۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۵۴
کد خبر: 81505099
T T
۰ نفر

لام تا كام؛ مخالفان مذاكرات ساكت اند

۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۵۴
کد خبر: 81505099
لام تا كام؛ مخالفان مذاكرات ساكت اند

تهران- ايرنا- روزنامه «ابتكار» امروز -شنبه- در گزارشي تحليلي با عنوان «لام تا كام؛ مخالفان مذاكرات ساكت اند» نوشته است:«با توافقي كه بتواند انجام شود، موافقم». اين سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي در روز 19 بهمن ماه امسال، آب سردي بود بر پيكر دلواپسان و تندروهايي كه پيش از اين با دستاويز قرار دادن راهپيمايي محمدجواد ظريف – وزير امور خارجه و مسئول تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي – با جان كري – وزير امور خارجه آمريكا – در حاشيه مذاكرات، حمله‌هاي خود را به دولت روحاني افزايش داده بودند.

ابتكار مي افزايد: حال اين روزها ادبيات منتقدان ملايم‌تر دولت تغيير كرده است و در سخنان خود از حمايت تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران مي‌گويند. اين در حالي است كه فعلا از مدعيان پر سرو صداي دلواپسي خبري نيست و سكوت اردوگاهشان را در بر گرفته است. تريبون نماز جمعه تهران يكي از جاهايي بود كه بنا به امام جمعه‌اي كه پشت آن قرار مي‌گرفت، با لحن‌ها و ادبيات مختلف – از ملايم تا به تندي - همواره سياست‌هاي مذاكرات هسته‌اي مورد نقد و انتقاد قرار مي‌گرفت. خطيبان جمعه تهران حتي جداي از نقش خود در اين آيين عبادي-سياسي، در مصاحبه‌ها و گفتارهايي ديگر نيز اغلب ادبياتي منتقد مذاكرات هسته‌اي داشتند. خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران اما سرشار از حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و ابراز اميدواري براي به نتيجه رسيدن اين مذاكرات بود.



* تحليل‌هاي افراطي و تفريطي را كنار بگذاريد

حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران در توصيه‌اي به تحليلگران مذاكرات هسته‌اي از آنان خواست نظرات و تحليل‌هاي افراطي و تفريطي را كنار بگذارند. وي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران گفت: در موضوع هسته‌اي، 1+5 و آمريكا در پي عمليات فريب ايران هستند. فريبي شبيه به قرارداد اسلو كه فلسطين را 22 سال در قدم اول نگه داشت.وي تاكيد كرد:‌ بر سركليات هسته‌اي كه محور آن قرارداد NPT باشد دعوايي نداريم و ما تاكيدمان همان تاكيد مقام معظم رهبري است كه بايد مذاكرات يك مرحله‌اي به نتيجه برسد. اگرچه اين تاكيد رهبري خواسته 1+5 را به هم ريخته است.



* مذاكره‌كنندگان فرزندان اين ملتند

خطيب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: موضوعي كه مسئله‌ساز است، جزئيات موضوع است. وقتي مقام معظم رهبري گفتند اگر توافقي باشد، بايد در يك مرحله صورت بگيرد بنابراين مفاد اين قرارداد نبايد به گونه‌اي باشد كه طرف مقابل بهانه‌جويي كند. سفارش مي‌كنم در عرصه مسائل هسته‌اي جلوي اعتدال دوري از افراط و تفريط را در پيش بگيريد و بدانيد كه اين يك حركت عادي در سياست خارجي ما است و مذاكره كنندگان فرزندان اين ملت هستند و چند بار بگويند كه ما مطيع اين كشوريم.امام جمعه موقت تهران افزود: مذاكرات نه فتح الفتوح است و نه فر وش كشور به بيگانه. مذاكره‌كنندگان فرزندان اين انقلاب هستند و چندبار بگويند كه فرزندان اين ملت‌ايم و در چارچوب اوامر رهبري حركت مي‌كنيم.حجت‌الاسلام خاتمي ادامه داد: دوره‌اي كه كشور فروخته شد، آن دوره‌اي بود كه ديكتاتور‌ها بر سر ما بودند وگرنه در زمان ولايت فقيه كشور هيچ‌گاه فروخته نشد و نخواهد شد.خاتمي با انتقاد از سخنان اخير ديويد كوهن مبني بر اينكه تحريم‌هاي اقتصادي دست ايران را بسته است و تيم مذاكره‌كننده با دست‌هاي بسته پشت ميز مذاكرات نشسته است، گفت: اين روزها آمريكايي‌ها بي‌ادبانه سخناني مي‌گويند كه در شأن خودشان است. دست خود آمريكايي‌ها بسته است. امام جمعه موقت تهران تاكيد كرد: راهپيمايي 22 بهمن ماه نشان داد ملت ايران مدبرانه و با دقت برنامه مذاكرات هسته‌اي را دنبال مي‌كند و اصلا دستش بسته نيست.



