسته است دچار مشكل كرده و این كشورها را وادار به اتخاذ سیاست‌های انقباضی بودجه كرده است.

روسیه نیمی از درآمدهای بودجه خود را از طریق فروش نفت و گاز تامین می‌كند. همین مسئله شرایط این كشور را در شرایط تحریم‌های غرب و كاهش ارزش روبل، دچار مشكل كرده است و مقام‌های دولت را واداشته تا به دنبال راهكارهای مقابله با بحران اقتصادی باشند.

اقتصام(5)2022**1558
۰ نفر