۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۵۲
کد خبر: 81518681
T T
۰ نفر
تدوين طرح نظام جامع كارمزد خدمات الكترونيك بانكي

تهران - ايرنا - دبيركل بانك مركزي از تدوين طرح نظام جامع كارمزد خدمات الكترونيك بانكي خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي بانك مركزي، سيدمحمود احمدي در پاسخ به پرسشي در خصوص برنامه بانك مركزي درباره طرح كارمزد پايانه­هاي فروش چيست؟ افزود: نگاه بانك مركزي در اين زمينه كلي بوده و ممكن است با نگاه بانك­هاي تجاري متفاوت باشد؛ بانك مركزي به دنبال كسب سود از محل كارمزد خدمات بانكداري الكترونيك نيست بلكه هدف از توسعه بانكداري الكترونيك از ديد بانك مركزي، خدمت به مردم و حفاظت از منافع آنان، تامين امنيت بانكداري الكترونيك در جهت افزايش رضايت و اعتماد مشتريان و بطور كلي افزايش رفاه عمومي است. سالانه صدها ميليارد تومان توسط بانك مركزي در حوزه بانكداري الكترونيك و تامين اسكناس و مسكوك مورد نياز جامعه براي تسهيل مبادلات هزينه مي­شود و خواهد شد. بنابراين بانك مركزي تمام هزينه­هاي عملياتي، سرمايه­گذاري و هزينه فرصت ناشي از آن را تاكنون متقبل شده و همانگونه كه اشاره شد از بودجه بيت­المال تامين مي­شود. منطقي نيست هزينه­هاي عملياتي نگهداري از تجهيزات و هزينه­هايي كه از بيرون به شبكه بانكداري الكترونيك تحميل مي­شود را نيز از جيب مردم پرداخت كنيم. از طرفي نگاه يك بانك تجاري براي تامين تمام هزينه­هاي بانكداري الكترونيك به­منظور تامين منافع سهامداران خود بايد مورد توجه قرار گيرد. لذا بانك مركزي درصدد است با مشاركت شبكه بانكي كشور طرح «نظام جامع كارمزد خدمات الكترونيك بانكي در ايران» را تهيه و تدوين كند. در اين خصوص حتما از نظر كارشناسان و محققان و عموم مردم بهره خواهيم گرفت.

تعداد كل كارت­هاي بانكي كشور در حال حاضر از 300 ميليون قطعه و سرانه 4 كارت براي هر نفر فراتر رفته است. سهم عمده از تعداد كل كارت­ها (حدود 65 درصد) مربوط به كارت برداشت (نقد) است، كارت­هاي هديه در جايگاه دوم قرار دارند و متاسفانه كارت اعتباري با سهم ناچيزِ حدود يك درصد در رتبه آخر است. بيش از سه ميليون و دويست هزار دستگاه پايانه فروش، حدود 39 هزار دستگاه خودپرداز و بيش از 56 هزار دستگاه پايانه شعب در كشور وجود دارد. چون موضوع بحث ما كارمزد با تاكيد بر پايانه­هاي فروش است، بهتر مي­دانم اشاره كنم كه در بازه زماني ده ساله منتهي به اسفند سال 92، تعداد پايانه‌هاي فروشي كه در نظام پرداخت كارتي كشور نصب و راه‌اندازي شده بيش از 170 برابر افزايش يافته و رشد متوسط ساليانه 90 درصدي را نشان مي‌دهد. تعداد تراكنش‌هاي پايانه ‌هاي فروش (كه بيانگر كاربري و استفاده از آن‌ها توسط مشتريان است) ظرف ده سال بيش از 15 هزار برابر شده و رشد متوسط ساليانه‌اي بيش از 200 درصد را تجربه كرده است. بهره­وري نظام پرداخت كارتي پايانه فروش ( تعداد متوسط تراكنش به ازاي هر پايانه فروش) در سال 1383 بطور متوسط تنها 13 تراكنش بوده كه اين رقم به 1181 تراكنش در سال 92 رسيده است. همچنين بهتر است بدانيم كه حجم مبادلات در سامانه­هاي ملي پرداخت در نه ماهه اول سال 93 از 12 ميليارد تراكنش فراتر رفته است كه از اين ميزان تنها در شاپرك و در شش ماه نخست سال 93 بيش از سه ميليارد و سيصد ميليون تراكنش با ارزشي بالغ بر چهار ميليون ميليارد ريال پردازش شده است.



