۲ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۵۵
کد خبر: 81513978
T T
۰ نفر

كهگیلویه و بویراحمد مستعد توسعه صنعت سیمان

۲ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۵۵
کد خبر: 81513978
كهگیلویه و بویراحمد مستعد توسعه صنعت سیمان

یاسوج- ایرنا- كهگیلویه و بویراحمد علاوه بر منابع عظیم نفت و گاز به علت بافت كوهستانی و برخورداری از معادن غنی، ظرفیتی بالقوه برای توسعه صنعت ارز آور سیمان دارد.

به گزارش ایرنا، استفاده مطلوب از ذخایر معدنی و صنعتی در كهگیلویه و بویراحمد و سرمایه گذاری و برنامه ریزی صحیح در این زمینه ها نه تنها موجب توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار بلكه كمك به توسعه اقتصادی و درآمدملی كشور را به دنبال خواهد داشت.

براساس آمارگمرك كهگیلویه وبویراحمد میزان صادرات سیمان امسال این استان تاكنون از صدور چهار هزار و 743تن سیمان، 237هزار و 150دلاربوده كه این امر بیانگر اهمیت اقتصادی و ارزآوری این صنعت نیازمند حمایت كهگیلویه وبویراحمد است.

باوجود معادن غنی و اهمیت ضرورت بهره وری از این منابع غنی با ساخت كارخانه های سیمان ولی هم اكنون یك كارخانه سیمان در یاسوج فعالیت دارد.

كارخانه سیمان مارگون با پیشرفت 90 درصدی و ساخت دو كارخانه سیمان صنعتی سپوی دهدشت و كارخانه تولید سیمان سفید گچساران از جمله قابلیت های صنعت سیمان در استان كهگیلویه و بویراحمد است كه هنوز به بهره داری نرسیده اند.

یك كارشناس اقتصادی می گوید: با افزایش ساخت و سازها و طرح های عمرانی از جمله ساخت سدها، تونل ها ، تكمیل طرح های نیمه تمام عمرانی نیاز كشور را به صنعت سیمان روز به روز افزایش می دهد.

حسین سهمگین افزود: میزان صادرات كشور در سال گذشته 13 ممیز 65 صدم میلیون تن بوده و هم ‌اكنون كشورمان در زمینه صادرات سیمان مقام دهم جهانی را در اختیار دارد.

وی بیان كرد: اگر ظرفیت های صنعتی و معدنی بالقوه كهگیلویه و بویراحمد بالفعل شود این استان هم از محرومیت خارج و هم بیكاری در آن كم می شود.

هم اكنون یك كارخانه سیمان در كهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت تولید سالانه بیش از 200 هزار تن فعال است كه از این میزان بیش از چهار هزارو 500 تن به كشور های خارجی از جمله عراق و افغانستان صادر می شود و كارخانه سیمان مارگون هم با 90 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اتمام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت:در10ماهه نخست امسال، كارخانه سیمان یاسوج با ثبت ركورد 110 درصدی تولید در زمینه ضریب بازدهی كلینكر با كیفیت منحصر به فرد نام و نشان مطلوبی برای خود به دست آورده است.

داریوش دیودیده افزود: در سال 92 صادرات سیمان یاسوج رشدی 20 برابری نسبت به سال 91 داشت و امروز نیز شاهدیم نه تنها روند مطلوب گذشته ادامه داشته بلكه بازدهی تولید در این كارخانه به مراتب با شتاب بیشتری نسبت به گذشته در حال انجام است.

وی با اشاره به منابع غنی و توانایی بالای استان كهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید سیمان، خاطرنشان كرد: با راه‌اندازی كارخانه سیمان مارگون و افزایش تولید استان از 700 به بیش از چهار هزار تن در روز زمینه‌سازی بسیار مناسب در زمینه تأمین و صادرات سیمان برای استان فراهم و كهگیلویه و بویراحمد بعنوان یكی ار قطب‌های تولید سیمان كشور مطرح خواهد شد.

