۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 81490821
T T
۰ نفر

آغاز رقابت جديد كره جنوبي در بازار تسليحات نظامي

۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 81490821
آغاز رقابت جديد كره جنوبي در بازار تسليحات نظامي

پكن - ايرنا - كره جنوبي با گسترش فروش تسليحات نظامي بويژه هواپيماهاي جنگنده، رقابت جديدي را با چين، روسيه و ايتاليا آغاز كرده است.

اين كشور كه چند سالي است وارد بازار فروش انواع جنگ افزارهاي جنگي شده، قصد دارد با تصاحب بخشي از بازار سه كشور ياد شده، جا پاي خود را در اين عرصه محكم تر كند.

گسترش فعاليت هاي نظامي برون مرزي كره جنوبي به خوبي نشان مي دهد اين كشور هماورد جديدي را با كشورهاي مهم صادركننده تجهيزات نظامي آغاز كرده و قرارداد اخير با پرو به خوبي مويد اين موضوع است.

خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي روز سه شنبه در گزارشي از صادرت نسل جديد هواپيماي جنگنده سبك مافوق صوت كره جنوبي موسوم « FA -50» به پرو خبر داد و تاكيد كرد كه صادرت اين هواپيما بيانگر ورود اين كشور در عرصه رقابت تسليحات نظامي است.

براساس اين گزارش، ارزش قرارداد «سئول» با «ليما» در رابطه با اين صادرات يك ميليارد دلار است و كره جنوبي متعهد شده كه تعداد 25 فروند از اين هواپيماها را به اين كشور صادر كند.

«FA -50» يا «عقاب طلايي» به كلاس پيشرفته هواپيماي جنگنده مافوق صوت ساخت كره جنوبي اطلاق مي شود كه البته شركت آمريكايي «لاكهيد» نيز در توسعه فناوري آن نقش دارد.

در حالي كه عراق، اندونزي و فيليپين نيز در فهرست مشتريان اين قبيل محصولات كره جنوبي قرار دارند، يك منبع نظامي كره جنوبي كه يونهاپ به نامش اشاره نكرد، يادآور شد: پرو در سال 2012 نيز به مبلغ 200 ميليون دلار در حوزه هوا فضا به كره جنوبي سفارش داده بود.

در همين حال «بايك سئونگ جو»، معاون وزير دفاع كره جنوبي نيز در جريان سفر سه روزه خود به پرو كه از ديروز آغاز شده، با استقبال از گرايش كشورهاي مختلف به بازار تسليحاتي كشورش، از تمايل سئول به گسترش اين قبيل مبادلات با كشورهاي مختلف از جمله پرو سخن گفت.

وي در سخنان خود كه به نوعي زنگ خطر را در عرصه رقابت براي روسيه، چين و ايتاليا به صدا در آورد، تاكيد كرد كه كشورش تلاش هاي خود در اين زمينه را بيش از پيش گسترش خواهد داد و ابايي نيز از رقابت با كشورهاي بزرگ در اين حوزه ندارد.

كارشناسان نظامي، يكي از دلايل يكه تازيهاي كره جنوبي و اقدامات بلندپروازانه اين كشور در عرصه تسليحات نظامي را، به اصطلاح تهديدات كره شمالي و دخالت‌هاي ايالات متحده در مراودات همسايگان آسيايي بويژه در رابطه با سئول و پيونگ يانگ دخيل مي دانند.

آمريكا كره جنوبي را يكي از قدرت هاي سياسي و اقتصادي مهم در شرق آسيا و غرب اقيانوس آرام مي داند و مدعي است كه تجهيز اين كشور، ضامن صلح و ثبات در منطقه خواهد بود.

اين كشور علاوه بر كره جنوبي، اتحاد نظامي خود با ژاپن را نيز تقويت بخشيده و دليل چنين رفتاري را «بحران هسته اي كره شمالي» عنوان مي كند.

كره جنوبي هم همواره از آمريكا مي خواهد كه اين كشور سيستم دفاع موشكي پيشرفته خود را در شبه جزيره كره مستقر كند تا امنيت اين كشور در برابر تهديدات كره شمالي تضمين شود؛ تقاضايي كه همواره با مخالفت كشورهاي منطقه بويژه چين همراه است.

با اين حال ورود كره جنوبي به جمع صادركنندگان تسلحيات نظامي مي تواند بيش از پيش شرايط را براي جولان اين كشور و همكاريهاي نزديكتر نظامي با ديگر كشورهاي بويژه آمريكا در شبه جزيره كره مهيا سازد.

آساق1*231*1597**1446