۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰
کد خبر: 81514220
T T
۰ نفر
درگذشت قوكاسيان ضايعه بزرگ براي سينماگران است

اصفهان - ايرنا - رئيس حوزه هنري اصفهان، درگذشت « زاون قوكاسيان » را ضايعه اي بزرگ براي سينماگران اين استان دانست.

به گزارش ايرنا، « سيدمهدي سيدين نيا » روز شنبه با اظهار تاسف از درگذشت اين هنرمند و منتقد باسابقه سينما، گفت: قوكاسيان يكي از باسابقه ترين سينماگران اصفهان و از مفاخر سينمايي اين شهر بويژه در عرصه نقد و پژوهش سينما بود.

وي افزود: اصفهان با از دست دادن اين هنرمند يكي از حاميان بزرگ سينمايي خود را در عرصه ملي از دست داد.

رئيس حوزه هنري اصفهان اين ضايعه را به جامعه هنري اين استان بويژه سينماگران، سينمادوستان و اهالي هنرهفتم تسليت گفت و افزود: كسي نمي تواند جاي اين هنرمند را بويژه در ميان شاگردان و دانشجويانش پركند، زيرا اين هنرمند عاشق فيلم و سينما و ارتقاي دانش هنرآموزان بود.

سيدين نيا اظهار كرد: قوكاسيان با آنكه مي توانست مانند بسياري از سينماگران اصفهاني به پايتخت كوچ كند اما به دليل عشقي كه به اصفهان و سينماي اين شهر داشت، در اين شهر ماندگار شد.

« زاون قوكاسيان » هنرمند اصفهاني، سينماگر، نويسنده و منتقد سينماي ايران پس از گذراندن دوره‌هاي درماني وجراحي متعدد و سخت در اتريش و پس از بازگشت به اصفهان و مرخص شدن از بيمارستان، ظهر روز گذشته ( اول اسفند) در منزل مسكوني خود به ديار باقي شتافت.

اين هنرمند سينماگر پس از حدود پنج ماه و پشت سرگذراندن دوران نقاهت زير نظر پزشكان اتريشي در بيمارستان آكاهه وين، 7 بهمن با آمبولانس هوايي از پايتخت اتريش به فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان اعزام و بصورت مستقيم به بيمارستان الزهرا (س) منتقل شد.

وي پس از مرخص شدن از بيمارستان در 10روز آخر عمر خود در منزل مسكوني ‌اش پذيراي هنرمندان و دانشجويان و علاقه مندانش بود.

قوكاسيان كارگردان، فيلمساز، نويسنده، محقق و منتقد سينماي كشورمان در سال 1329در اصفهان متولد شد و فعاليت هنري خود در زمينه سينما را از سال 1350 با كارگرداني فيلم هاي هشت ميليمتري در سينماي آزاد آغاز كرد و مدتي سرپرست سينماي آزاد اصفهان بود.

از ديگر فعاليت‌هاي وي مي‌ توان به انتشار كتاب ‌هاي سينمايي ارزشمندي با موضوع سينماگران بزرگ كشور و ديگر كشورهاي جهان و همچنين تدريس در دانشگاه هاي سينمايي سوره ، سپهر و دانشگاه فرهنگ و هنر واحد يك اصفهان اشاره كرد.

نخستين كتاب وي درباره فيلم «چشمه» ساخته آربي آوانسيان بود كه در سال50 به نگارش‌ درآمد.

اين هنرمند فقيد و استاد دانشگاه هنر اصفهان حدود 24 كتاب درباره سينماگران مختلفي همچون جمشيد ارجمند، ارحام صدر، جعفري جوزاني، كيميايي، كيارستمي، فرمان آرا، سينايي، گلاب آدينه، فاطمه معتمدآريا و مجيد انتظامي به‌ رشته تحرير در آورد.

از آثار تصويري قوكاسيان مي توان به فيلم هاي همه فرزندان من، فصلي ديگر، نقش خيال و خاج شويان اشاره كرد.

داوري جشنواره هاي فيلم در ايران، اتريش، ايتاليا و ارمنستان، دبير هنري جشنواره ملي فيلم كوتاه حسنات، حضور مستمر در رويدادهاي سينمايي از جمله جشنواره فيلم كودك و نگارش صد ها مقاله، يادداشت و نقد سينمايي از ديگر فعاليت هاي اين منتقد قديمي و كهنه كار سينماي كشور است.

پيكر اين هنرمند فقيد قرار است صبح روز شنبه از مقابل خانه هنرمندان اصفهان تشييع شود.

2093/ 6508