۲۴ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۰
کد خبر: 81504362
T T
۰ نفر
تردد آزمايشي خودروهاي بدون راننده در چهار شهر انگليس

تهران- ايرنا- طرح آزمايشي تردد خوروهاي بدون راننده در چهار شهر كاونتري، ميلتون كينز، گرينويچ و بريستول انگليس اجرا شد.

به گزارش ايرنا از بي.بي.سي، در همين حال وزارت حمل و نقل انگليس اعلام كرده است كه بايد در مقررات راهنمايي و رانندگي و معاينه فني خودروها تغييراتي داده شود تا خودروهاي بدون راننده بتوانند در خيابانها و جاده هاي اين كشور تردد كنند.

از جمله مقرراتي كه بايد تدوين شود اين است كه در صورت تصادف چه كسي مقصر خواهد بود.

هدف از تردد آزمايشي خودروها كه از ديروز در چهار شهر آغاز شده به جز آزمايش فناوري، تدوين مقررات مناسب و ضروري است.

قرار است در چند ماه آينده مقررات جديد منتشر شود و دولت انگلستان وعده داده تدوين آن را تا سال 2017 تكميل كند.

***تردد آزمايشي خودران‌ها

به گفته وزارت راه و ترابري انگليس هنوز براي تردد خودروهاي بدون راننده كاملا خودكار در خيابانهاي اين كشور زود است، از اين رو اين طرح آزمايشي كه از ديروز آغاز شده ممكن است نياز به نظارت افراد متخصص داشته باشد.

براي اجراي اين طرح، از خودران‌هايي استفاده مي‌شود كه با برق كار مي‌كنند و به 19 حسگر، چند دوربين، رادار و ليدار (فاصله‌سنج ليزري) مجهز هستند.

هدايت اين خودران‌ها را كامپيوتري بر عهده دارد كه توانش معادل دو بازي كامپيوتري بسيار پيشرفته است.

خودران‌هاي ظرفيت حمل دو سرنشين را دارند و تا 65 كيلومتر در ساعت مي‌توانند سرعت بگيرند اما سرعت مجاز براي آنها فعلا بيست كيلومتر در ساعت خواهد بود.

خودران‌ها كه در واقع وسايل نقليه عمومي آينده خواهند بود در پياده‌روها و محل عبور عابران فعال خواهد بود و مسافران را از ايستگاه‌هاي قطار يا مراكز خريد به مركز شهر جابجا مي‌كنند و يا سالمندان براي طي مسافت‌هاي كوتاه مي توانند از آنها استفاده كنند.

رزرو اين خودران‌ها و پرداخت كرايه با يك اپليكيشن انجام خواهد شد.

اين خودران‌ها داراي فرمان يا دسته فرمان (جوي استيك) هستند با اين حال مسافران مي‌توانند در حين سفر اي‌ميل خود را چك كنند يا روزنامه بخوانند.

در همين حال انجمن صنايع موتوري انگليس اظهار نگراني كرده كه دولت در حالي اين طرح را پيش مي برد كه بخش تعميرات و خدمات، زيرساخت و تخصص كافي را براي ارايه خدمات ندارد.

دولت انگليس دارد اين كشور را به يكي از كشورهاي پيشرو در زمينه خودروهاي بدون راننده تبديل كند.

آمريكا نخستين كشوري بود كه مجوز آزمايش خودروهاي بدون راننده را صادر كرد، اما آزمايش خودروهاي بدون راننده فقط در چهار ايالت به اجرا در آمد و پانزده ايالت اين طرح را تصويب نكردند.

در اروپا، فقط آلمان و سوئد مقررات راهنماي و رانندگي را از اين نظر بازنگري كرده‌اند.

بر اساس يك نظر سنجي كه سال گذشته در انگليس انجام شد 43 درصد مردم گفتند با تردد خودروهاي بدون راننده احساس راحتي نمي‌كنند و 25 درصد گفتند كه به هيچ وجه سوار اين خودروها نخواهند شد.

علمي**9190**1440
۰ نفر