۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۳۹
کد خبر: 81488329
T T
۰ نفر
كرزی: غرب از افراط گرایی برای استعمار استفاده می كند

كابل - ایرنا - حامد كرزی رییس جمهوری سابق افغانستان كشورهای غربی را متهم به استفاده از افراط گرایی برای استعمار كرد و گفت: غرب باید روش و دید خود را نسبت به مسلمانان تغییر دهد.

به گزارش ایرنا حامد كرزی در نشستی با نام اعتدال و تفریط در كابل از موضع ‌گیری كشورهای غربی در برابر جهان اسلام به شدت انتقاد كرد و گفت: باید اسلام و دین را از برچسب ‌های ناروا خارج ساخت.

هدف از برگزاری این نشست، شناساندن اسلام به عنوان دین اعتدال برای كشورهای غیر اسلامی جهان اعلام و تصریح شده كه اسلام باید از زیر ظلم رهایی و مسلمانان از مظلومیت نجات داده شوند.

كرزی گفت: از دو قرن پیش ، افراط گرایی به بهانه‌ خوبی برای استثمار و استعمار غربی مبدل شده و این پدیده باعث كشته شدن صدها هزار تن از افراد بی ‌گناه در جهان شده است.

رییس جمهور سابق افغانستان افزود: شهروندان این كشور از سه دهه به این سو بیشتر از هر كشوری دیگر در آتش افراط گرایی می ‌سوزند و عالمان دینی باید چهره اصلی اسلام و ادیان دیگر را به جهانیان و غرب معرفی كنند.

در این نشست عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از افراط گرایی تحت نام طالبان و داعش كه مردم بی ‌گناه را می كشند انتقاد كرد و این اقدامات خصمانه را محكوم كرد.

رییس اجرایی دولت افغانستان افزود كه هیچ كدام از مراجع دینی فتوایی نداده اند كه می‌ توان بر مبنای آن صدها مسلمان بی گناه را به خاك و خون كشید و صدها خانواده را سوگوار كرد.

وی به مخالفان مسلح دولت افغانستان یاد آور شد كه قتل عام مردم راه رسیدن به قدرت نیست و افغان ها تسلیم زور و ظلم نمی شوند.

وی تاكید كرد كه دولت وحدت ملی افغانستان متعهد به برقراری صلح پایدار و عادلانه در كشور بوده و به تلاش‌ های خود در این راستا ادامه خواهد داد.

آساق*4*291* 1095