۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۲
کد خبر: 81507950
T T
۰ نفر
ستاري:آموزش علم و فناوري درمقطع دانش‌آموزي بايد جدي گرفته شود

تهران- ايرنا-معاون علمي و فناوري رييس جمهوري گفت:بايد ستادهاي سيزده گانه توسعه فناوري راهبردي معاونت علمي، ترويج و آموزش علم و فناوري را درمقطع دانش‌آموزي جدي بگيرند.

به گزارش ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر سورنا ستاري در چهل و سومين جلسه شوراي هماهنگي دبيران ستادهاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري افزود:از تمام ستادهاي توسعه فناوري راهبردي معاونت علمي مي‌خواهم تا مسئله ترويج و آموزش دانش آموزي را جدي بگيرند، طراحي‌ها در پژوهش سرا‌هاي آموزشي بسيار مهم است.

وي بيان كرد:بايد از تجهيزات ساخت داخل در آزمايشگاه‌هاي پژوهش سراها استفاده شود و در اين حوزه نبايد واردات داشته باشيم.

ستاري اظهاركرد:برخي از ستادهاي توسعه فناوري راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري حوزه اشتغالزا دارند به طور مثال درحوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) ايده‌هاي خوبي مبني بر اشتغالزايي وجود دارد و ايده ها و طرح ها در آن به بازار نزديك است،بايد حوزه‌هاي نزديك به بازار را جدي تر بگيريم و ساير حوزه ها را به اين سمت سوق دهيم.

معاون علمي وفناوري رييس جمهوري ازستادهاي توسعه فناوري راهبردي اين معاونت خواست تا برنامه‌هايي عملياتي و سالانه خود در اين حوزه ارائه دهند تا از فروردين ماه سال 94 رخدادهاي قابل توجهي در حوزه ترويج و آموزش علم و فناوري درعرصه دانش آموزي شكل گيرد.

ستاري با اشاره به همكاري خوب وزارت آموزش و پرورش در راه اندازي پژوهش سراهاي علمي ايران گفت: ايده توسعه پژوهش سراها توسط وزير آموزش و پرورش وقت پيگيري شده است و تاكنون پژوهش سراها در اين حوزه همكاري خوبي با معاونت علمي داشته اند.



***پژوهش سراهاي كشور قابليت اشتراك با ديگر كشورهاي جهان را دارند

علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش نيز در اين جلسه بيان كرد: در طول سال‌هاي گذشته در رابطه با آموزش دانش آموزي فعاليت‌هاي خوبي انجام شده است.

وي با تاكيد بر لزوم تمركز در مسائل دقيق پژوهشي افزود:آموزش به دانش آموزان فراتر از كتاب هاي درسي از برنامه هاي آتي وزارت آموزش و پرورش است و ازجمله اين اهداف ايجاد توسعه، تقويت و توسعه جامعه با كمك معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش راهكار رسيدن به چنين اهدافي را ايجاد شبكه اي از محيط ‌هاي يادگيري مانند پژوهش سراها براي دانش آموزان عنوان و تاكيد كرد:فضايي كه با توسط معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و ديگر مسوولان اين معاونت، در پژوهش سراها ايجاد شد، موجب ايجاد شور و نشاط علمي در تمامي استان‌ها شده است.

زرافشان با بيان اينكه معتقد هستيم با توسعه دسترسي دانش آموزان به دانش، ظرفيت بزرگي وجود دارد كه مي‌تواند سطح علمي كشور را بالا ببرد، افزود: از جمله اين تحولات جشنواره جابربن حيان است كه در زمينه دانش آموزي برگزار مي‌شود، همچنين تحولات علمي در بين دانش آموزان دوره ابتدايي نيز ايجاد شده است.

وي با تاكيد بر اين كه برخي از دستاوردهايي كه در ايران به دست مي‌آيد قابليت ارايه به ديگر نقاط جهان را دارد، افزود:پژوهش سراها و حوزه نانو از جمله اين دستاوردها است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عدم توانايي تجاري سازي محققان گفت:علاوه بر تمامي حمايت‌ها كه از پژوهشگران مي‌شود، نياز داريم در زمينه معنوي حمايت بيشتري از آن‌ها شود زيرا بيشتر پژوهشگران و محققين در حوزه تجاري سازي دچار مشكل هستند و نمي توانند محصول خود را به ثمر برسانند.



***پژوهش سراهاي علمي به جريان سازي نياز دارند

همچنين دكتر 'مصطفي قانعي'، دبيرستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در اين نشست با تاكيد بر لزوم جريان سازي آموزش علم وفناوري در عرصه دانش آموزي اظهاركرد:بايد ابتدا به اين سؤال والدين كه چرا بايد فرزندانمان را به پژوهش سراها ببريم پاسخ داد؛براي مثال در زمينه كلاس‌هاي كنكور، رسانه تبليغي نمي‌كند و حتي منع مي كند، اما اقتصاد اين حوزه از اقتصاد كل آموزش و پرورش بيشتر است.

وي ادامه داد:بايد خروجي پژوهشگاه‌ها و مزيت نسبي آن را براي خانواده‌ها توضيح داد، اين حوزه نه امكانات مي‌خواهد و نه پول، بلكه نيازمند يك جريان سازي مناسب است.

قانعي در توضيح بحث اقتصادي اين حوزه گفت: هر جرياني كه مبتني بر دولت باشد، به مرور تحليل رفته و نابود مي‌شود، اما هر جرياني كه به مردم وصل شد، رشد مي‌كند، پس ما بايد اين مهم را به جريان مردمي وصل كنيم.

علمي (1)** 9340**1440