۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۹:۳۰
کد خبر: 81490096
T T
۰ نفر

زنگ تلفن، مرزي ميان مرگ و زندگي

۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۹:۳۰
کد خبر: 81490096
زنگ تلفن، مرزي ميان مرگ و زندگي

اصفهان- ايرنا- وقتي زمان به تنگ مي آيد، ثانيه ها و صدم ثانيه ها اهميت مي يابد و اينجاست كه يك زنگ تلفن مي تواند مرزي باشد ميان مرگ و حيات و آژير خطر زندگي را به صدا درآورد.

آژير در كوچه پس كوچه ها و خيابان هاي شهر به گوش مي رسد، اينجا قلب شهري بزرگ است و نبض حيات در دستان زمان.

مردي كنج شهري فراخ نفس هايش تنگ شده و تپش هاي قلبش به شماره افتاده است.

همزمان تلفن اورژانس به صدا درآمده و امدادخواهي مي شود، آمبولانس به قصد گوشه اي از شهر شلوغ و با خيابانهاي پيچ در پيچ حركت مي كند، به محل كه مي رسد نه خبري از مرد بيمار است و نه خانه اي،‌ اينجا به جاي آن آدرس تنها زميني خاكي با سيم خاردارهاي تخريب شده وجود دارد.

اما باز زنگ تلفن اورژانس 115 به صدا درمي آيد، آدرسي ديگر اعلام مي شود اما آمبولانسي در پايگاه اورژانس وجود ندارد و خودروي اعزام شده به زمين خاكي بايد سريعا خود را به محل ديگري برساند.

امدادگران به منزل مرد بيمار كه مي رسند هشت دقيقه از زمان امدادخواهي گذشته است، او را به بيمارستان اعزام مي كنند اما در مسير بيمارستان قلب او ديگر نمي تپد و نفسي نمي كشد، او دچار ايست قلبي شده است.

تكنسين ها سريعا عمليات احياي قلبي ريوي را بر روي او انجام مي دهند، پس از بيست دقيقه اين مرد با نفسي به زندگي باز مي گردد و اورژانسي ها يك عمليات احياي موفق ديگر را رقم مي زنند.

يادمان باشد كه فاصله مرگ و زندگي مي تواند به اندازه همين يك دم و بازدم و يا به ميزان يك تصميم غيرعاقلانه و يك زنگ تلفن باشد.

رييس اداره نظارت و بازرسي مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي اصفهان درباره تماس هاي تلفني با اورژانس 115 مي گويد: روزانه دو هزار و 200 تماس تلفني با اورژانس پيش بيمارستاني شهرستان اصفهان برقرار مي شود كه 30 درصد از اين تماس ها غيرمرتبط و يا اشتباه است.

'عليرضا قاسمي' با اشاره به اينكه از اين ميزان نيز 15 تا 20 درصد مربوط به مزاحمت هاي تلفني 115 است، افزود: مزاحمت تلفني معضل بزرگي در مسير سيستم امداد رساني است و اين روند را با مشكل مواجه كرده و با جان افراد بازي مي كند.

وي اظهار كرد: مزاحمت تلفني موارد متعددي دارد كه با تلفن ثابت، خط هاي تلفن همراه دائمي و اعتباري صورت مي گيرد و براساس پيگيري هاي كارشناسان حقوقي اورژانس، با دستور ويژه معاون دادستان اصفهان و توسط پليس امنيت استان مورد بررسي و پيگرد قانوني قرار مي گيرد.

قاسمي درباره يك مورد مزاحمت تلفني 115 كه سال گذشته رخ داده است، گفت: در اين مورد، فردي 640 بار در مدت يك هفته با شماره 115 تماس برقرار كرده بود.

رييس اداره نظارت و بازرسي اورژانس شهري اصفهان در مورد جديدي از مزاحمت تلفني براي اورژانس ادامه داد: مردي 30 ساله در يك سال اخير 520 مرتبه با اورژانس تماس گرفته است كه به دليل افزايش مزاحمت هاي وي، مورد پيگيري و مشخص شد كه او يك هزار و 66 بار از طريق يك شماره تلفن با اورژانس 115 تماس داشته است.

وي تصريح كرد: تمام مكالمات تلفن اورژانس و بي سيم همكاران عملياتي، از لحظه رسيدن امدادگران تا رسيدن به بيمارستان توسط سيستم ضبط مكالمات در طول شبانه روز ضبط مي شود و اين قابليت ذخيره و نگهداري به مدت 10 سال را دارد.

وي ادامه داد: طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامي بخش تعزيرات، افرادي كه با وسايل مخابراتي مزاحمت ايجاد كنند علاوه بر مقررات اداره مخابرات از جمله قطع تلفن، به يك تا شش ماه حبس محكوم خواهند شد.

قاسمي گفت: خانواده ها غالبا نظارتي بر تماس كودكان و نوجوانان خود ندارند و اين ممكن است موجب انجام مزاحمت هايي براي تلفن هاي مراكز امدادرسان از جمله اورژانس، ‌آتش نشاني و هلال احمر شود كه با اشغال خطوط و يا تحميل ماموريت هاي كاذب، روند امداد رساني با اختلال مواجه مي شود.

گ/7131/ 607