۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81507991
T T
۰ نفر
حساس‌سازي جامعه، استراتژي مقابله‌اي پيشگيري از آلزايمر در بهزيستي

تهران - ايرنا - رييس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان بهزيستي كشور، حساس ‌سازي جامعه را نخستين قدم در راستاي تحقق استراتژي مقابله‌اي پيشگيري از آلزايمر اعلام كرد و گفت: تاكنون فعاليت متمركز و مؤثري در دستگاه‌ها و نهادها صورت نگرفته است.

به گزارش ايرنا از سازمان بهزيستي كشور، «فريد براتي سده» در كارگروه تخصصي كنترل اختلالات شناختي دوره سالمندي افزود: اختلالات شناختي عصبي به عنوان يكي از اختلالات شايع با افزايش سن بروز پيدا مي‌كند.

وي گفت: آلزايمر يا «خردسودگي» عمده‌ترين اختلال عصبي و شناختي است كه قبل از افزايش سن شروع مي‌شود، از اين‌ رو با تشكيل كارگروه تخصصي درصدد پيشگيري از آلزايمر هستيم.

رييس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان بهزيستي كشور، فعاليت مغز و مطالعه را يكي از عوامل پيشگيري از آلزايمر برشمرد و افزود: متاسفانه سرانه مطالعه كشور بسيار پايين است و اين مساله را گروهي به حساب حجم فزاينده وسايل نوآورانه تكنولوژيكال مي‌گذارند كه نگراني هايي را به همراه دارد.

براتي سده تصريح كرد: ابتدا بايد حساس‌ سازي را در راستاي استراتژي مقابله‌اي دنبال كنيم و در اين ميان دست رسانه‌ها را براي تهيه محتواي متناسب با دوره سالمندي مي‌فشاريم، زيرا مساله سلامت سالمندان در كشور، فقط سلامت محض نيست و مسايل گسترده‌اي چون امور بيمه‌اي، امور رفاهي و ... را شامل مي‌شود.

وي تشكيل اين كارگروه را پيرو مصوبه شوراي ملي سالمندان و تاكيد مقام عالي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبني بر بررسي مباحث اختلالات شناختي و آلزايمر عنوان كرد.

براتي ادامه داد: اميدواريم ضمن حساس ‌سازي مردم و مسوولان بتوانيم برنامه‌هاي جامعي را در راستاي ارتقا سلامت شناختي، پايش، پيشگيري و مديريت اختلالات شناختي در سالمندي، آموزش مراقبان و حمايت از طرح‌هاي «ان.جي.او»ها در زمينه علمي و اجرايي داشته باشيم.

اجتمام ** 7364 ** 1071
۰ نفر