این مسوول ادامه اداد: طرح احداث كارخانه گچساران در سال 87 با اعتباراولیه 185 میلیارد ریال اعتبار داخلی و 25 میلیون یورو از منابع ارزی آغاز شد.

دیودیده تصریح كرد:تاكنون بخشی از تاسیسات زیرساختی آب، برق ،گاز و تسطیح زمین این طرح اجرا شده و با توجه به اولویت دولت تدبیر و امید برای تكمیل طرح های اشتغالزا و تولیدی مسوولان استانی و شهرستانی در حال پیگیری برای شتاب بخشی به اجرای طرح كارخانه سیمان گچساران هستند.

وی گفت:با بهره برداری از این كارخانه بیش از250 فرصت شغلی ایجاد و سالانه 300 هزار تن سیمان سفید تولید می شود.

اما كارخانه سیمان مارگون (به عنوان هلال خاورمیانه) یكی از ظرفیت های مطلوب توسعه صنعت سیمان در كهگیلویه و بویراحمد است كه با پیشرفت فیزیكی 90 در صدی نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: این كارخانه با مشاركت سرمایه گذار لبنانی در زمینی به مساحت 50 هكتار در دشت سقاوه بخش مارگون در 70 كیلومتری شهر یاسوج در حال ساخت است.

پژمان نیك اقبالی از رشد پنج برابری صادرات سیمان با راه اندازی این كارخانه اشاره كرد و گفت: قرار است این كارخانه در سال یك میلیون تن سیمان خاكستری تیپ دو تولید و علاوه بر منطقه خاورمیانه به برخی كشورهای اروپایی صادر كند .

وی میزان اشتغالزایی این كارخانه را بیش از یك هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم دانست و گفت: سعی می كنیم اولویت را به نیروهای بومی منطقه اختصاص دهیم تا این رویه مشوقی برای سایر طرح ها در استان باشد.

معاون برنامه ریزی استانداركهگیلویه وبویراحمد اعتبار هزینه شده بری این این طرح را دو هزار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: برای تكیمل و راه اندزای نهایی این كارخانه 200 میلیارد ریال دیگر نیاز است .

حسن نوروزی افزود: 35 درصد اعتبار مورد نیاز این طرح یعنی 670 میلیارد ریال آورده سرمایه گذار خارجی و 65 درصد یعنی هزارو دویست و سی میلیارد ریال تسهیلات ارزی و ریالی است .

وی یكی از مشكلات پیش روی این كارخانه را تامین آب مورد نیاز كارخانه برشمرد و افزود: با حفر چاهی در 13 كیلومتری كارخانه به زودی آب مورد نیاز این طرح تامین می شود .

علی خیاطی مدیر داخلی كارخانه هم تامین 85 درصدی نیروی انسانی مورد نیاز كارخانه از منطقه مارگون و اشتغالزایی را از نكات برجسته طرح دانست و گفت: با وجود تحریم ها و برخی مشكلات دیگر از جمله برف و باران كار اجرایی این كارخانه با پشتكارمسئولان و همكاری مردم منطقه یك روز نیز متوقف نشد .

عباس فواز، سرمایه گذار لبنانی كارخانه سیمان مارگون نیز با بیان اینكه احداث این كارخانه موجب توسعه منطقه می شود، اظهار امیدواری كرد: با راه‌‏اندازی این كارخانه ، احداث دیگر كارخانه‌‏ها در استان كهگیلویه و بویراحمد و ایران استمرار یابد.

بنابر این با بهره برداری از محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت مردم مناطق گرمسیری كهگیلویه و بویراحمد می توانند با هزینه كمتر از از محصول سیمان كاخانه مارگون استفاده كنند.

80درصد از مساحت كهگیلویه وبویراحمد از مناطق كوهستانی تشكیل شده كه در بخشی از این مناطق معادن غنی برای توسعه چرخ صنعت نیز وجود دارد.

7529/6162

گزارش از : سعید مرتضی پور