** جايگاه ما در مقايسه با ساير كشورها در اين زمينه چگونه است؟

در تعداد كل كارت­ها و سرانه آن جايگاه بالايي در كشورهاي منطقه و حتي در دنيا داريم ولي در تركيب كارت­ها به خصوص در نسبت كارت اعتباري و كيف پول الكترونيك به كل كارت­ها در وضعيت مناسبي قرار نداريم. در تعداد پايانه­هاي فروش، خودپرداز و پايانه شعب نيز كه به عنوان درگاه­هاي ورودي اتصال به سامانه­هاي پرداخت درون­بانكي و بين­بانكي مطرح هستند، رتبه بالايي در منطقه و دنيا داريم. اگرچه ممكن است در برخي حوزه­ها هنوز با كشورهاي توسعه­يافته فاصله داشته باشيم ولي مي­توان ادعا كرد كه علي­رغم محدوديت­هاي ناشي از تحريم در ميزان رشد ابزارها، تعداد و مبلغ تراكنش­ها در سامانه­هاي ملي پرداخت همچنين توسعه سامانه­ها جزء كشورهاي پيشرو هستيم.



** كارمزد خدمات الكترونيك بانكي چيست و به چه منظوري اخذ مي­شود؟

واژه «كارمزد» به معني اجرت، حق­العمل و يا حق­الزحمه­اي است كه به ازاي انجام كار مشخصي پرداخت مي­شود. براي مثال در بازار سرمايه، كارگزار درصدي از مبلغ سهام معامله شده را از خريدار و فروشنده اخذ مي­كند. اما در شبكه بانكي كارمزد بيشتر با هدف پوشش هزينه­هاي تنظيم سند يا انجام تراكنش دريافت مي­شود. علاوه بر اين بانك­ها براي تامين هزينه­هاي استهلاك شبكه و به­روز رساني سخت­افزار و نرم­افزارهاي لازم، هزينه­هايي را متحمل مي­شوند. به عنوان نمونه مي­توان به مبلغي كه پيش از تولد سامانه تصويربرداري چك(چكاوك)، براي تسويه چك­ها در اتاق پاياپاي اسناد بانكي از مشتري اخذ مي­شد، اشاره كرد.



** در وضعيت ابزارهاي پرداخت به شاپرك اشاره كرديد، لطفا بفرماييد شاپرك چيست و چه هدف يا اهدافي را دنبال مي­كند؟

شبكه الكترونيك پرداخت كارتي (شاپرك)، شبكه‌اي است كه تمام ارايه‌دهندگان خدمات پرداخت و پايانه‌هاي فروش آنها را در نظامي يكپارچه گردهم مي‌آورد و با مديريت و نظارت متمركز، كارايي و اثربخشي و امنيت شبكه پرداخت كارت را ارتقاء مي‌بخشد. «شاپرك» تمهيدات لازم را براي اتصال مستقيم ارايه‌دهندگان خدمات پرداخت به زيرساخت‌هاي ملي پرداخت و تسويه فراهم مي‌آورد. پيش از تولد شاپرك شاهد تعدد پايانه­هاي فروش در فروشگاه­ها و مراكز تجاري (حتي گاهي بدون تراكنش) بوديم و يك رقابت ناسالم بين بانك­ها وجود داشت. همچنين اعمال نظارت، راهبرد امنيتي واحد و سياستگذاري متمركز در سراسر شبكه پرداخت كارتي ممكن نبود.



