۴ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۲۹
کد خبر: 81516640
T T
۰ نفر
ميزان مرگ  و مير مادران باردار در لرستان به كمتر از ميانگين كشوري كاهش يافت

خرم آباد - ايرنا - رييس دانشگاه علوم پزشكي لرستان گفت: نرخ مرگ و مير مادران باردار در استان طي سالجاري نسبت به ميانگين كشور كاهش يافته است.

دكتر كوروش ساكي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تورم كشوري مرگ و مير در هر 100 هزار زن مستعد باروري 12 تا 13 نفر ست در حاليكه اين ميزان در سالجاري در استان پنج نفر بوده است.

وي با بيان اينكه سال گذشته 9 مورد مرگ مادران باردار در استان ثبت شده اظهار داشت: به طور قطع يكي از دلايل اصلي كاهش اين آمار، راه اندازي اوژانس هوايي در استان بوده است.

وي تصريح كرد: از ابتداي سالجاري تاكنون بيش از 20 ماموريت توسط اورژانس هوايي استان انجام شده كه حدود نيمي از اين ماموريتها منجر به نجات جان مادران باردار و نوزاد شده است.

وي با اشاره به اينكه پانزدهمين مركز اورژانس هوايي كشور 19 مهرماه امسال در استان راه اندازي شده گفت: با توجه به وجو مناطق سخت گذر در استان به ويژه در مناطق شرقي، ماموريت هاي اين اورژانس در استان بسيار موثر و مفيد بوده است.

دكتر ساكي ادامه داد: يك فروند هلي كوپتر اورژانس هوايي لرستان با همكاري جمعيت هلال احمر استان راه اندازي شده و به طور متوسط براي هر عمليات امداد و نجات حدود 70 تا 80 ميليون ريال از جانب دانشگاه علوم پزشكي به اين نهاد پراخت مي شود.

وي اضافه كرد: خلبان و مسايل فني اين بالگرد بر عهده هلال احمر و كادر درماني و تجهيزات پزشكي آن بر عهده دانشگاه علوم پزشكي خواهد بود.

7269/6001