۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۳۶
کد خبر: 81487378
T T
۰ نفر
فرش 'اوشك' از كارگاههاي مهاباد تا بازارهاي امريكا

مهاباد - ايرنا - فرش 'اوشك' يا 'زيگلر' اثر هنرمندان قاليباف مهاباد در آذربايجان غربي به سبب قابليت هاي ويژه اي كه دارد در حال حاضر در بازارهاي جهان بخصوص آمريكا خريداران پروپا قرصي براي خود دست و پا كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهرستان مهاباد با توليد سالانه بيش از چهار هزار مترمربع فرش دستبافت و با توجه به تنوع و كيفيت فرش هاي توليدي در آن در حال حاضر به يكي از قطب هاي توليد فرش در آذربايجان غربي و منطقه تبديل شده است.

توليدات قالي بافان اين شهرستان كه در صدها كارگاه هاي خانگي و 22 كارگاه فرشبافي توليد مي شود هواداران زيادي داشته و عمدتا روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي شود.

فرش هاي توليدي در اين شهرستان در ابعاد و انواع مختلف از جمله ريزماهي، افشار و ابريشم، گل ابريشم و مرينوس توليد و عمدتا به كشورهاي ژاپن، كانادا، روسيه، پاكستان، كشورهاي اروپايي و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس صادر مي شود.

اما آنچه در ميان توليدات هنرمندان مهابادي در آن سوي مرزها هواداران بسياري دارد بافت نوعي از فرش هاي تك پود درشت بافت است كه اوشك يا زيگلر نام داشته و جايگاه خوبي براي خود بويژه در كشور امريكا پيدا كرده است.

اوشك يا زيگلر نوعي فرش دست بافت بومي است كه الياف آن از پشم گوسفند تهيه شده و اين الياف در كارگاههاي مخصوص و با استفاده از مواد رنگي طبيعي و گياهي رنگريزي مي شود.

اين نوع فرش كه قدمتي 150 ساله دارد بيشتر در ابعاد بزرگ در مقايسه با ساير انواع فرش هاي ديگر بافته مي شود، تار و پود آن از يك جنس بوده و با توجه به قطور بودن الياف، از آن به اوشك يا درشت بافت ياد مي شود.

يكي از كارشناسان و توليدكنندگان فرش در مهاباد گفت: چند سالي است كه توليد اين نوع فرش در مهاباد آغاز شده و در همين مدت بيش از 10 هزار مترمربع فرش اوشك توليد و روانه بازارهاي خارج كرديم.

يعقوب باب سور افزود: اين نوع فرش مخصوص بازارهاي آمريكا بوده و پس از توليد و طي مراحل خاص از طريق چند بازرگان به بازارهاي ويژه اي و براي خريداران خاصي فرستاده مي شود.

وي اضافه كرد: اين نوع فرش كه به درشت بافت مشهور است، بيشتر در ابعاد بزرگ 8 و 12 متري بافته مي شود و نسبت به فرش هاي دست بافت ديگر وزن كمتري دارد.

اين كارشناس فرش دستبافت گفت: نقوش و طرح هاي اين نوع فرش از طبيعت الهام گرفته شده و الياف آن پشم دست ريس و در چهار تا هشت رنگ بافته مي شود.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بيش از 200 بافنده در اين شهرستان به بافتن اين نوع فرش مشغول هستند افزود: به طور ميانگين سالانه بيش از يك هزار مترمربع از اين نوع فرش در مهاباد توليد مي شود.

يكي از بافندگان فرش اوشك در مهاباد گفت: اين نوع فرش با توجه به اينكه در ابعاد بزرگ بافته مي شود، در مقايسه با تابلوفرش ها، نيازمند فضاي فيزيكي بيشتري است.

شيرين محمدي افزود: الياف فرش اوشك با رنگ هاي گياهي رنگ آميزي مي شود و بايد مكان نگهداري آن از تهويه مناسب برخوردار باشد.

وي اضافه كرد: با توجه به اينكه اين نوع فرش در تعداد رنگ ها محدود است، بافتن آن از انواع فرش هاي ديگر از جمله افشار و تابلوفرش آسان تر و زودبازده تر است.

رييس اتحاديه فرش دستبافت مهاباد نيز گفت: فرش اوشك يكي از انواع فرش دستبافت اين شهرستان است كه در مقايسه با انواع فرش دستبافت ديگر در آن از نقوش ساده تري استفاده مي شود.

چيا قرباني اقدم افزود: ارزان بودن اين فرش به نسبت ساير فرش هاي دستبافت، داشتن وزن كم كه امر صادرات آن را تسهيل كرده است، استفاده از رنگ هاي طبيعي در بافت آن و استفاده از نقش هاي ساده و همه پسند در بافت آن موجب شده تا اين نوع فرش از مقبوليت بالايي در بازارهاي خارجي بويژه امريكا برخوردار باشد.

وي اضافه كرد: تبليغات مناسب چند تن از بازرگانان اين شهرستان براي اين نوع فرش در بازارهاي امريكا و بهره گرفتن از آن در مبلمان و دكوراسيون منازل مردم اين كشور مقبوليت آن را دوچندان كرده است.

قرباني يادآوري كرد: اين شهرستان با توليد سالانه بيش از چهار هزار مترمربع فرش و دو هزار بافنده به لحاظ حجم بافت و تعداد بافنده رتبه سوم فرش دستباف آذربايجان غربي و بعد از شهرستان هاي خوي و بوكان در جايگاه سوم قرار دارد.

وي گفت: در مهاباد سه نوع فرش سنتي هوشار (افشار)، تابلو فرش و فرش هاي درشت بافت (زيگلر) توليد مي شود.

قرباني اقدم با بيان اهميت صادرات فرش دستبافت و ضرورت بازاريابي براي اين صنعت گفت: توجه به صادرات فرش مي تواند علاوه بر افزايش ميزان توليد بر كيفيت و ارتقاي آن جهت حضور بيشتر در بازارهاي جهاني نيز بيافزايد.

با توجه به سياست هاي اقتصادي دولت براي گسترش صادرات غيرنفتي، توان و پتانسيل هاي آذربايجان غربي و وجود نيروي كار ماهر در مناطق شهري و روستايي استان، لازم است كه مسوولان با اجراي برنامه هايي زمينه را براي گسترش دوباره اين صنعت در بين خانوارها فراهم سازند.

اين برنامه ها مي تواند به صورت اعطاي تسهيلات، تخفيف هاي بيمه اي براي بافندگان و ايجاد بسترهاي مناسب براي تجارت اين كالا نفيس در بازارهاي جهاني باشد.

گزارش از : عبدالله رحماني

7512/584/581