** برخي اعتقاد دارند كه پروژه شاپرك ورود بانك مركزي به حوزه اجرايي بانك­ها است، نظر شما چيست؟

ساماندهي پايانه­هاي فروش تنها بخش كوچكي از اهداف شاپرك است. تامين امنيت شبكه و جلوگيري از پولشويي تمام هدف شاپرك نيست. شاپرك هنوز نهال جواني است كه علاوه بر پرداخت­هاي پايانه­هاي فروش، پرداخت­هاي اينترنت و موبايل نيز به آن افزوده شده در آينده نيز پرداخت­هاي سيار و كيف پول الكترونيك و همچنين كارت اعتباري از بستر شاپرك انجام خواهد شد. اين اهداف بزرگ تنها از يك شبكه ايمن با زيرساخت مناسب بين­بانكي برمي­آيد، نه يك سوئيچ درون­بانكي. بنابراين ورود بانك مركزي به اين حوزه نه­تنها دخالت در امور اجرايي بانك­ها نيست بلكه كمك به سامان­دهي نظام پرداخت كشور است. در طراحي شاپرك از الگوهاي جهاني الهام گرفته شده است. حتي كشوري وجود دارد كه علاوه بر پايانه­هاي فروش، تمام تراكنش خودپردازها نيز از بستر شبكه ملي پرداخت پردازش مي­شود.



** بانك­ها و بانك مركزي در حوزه بانكداري الكترونيك چه هزينه­هايي دارند؟

بانك جهاني هزينه بانك­ها در نظام پرداخت را به سه دسته تقسيم كرده است: دسته اول هزينه­هاي سرمايه­گذاري كه منظور آن با هدف سرمايه­گذاري در زيرساخت، خريد نرم­افزار، سخت­افزار و ارتباطات لازم براي پرداخت الكترونيك است كه جزء هزينه­هاي ثابت مي­باشند. دسته دوم هزينه­هاي عملياتي يا هزينه­هاي متغير به منظور هزينه­هاي نگهداري(مانند هزينه نيروي انساني متخصص، تاسيسات و...)، تعمير و به­روز رساني تجهيزات سخت­افزري و نرم­افزاري مي­باشند. دسته سوم نيز هزينه­ فرصتي است كه براي سرمايه­گذاري در اين حوزه از دست مي­رود. حتي برخي هزينه­ها در دسته هزينه­هاي عملياتي ممكن است كمتر مورد توجه قرار گيرد. به­عنوان نمونه هزينه­ي اجاره­ يك خط اختصاصي از مخابرات كه براي نصب يك خودپرداز، لازم است پرداخت شود. يا كارمزد استعلام كد پستي از شركت پست و شماره ملي از ثبت احوال و... هزينه­هاي ديگري است كه به بانك تحميل مي­شود و نبايد آن­ها را ناديده بگيريم.



** اساسا چرا بانك مركزي متولي تعيين كارمزد است؟

براساس بند (4)ماده 20 قانون بانكداري بدون ربا مصوب سال 62، تعيين انواع و ميزان حداقل و حداكثر كارمزد خدمات بانكي (مشروط به اينكه بيش از هزينه كار انجام شده نباشد) از اختيارات بانك مركزي است. از سوي ديگر، سهم عمده­ هزينه­هاي بانكداري الكترونيك، مانند هزينه­ها­ي زيرساخت، سامانه­هاي ملي پرداخت و تامين امنيت شبكه به­عهده بانك مركزي است.