* بستن راه باج‌گيري‌ و زياده‌خواهي

يك كارشناس مسائل بين‌الملل در تحليل نتيجه سخنان رهبر معظم انقلاب اعتقاد دارد كه اين گفته‌ها راه را براي زياده‌خواهي و باج‌گيري گروه‌هاي مختلفي كه در تقابل با مذاكرات هسته‌اي هستند، مي‌بندد.علي خرم در گفت‌و‌گو با ايسنا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص مذاكرات هسته‌اي كه در ديدار با فرماندهان و كاركنان نيروهاي هوايي ارتش مطرح شد، خاطرنشان كرد: اين سخنان كاملا به جا و به موقع بود زيرا در داخل كشور افرادي كه در جناح فكري مخالف مذاكرات هستند طوري عرصه را بر دكتر روحاني و ظريف تنگ كرده بودند كه گويا مذاكرات هسته‌اي، كاري خلاف و اشتباه است و اعلام نظر رهبري نشان داد كه ايشان همچنان حامي گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي و تيم مذاكره كننده هستند.وي ادامه داد: در هفته‌هاي اخير انتقادات زيادي نسبت به جزييات رفتارهاي دكتر ظريف از جمله قدم زدن او صورت گرفته بود و بخشي از مردم امكان داشت فكر كنند كه مذاكره‌كنندگان ما دارند به بيراهه مي‌روند، ولي سخنان اخير رهبري اين شبهه را برطرف كرده و نشان داد مذاكرات را همانند سابق زير نظر دارند و به تمام نكات آن نظارت دارند.خرم گفت: در اجلاس وين 8 قرار بود پس از اجماع نظر و توافق بر روي كليات، جزئيات به دست كارشناسان ارشد سپرده شود، كه اتفاقاتي افتاد كه حتي نتوانستند روي كليات هم توافق كنند و حال اين مطلب همچنان مطرح است كه ابتدا روي كليات توافق شود و يا به طور كلي بر روي عمليات و جزئيات به توافق برسند و براي اينكه مذاكرات مجددا تمديد نشود گفته شد كه همزمان بر روي كليات و جزئيات توافق صورت بگيرد.اين كارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اين‌كه «تاكيد رهبري براي توافق همزمان بر روي كليات و جزئيات بسيار معقول است» افزود:‌ در حال حاضر مخالفين جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور تلاش مي‌كنند روند پرونده هسته‌اي را تخريب كنند و قطعا گذر زمان به نفع پرونده هسته‌اي ما نيست و به عبارتي حتي به نفع مخالفان ما نيز هست.خرم ادامه داد: هم تندروها و جمهوري‌خواهان در آمريكا براي روند مذاكرات شرط و شروط معين مي‌كنند و هم برخي از كشورهاي منطقه به دنبال آن هستند كه تا زمان بر آورده شدن شروط آنها زمان توافق را به تاخير بياندازند و نتانياهو نيز هر از گاهي از موضع بالا اظهار نظرهايي مي‌كند ولي قطعا اگر زياده‌روي‌هايي از سوي آنها صورت بگيرد ايران زيربار نرفته و امكان دارد مذاكرات به بن بست برسد، بنابراين رهبري در بخشي از سخنان خود ضمن تاييد روند مذاكرات يادآوري مي‌كنند كه هيچ فرد يا گروهي نمي‌تواند دنبال زياده‌خواهي يا باج‌گيري از ايران باشد.



