۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۷
کد خبر: 81487180
T T
۰ نفر

جشنواره فرهنگي در بجستان برگزار شد

۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۷
کد خبر: 81487180
جشنواره فرهنگي در بجستان برگزار شد

گناباد - ايرنا - جشنواره فرهنگي با عنوان 'همتي سبز در زمستان' با هدف احيا سنتها اصيل منطقه و معرفي آن به نسل جوان براي دومين بار در روستاي مرنديز شهرستان بجستان واقع در جنوب خراسان رضوي برگزار شد.

مسوول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بجستان روز يكشنبه در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: دومين دوره جشنواره فرهنگي همتي سبز در زمستان، همچون پارسال با موضوع صنايع دستي، سوغات و غذاهاي محلي، پوشش سنتي و بازيهاي محلي، نمايشگاه مردمشناسي و موسيقي سنتي همزمان با آغاز جشنهاي دهه مبارك فجر در محل كاروانسراي روستاي مرنديز به مدت سه روز آغاز شد.

'مهدي ذوالفقاري' افزود: در اين جشنواره با حضور گسترده اهالي روستا، مسوولان و جمعي از فعالان فرهنگي مشاغل سنتي و صنايع ستي روستا در قالب غرفه هاي نخريسي، تهيه نان سنتي، گليم بافي، قاليبافي، خانه سنتي، لباسهاي محلي، ارغوان بافي، صنايع دستي، سفالينه و موارد مشابه به نمايش گذاشته شده است.

وي با اشاره به ديگر بخشهاي جشنواره برگزاري بازيهاي بومي محلي در دو بخش خواهران و برادران در قالب طناب كشي، هفت سنگ و دارت و تيمهايي از روستاهاي بجستان را از ديگر قسمتهاي مورد توجه جشنواره برشمرد.

مسوول نمايندگي ميراث فرهنگي بجستان گفت: برگزاري اينگونه جشنواره ها نقش بسزايي در توسعه صنعت گردشگري دارد.

وي در ادامه همچنين اظهارداشت: كاروانسراي مرنديز واقع در مسير جاده تاريخي عراق قديم طي 30 سال گذشته با تخريب بخشهايي تبديل به انبار نفت و تصرفهاي غيرمجاز ديگر شده بود اما اجراي اين جشنواره فرهنگي بهسازي و احياء آن با كمك اهالي گرديد.

روستاي تاريخي مرنديز واقع در 40 كيلومتري شمال بجستان آثاري شامل قلعه، كاروانسرا، مسجد و آب انبار را در خود جاي داده اسن. همچنين شمار قابل توجهي از اهالي اين روستا هنرمندان توليدكننده صنايع دستي هستند.

مركز شهرستان 31 هزار نفري بجستان در فاصله 289 كيلومتري جنوب غرب مشهد قرار دارد. بجستان مركب از دو بخش مركزي و يونسي داراي 49 رستا است. 16 هزار نفر از جمعيت اين شهرستان ساكن روستاها هستند.

514/660