این مسیر به مسافت 20 كیلومتر در حدفاصل مرزن آباد تا شهرستان چالوس واقع شده و نقش مهمی در كاهش بار ترافیكی ناشی از سفرهای نوروزی دارد.
این قطعه با 93 درصد پیشرفت فیزیكی با شتابزدگی در دولت قبل افتتاح شد و خطراتی نظیر ریزش كوه را با خود به همراه آورد كه نیاز بود تغییراتی در آن برای ایمن سازی صورت گیرد.
حفر تونل به صورت غیركارشناسی در برخی از نقاط این قطعه از آزادراه همچنین باعث شده تا آب های بالادستی هنگام بارش شدید باران به سمت روستاهای اطراف چالوس سرازیر شده و باعث سیل و آبگرفتگی روستاها شود.
مشكل تامین اعتبار و تملك اراضی مجاور كه از دغدغه های مهم در این پروژه بود با حضور معاون وزیر راه و تاكید وی در هرچه زودتر آماده شدن این مسیر بر طرف شده است.
به دنبال بازدید چندی پیش معاون وزیر راه، رییس بنیاد مستضعفان و پیمانكاران قطعه چهارم پروژه آزادراه تهران - شمال، به دلیل مشكلات موجود در این مسیر و رانش های متعدد در آن، قرار شد این قطعه از آزادراه تا رفع نواقص بسته باشد و تا 20 اسفند ماه دوباره روی خودروها گشوده شود.
پیمانكار پروژه نیز وعده داده است كه تا این تاریخ آزادراه روی خودروها گشوده شود و مسوولان نیز به طور جدی پیگیر تحقق این موضوع هستند.
فرماندار چالوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مسافرت هزاران نفر از هموطنان به شمال كشور در ایام نوروز از طریق جاده چالوس گفت: انتظار مردم راه اندازی قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال پیش از آغاز مسافرت های نوروزی است.
محمد ناصر زندی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پس از نشستی كه با مدیر عامل بزرگراه داشتیم، تمامی پیمانكاران این پروژه از روزهای نخست آغاز تا اتمام آن فرا خوانده شدند و قطعه به قطعه این آزادراه به آنها واگذار شد تا در اسرع وقت به رفع نواقص موجود از جمله رانش و ریزش و در نهایت ایمن سازی مسیر اقدام كنند.
فرماندار چالوس با اشاره به ضرورت گشایش مجدد آزادراه تا مهلت تعیین شده، تاكید كرد: عملیات رفع نواقص باید تا اواخر اسفندماه به پایان برسد تا مردم بتوانند همزمان با ایام نوروز از این آزادراه تردد كنند.
قاسم احمدی نماینده نوشهر، چالوس و كلاردشت در مجلس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم منطقه تاكنون سختی های زیادی را برای بهره برداری از این پروژه تحمل كرده اند و منتظر به ثمر رسیدن این پروژه و آسایش و آرامش حاصل از آن هستند.
وی با اشاره به اهمیت این پروژه برای مردم افزود: این آزادراه محل تردد بسیاری از مردم است كه با توجه به ترافیك های سنگینی كه در طول سال شاهد آن در این مسیر هستیم، مردم از مسوولان انتظار دارند كه نگاه ویژه ای به نحوه اختصاص بودجه و تكمیل هر چه زودتر آزاد راه داشته باشند.
حیدر نوروزی مدیركل راه و شهرسازی استان مازندران نیز با اشاره به جدیت مسوولان استان در پیگیری تكمیل این قطعه از آزادراه پیش از پایان سال جاری گفت: تكمیل این مسیر پیش از پایان سال جاری ضروری است تا مردم با مشكلات كمتری مواجه شوند.
وی خاطرنشان كرد: مسوولان كشوری و استانی با جدیت پیگیر موضوع هستند و پیمانكار نیز وعده داده كه رفع كامل نواقص پروژه تا پیش از پایان سال جاری صورت گیرد، گرچه حجم كارها در این پروژه بالا است.
محمد قاسم محمد كریمی مدیر طرح قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق روالی كه وعده داده شده، كارها به پیش رفته و اشكالات موجود رفع می شود.
وی تصریح كرد: عوامل اجرایی با شتاب مشغول به كار هستند و تلاش می كنیم حتما در زمان وعده داده شده و پیش از پایان سال 93 نواقص رفع و آزادراه روی خودروها گشوده شود.
مطالعات اولیه طرح آزاد راه تهران - شمال از سال 1353 با هدف برقراری ارتباط مطمئن، ارزان و آسان در بین استان های شمالی و مركزی انجام گرفت و این طرح پس از پیروزی انقلاب در سال 73 به تصویب شورای عالی معماری و شهر سازی رسید.
پروژه ملی آزاد راه تهران - شمال كه عملیات اجرایی آن از سال 74 آغاز شده به دلایلی از جمله مشكلات مالی با فرآیند عملیاتی كند مواجه بوده است.
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز و درامتداد دره كن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان ازمنطقه كوهستانی توچال عبور كرده و سپس با تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 900 متر این رشته كوه را قطع و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار می گیرد.
با اجرای این قسمت كه طول تقریبی آن 32 كیلومتر است، مسیر فعلی حدود 60 كیلومتر كوتاهتر می شود.
جاده چالوس و كرج (كندوان) 200 كیلومتر طول دارد كه این مسیر با بهره برداری آزادراه تهران -شمال به 121 كیلومتر و زمان مسافت از 4.5 ساعت كنونی به 1.5 ساعت كاهش خواهد یافت.
دولت تدبیر و امید چندین جلسه اختصاصی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این باره برگزار كرده و او به همراه رییس بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانكار بازدیدی هم از آزادراه داشته كه نشان می دهد تصمیم دولت برای تكمیل این پروژه ملی جدی است.
اعتبار مورد نیاز برای این پروژه ملی 10 هزار میلیارد تومان اعلام شده كه بیش از 8 هزار میلیارد تومان از آن مربوط به فازهای 2 و 3 بوده و بقیه مربوط به قطعات یك و چهار آزادراه است.
قطعه یك آزادراه كه بیش از 47 درصد پیشرفت فیزیكی دارد 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه تامین شده و 30 میلیارد تومان نیز برای اصلاح ایرادات قطعه چهارم در نظر گرفته شده است.
/1899/1535/ 2025
نوشهر - ایرنا - تكمیل و رفع نواقص قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال پیش از آغاز سفرهای نوروزی، مطالبه مردم و مسوولان است.