* گرفته شدن فرصت عرض اندام از دلواپسان

برخي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و ديگر چهره‌هاي سياسي نيز سخنان مقام معظم رهبري و شعارهاي مردم در راهپيمايي 22 بهمن امسال را نشانه‌اي از حمايت ملي از مذاكره‌كنندگان هسته‌اي دانستند.حسين اميري‌خامكاني، نماينده مردم زرند و كوهبنان در مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: حضور مردم در صحنه پشتيباني براي مسئله هسته‌اي است و قدرت چانه‌زني تيم مذاكره كننده را بالا مي‌برد.حجت‌الله درويش‌پور، نماينده ايذه و باغملك نيز اظهار كرد: حضور پررنگ مردم در صحنه، قدرت چانه‌زني دولت و نظام ما را در مقابل آن‌هايي كه زور مي‌گويند به ويژه در مذاكرات هسته‌اي و ساير مسائل تقويت كرد.علاءالدين بروجردي، نماينده بروجرد نيز با اشاره به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري درباب مذاكرات، چنين فرمايشاتي را در مقطع حساس كنوني، بسيار دقيق و به‌هنگام توصيف كرد و گفت: با توجه به اينكه مذاكرات به مرحله حساسي رسيده، حتما نكات ظريف و هوشمندانه رهبر انقلاب در مورد مذاكرات راهگشاي كشور و تيم مذاكره‌كننده ايراني خواهد بود.عباسعلي منصوري اراني، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم تاكيد كرد: موافقت مقام معظم رهبري با يك توافق خوب، مهر تاييدي بر حركت‌هاي ديپلماتيكي است كه قصد دارد منافع ملي ايران اسلامي را تامين كند.وي در ادامه افزود: توافق خوب علاوه بر سودهايي كه براي منافع ملي ايران دارد، جنبه حماسي پيدا خواهد كرد.همچنين جواد آرين منش، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: سخنان ارزشمند مقام معظم رهبري فرصت عرض اندام را از مخالفين با اصل مذاكرات گرفت و خط بطلاني بر تفكر و انديشه نفي مذاكره بود.اين فعال سياسي با اشاره به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در ديدار با فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به ايسنا گفت: فرمايشات رهبري خط بطلاني بر تفكر و سليقه و انديشه مخالفين اصل مذاكره بود.اين فعال سياسي تصريح كرد: با بيانات رهبري معلوم شد كساني كه اصل مذاكره را كاري ناپسند و نامطلوب مي‌دانند و آن را نفي مي‌كنند و مغاير با منافع ملي مي‌دانند تندتر از رهبري نظام حركت مي‌كنند و ميزان دلواپسي آن‌ها بيش از حد لازم است.



* سكوت‌هاي معني دار

عليرغم همه اظهارنظرها و اعلام حمايت‌هايي كه به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب، هم از سوي سياسيون و هم از سوي مردم در راهپيمايي سالروز پيروزي انقلاب انجام شد، دلواپسان اين روزها از هر گونه اظهارنظري درباره مذاكرات هسته‌اي خودداري مي‌‌كنند و برخلاف هاي و هوي هميشگي، خبري از اظهارنظرهاي تند و عنادجويانه‌شان نيست. البته اين رفتار مسبوق به سابقه است. پيش از اين نيز پس از هر بار اظهارات رهبر معظم انقلاب و حمايت‌هاي ايشان از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، چنين سكوتي اردوگاه دلواپسان را فرا گرفته است و پس از چندي باز هم حملات خود را آغاز كرده‌اند.البته برخي از منتقدان تند و تيز دولت روحاني، همچون حسين شريعتمداري، سردبير روزنامه كيهان، همچنان به دنبال برداشت تعابير مورد نظر خود هستند و هر چيزي را از ظن خود برداشت مي‌كنند. وي روز پنجشنبه در سرمقاله‌اي با عنوان «اين هم رفراندوم» در روزنامه كيهان نوشته است: توده‌هاي چند ده ميليوني مردم در حماسه حضور ديروز، ديدگاه و نظر خود را درباره چالش‌ هسته‌اي و مذاكرات پيش‌روي به وضوح و بدون‌ كمترين ابهامي بيان داشتند و رفراندوم مورد نظر رئيس‌جمهور محترم با شفافيت و صراحتي مثال‌زدني و ماندگار صورت پذيرفت. نتيجه اين رفراندوم آن كه؛ حاضر نيستند امتياز نقد بدهند و وعده‌هاي «نسيه» تحويل بگيرند. راه‌كار گشايش اقتصادي را در مراجعه به ظرفيت‌هاي داخلي - اقتصاد مقاومتي - مي‌دانند و نه در چالش هسته‌اي...نكته جالب توجه اين جاست كه در كنار سكوت اين روزهاي دلواپساني همچون اعضاي جبهه پايداري، برخي از گروه‌هاي اصولگرا كه به دنبال دستيابي به وحدت و همگرايي، اين روزها سعي دارند مواضع خود را به مواضع پايداري‌ها نزديك كنند – همچون موتلفه – در مقابل اين سكوت، سكوت كرده‌اند. اين سكوت عليرغم آگاهي از حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، از كساني كه همواره داعيه‌دار اصولگرايي و دفاع از خط ولايت فقيه هستند و بر هر چه كه بر خلاف اين خط مي‌دانند، مي‌شورند، قابل تامل است. با اين حال شايد اگر پيش از اين سخنان اخير مقام معظم رهبري، دلواپسي‌ها از سوي ساير گروه‌هاي اصولگرا بي‌جواب مي‌ماند، زين پس انتظار مي‌رود اصولگرايان نيز در قبال موضع‌گيري‌هاي دلواپسانه به تاسي از رهبري محكم و قاطع حمايت خويش را از مذاكرات و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي اعلام كنند.

منبع: ابتكار

اول**1368**
۰ نفر