** در ساير كشورها وضع چگونه است و هزينه خدمات الكترونيك بانكي(كارمزد) به چه صورتي دريافت مي­شود؟

در كشورهاي گوناگون شيوه­هاي دريافت كارمزد متفاوت است؛ برخي كشورها تنها هزينه­هاي عملياتي را از مشتري طلب مي­كنند. برخي ديگر، هم هزينه­هاي عملياتي و هم هزينه­هاي سرمايه­گذاري را از مشتريان اخذ مي­كنند. كشورهايي هم هستند كه علاوه بر هزينه­هاي عملياتي و سرمايه­گذاري، هزينه­هاي فرصت را نيز محاسبه و اخذ مي­كنند. در تعيين كارمزد ابزارهاي مختلف پرداخت الكترونيك نيز شيوه­ها متفاوت است. براي مثال، هزينه­اي ثابت براي هر تراكنش وضع مي­كنند يا به نسبت مبلغ يا تعداد تراكنش كارمزد مي­گيرند يا تركيبي از دو روش پيش­گفته را اجرا مي­كنند. حتي وضع اين كارمزدها نسبت به نوع كارت يا پول داخلي و بين­المللي نيز ممكن است متفاوت باشد. در برخي كشورها هزينه استفاده از پايانه فروش و خودپرداز رايگان است ولي براي هر كارت پرداخت يا كارت اعتباري و.. هزينه­اي سالانه (مثلا در چند كشور اروپايي به ازاي هر كارت 40 يورو) از مشتري اخذ مي­شود.



** در افكار عمومي اين سوال مطرح است كه سود سرشاري از انتقال وجوه مردم به حساب­هاي متصل به پايانه­هاي فروش نصيب بانك­ها مي­شود و شاهد اين ادعا را رقابت بانك­ها براي جذب مشتري بيشتر و تعيين جوايز ويژه براي اين حساب­ها مي­دانند؛ آيا اينگونه است؟

ترديدي نيست كه جذب منابع بانكي بيشتر، به نفع بانك است و بانك­ها براي تجهيز منابع با يكديگر رقابت مي­كنند كه متاسفانه اين رقابت گاهي از شكل طبيعي خود خارج و به حالت رقابت ناسالم تبديل مي­شود و اين تصور را تقويت مي­كند كه بانك­ها سود سرشاري از اين محل مي­برند. ولي بايد توجه داشته باشيم كه اولا با اين روش علاوه بر بانك، مشتري نيز سود مي­برد، چون در اغلب موارد به سپرده­هاي دارندگان پايانه فروش، سود روزشمار 10 درصدي تعلق مي­گيرد. ثانيا بخش عمده هزينه­ها، مربوط به شبكه بين بانكي و سامانه­هاي ملي پرداخت نظير شاپرك، شتاب، پايا و ساتنا است كه اين هزينه­ها از بودجه بانك مركزي (كه متعلق به همه مردم و بيت­المال است) تامين مي­شود. در اين­صورت عادلانه نيست كسي كه پولدارتر است و مبادلات پولي بيشتري انجام مي­دهد (در واقع از اين زيرساخت عظيم استفاده بيشتري مي­كند) با اقشار ضعيف جامعه با مراودات مالي به مراتب كمتر، برابر باشد؛ مثل اين است كه بگوييم چون شركت ملي نفت متعلق به همه مردم است، بنزين رايگان توزيع شود و يا عوارض اتوبان به جاي كساني كه از آن استفاده مي­كنند از همه مردم اخذ شود.

يادآور مي شود، بيش از يك­سال است كه موضوع دريافت كارمزد خدمات الكترونيك پايانه­هاي فروش، در محافل بانكي و رسانه­اي مطرح است. طرح دريافت كارمزد از دارندگان پايانه­هاي فروش قرار بود از ابتداي آبان ماه 93 اجرايي شود ولي با مصوبه هيات وزيران مقرر شد بانك مركزي ضمن بررسي جوانب موضوع، پيشنهاد لازم درباره چگونگي و ميزان اخذ كارمزد را به شوراي پول اعتبار منعكس و پس از تصويب آن در شوراي مذكور، اقدام نمايد. تاكنون جلسات متعددي با مديران عامل بانك­ها، مديران و كارشناسان حوزه­هاي مرتبط با بانكداري الكترونيك و روابط عمومي بانك­ها برگزار شده است.

اقتصام(1)9141**1558