۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۸:۲۰
کد خبر: 81516243
T T
۰ نفر
نخستين پست كمپكت فوق توزيع برق در مشهد راه اندازي شد

مشهد - ايرنا - معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان از راه اندازي نخستين پست كمپكت فوق توزيع برق در مشهد خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي اين شركت، 'مصطفي رجبي' گفت: با همكاري شركت كيان ترانسفو و شركت برق منطقه اي خراسان نخستين پست بومي 63 كيلو ولت كمپكت با ظرفيت 15 مگاولت آمپر، برقدار شد.

وي بيان كرد: مراحل طراحي، اجرا و پياده سازي اين پست كه براي اولين بار و با هزينه 23 ميليارد ريال انجام شده است، از بهمن ماه سال 1392 آغاز شد و در مدت يك سال با همكاري شركت كيان ترانسفو به عنوان پيمانكار اجرا گرديد.

وي افزود: اين پست با تجهيزات ايراني ساخته شده و با توجه به اولين تجربه ساخت پست كمپكت فوق توزيع، نياز به استانداردهاي ملي مربوط به اين نوع پستها وجود دارد كه در حال تدوين مي باشد.

وي گفت: اين پست شامل يك ترانس 15 مگاولت آمپر است كه با انشعاب از خط 63 كيلوولت توس - چناران تغذيه مي شود و برخلاف پستهاي معمول، اين پست به صورت ماژولار ساخته شده است.

معاون شركت برق منطقه اي خراسان اظهار كرد: ماژول هاي اصلي اين پست شامل ماژول ترانس و كليدخانه 20 كيلوولت است كه از طريق كابل به يكديگر متصل هستند.

رجبي ادامه داد: اين پست در مجموع در زميني به مساحت 120 متر مربع اجرا شده كه با طراحي كليدخانه 63 كيلوولت به صورت GIS در آينده نزديك مي توان در زميني به ابعاد كمتر نيز آن را اجرا كرد.

وي گفت: حجم و ابعاد كوچك، سهولت و سرعت نصب و راه اندازي، عدم تأثيرپذيري از آلودگي هاي محيطي، ايمني بسيار، حفظ مبلمان شهري و كاهش تلفات را مي توان از مهمترين مزاياي احداث اين پست برشمرد.

وي افزود: با توجه به كاهش قابل ملاحظه ابعاد پستهاي كمپكت، استفاده از اين نوع پست در كلان شهرها، صرفه جويي قابل توجهي در هزينه زمين را به دنبال خواهد داشت، از طرفي با توجه به ماژولار بودن پست، هزينه هاي مربوط به نصب و راه اندازي كاهش يافته و سرعت اجرا افزايش مي يابد.

وي اظهار كرد: در طرح پستهاي فوق توزيع متداول، ترانس هاي كمكي و زمين جدا از ترانس اصلي بوده و نياز به فوندانسيون و سازه خاص دارند.

وي يكي از ايده هاي استفاده شده در اين طرح را قرار دادن ترانس هاي اصلي، كمكي و زمين و كليه تجهيزات مربوط در داخل يك ماژول و پيش بيني تمهيدات لازم به منظور كاهش فاصله آنها از يكديگر ذكر كرد.

وي افزود: فرآيندهاي مزبور ضمن حذف فوندانسيون مجزاي مورد نياز (براي ترانس كمكي و زمين)، با كاهش قابل توجه فواصل بين ترانسهاي اصلي و كمكي، موجب حذف كليه كلمپ ها، اتصالات و مقره هاي اتكايي نسبت به پستهاي فوق توزيع متداول شده و نيز طول لوله باس بارهاي مورد نياز را به طور قابل ملاحظه اي كاهش داده است.

معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان گفت: در ماژول طراحي شده براي ترانس برخلاف ترانس هاي متداول، كليد MV ترانس به صورت كمپكت در داخل خود ماژول تعبيه گشته و از اين نظر يك عدد فيدر ورودي ترانس (Incoming) كه در طرح هاي متداول به صورت مجزا در فيدرخانه لحاظ مي گردد، كاهش يافته است.

رجبي افزود: با توجه به اينكه طراحي هاي فيدرهاي خروجي به صورت RMU و كاملا ماژولار مي باشد، فيدرخانه مورد استفاده در پستهاي متداول حذف شده و هزينه كابل كشي فيدرهاي 20 كيلو ولت تا شبكه نيز كاهش مي يابد.

شركت برق منطقه اي خراسان بيش از سه ميليون مشترك در استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي و خراسان جنوبي را زير پوشش دارد.

هم اكنون نيروگاههاي توس، شريعتي، فردوسي، سيكل تركيبي شيروان، سيكل تركيبي قاين(شهيد كاوه)، نيروگاه گازي قاين، سيكل تركيبي نيشابور، نيروگاه بادي بينالود و چندين نيروگاههاي ديزلي در استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي و خراسان جنوبي عهده دار توليد نيروي برق هستند.

7489 / 6053