۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81489620
T T
۰ نفر
550 كوهنورد در صعود بین المللی فجر كرمان شركت می كنند

كرمان - ایرنا - رییس هیات كوهنوردی و صعودهای ورزشی استان كرمان گفت: 550 كوهنورد زن و مرد در صعود بین المللی فجر كه از 14 تا 17 بهمن در كرمان برگزار می شود، شركت می كنند.

فرزاد ایرانمنش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این صعود زمستانی به منظور یادبود جانباختگان كوه های استان كرمان و تجلیل از خادمان ورزش كوهنوردی در ایام الله دهه فجر برگزار می شود.

وی گفت: از بین شركت كنندگانی كه تاكنون برای شركت در این صعود اعلام آمادگی كرده اند، 30 نفر از كشورهای كره جنوبی، جمهوری آذربایجان، هند، اوگاندا، گرجستان، قزاقستان، ارمنستان، تركیه و چین حضور خواهند یافت.

ایرانمنش تصریح كرد: این صعود در قالب سه گروه به قله های چوپار، پلوار و هزار انجام می شود و برای كوهنوردان خارجی دو روز بازدید از كلوت های شهداد و سایر جاذبه های گردشگری استان نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: آیین افتتاح این صعود بین المللی شامگاه سه شنبه در دانشگاه تحصیلات تكمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته كرمان با حضور رییس فدراسیون كوهنوردی برگزار می شود.

وی اظهار كرد: صعود به قله جوپار به ارتفاع چهار هزار و 135 متر توسط 50 نفر از كوهنوردان بزرگسال و ملی پوش ایران و جمعی از كوهنوردان خارجی انجام می شود كه چون صعود سختی خواهد بود، افرادی می توانند در آن شركت كنند كه پیش از این توانسته باشند قله های بالای هشت هزار متر را فتح كرده باشند.

ایرانمنش گفت: همچنین كوهنوردان در گروه سنی امید به قله چهار هزار و 233 متری پلوار و سایر افراد شركت كننده به قله چهار هزار و 501 متری هزار كه چهارمین قله ایران محسوب می شود، صعود می كنند.

عیسی میرشكاری در صعود به اورست، حمید زین العابدین زاده، اصغر گلابی، محمدعلی مهدی زاده و حشمت الله قانونی در صعود به پلوار و امید طالبی در صعود به قله هزار، جانباختگان كوه های استان كرمان هستند.

هزار پس از دماوند، علم­ كوه و سبلان بلندترین قله جنوب كشور و استان كرمان است و این كوه به دلیل دارا بودن هزار گیاه دارویی این چنین نامیده شده است؛ بخشی از رودخانه بزرگ هلیل­ رود پرآب­ ترین رود جنوب شرق ایران نیز از این كوه سرچشمه می­ گیرد.

قله جوپار از زیباترین و خشن­ترین قله های مركزی فلات ایران است. دهلیزها و ستیغ­ های هول ­انگیز آن موجب شده بین كوهنوردان كشور به آلپ ایران شهرت یابد.

رشته كوه پلوار نیز با طولی نزدیك به یكصد و پنجاه كیلومتر از دره درختنگان كوهپایه آغاز شده و حوالی ابارق بم خاتمه می یابد.

7443/3028/ 2025
۰ نفر