۷ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۲۱
کد خبر: 81521780
T T
۰ نفر
هزينه زياد رواديد مشكل عمده بازرگانان ايران و افغانستان است

مشهد - ايرنا - رييس هيات اجرايي اتاق مشترك بازرگاني و صنايع و معادن ايران و افغانستان در خراسان رضوي هزينه زياد رواديد و دشواري صدور آن را مشكل عمده بازرگانان دو كشور براي توسعه تجارت برشمرد.

'محمود سيادت' روز پنجشنبه در همايش 'آشنايي با توانمنديهاي صادراتي افغانستان و تسهيل صادرات افغانستان به ايران' در مشهد افزود: اين اتاق از چند سال قبل به دنبال توانمندسازي افغانستان در حوزه صادرات و تسهيل ورود توليدات اين كشور به ايران در چارچوب قوانين و مقررات است.

وي افزود: با تلاش اين اتاق از چند سال قبل در استان خراسان رضوي بسياري از مشكلات در مسير واردات كالا از افغانستان به ايران در مرز برطرف و فرآيندها آسان شده است.

وي بيان كرد: راهبرد اتاق مشترك ايران و افغانستان اين است كه فرصت بيشتري براي شناخت توليدات و توانمنديهاي دو كشور فراهم شود زيرا اكنون بسياري از تجار و متوليان تجارت در خراسان رضوي شناخت كافي نسبت به توانمنديهاي صادراتي افغانستان ندارند كه تحقق اين مساله برگزاري همايش هاي بيشتري را مي طلبد.

وي با اشاره به گلايه تجار افغانستان مبني بر محدوديت ها در ورود كالا از مرز خراسان رضوي به ايران در حوزه قرنطينه بهداشتي، كنترل كيفيت كالا و فرآيندهاي گمركي گفت: براي ورود برخي كالاها در ايران ضوابطي وجود دارد كه براي همه كشورها از جمله افغانستان يكسان است.

سيادت افزود: از سوي ديگر ارسال برخي كالاها از افغانستان به ايران توجيه اقتصادي ندارد ولي امكان ارسال آن از طريق ايران به اروپا و ساير كشورها ميسر است، در مقابل افغانستان هم در واردات برخي كالاها نظير فرش دستباف محدوديت هايي دارد كه منطقي است.

وي دشواري صدور رواديد براي تجار افغانستاني و ايراني، تردد كاميون هاي ترانزيتي و صادراتي در مرز بين استان خراسان رضوي و افغانستان را از ديگر مشكلات در مسير توسعه روابط تجاري بين دو كشور برشمرد.

رئيس هيات اجرايي اتاق مشترك ايران و افغانستان در خراسان رضوي تاكيد كرد: علاوه بر تسهيل فرآيند ورود كالا از افغانستان به اين استان بايد زمينه سرمايه گذاريهاي مشترك بين دو كشور و استفاده از ظرفيتهاي دو طرف در اين خصوص فراهم شود.

سيادت افزود: بايد يك بررسي اجمالي در وضعيت موجود كالاهاي افغانستان داشته باشيم تا در آينده زمينه راه اندازي كشت و صنعت هاي مشترك بين دو كشور و بهره گيري متقابل از امكانات مطلوب افغانستان نظير زمين زراعي و آب و امكانات بسته بندي كالا و كنترل كيفيت در خراسان رضوي فراهم شود.

وي با تاكيد بر اينكه اساس رفتار دو كشور بايد براساس برد - برد و درك متقابل از شرايط دو طرف باشد، اظهار كرد: ايران نسبت به واردات برخي كالاهاي افغانستان بي نياز اما به برخي كالاها نظير دانه هاي روغني نيازمند است لذا بايد دو كشور در تجارت مكمل هم باشند.

وي با اشاره به اقدامات اين اتاق مبني بر تسهيل واردات كالا از افغانستان به خراسان رضوي گفت: در فصل كشاورزي سال آينده عوارض فصلي براي تجار افغانستان لغو مي شود.

سيادت ادامه داد: در شرايط جديد سياسي كه در ايران و افغانستان بوجود آمده است بايد دانش فني در فرآيند توليدات محصولات كشور افغانستان از ايران انتقال يابد و سرمايه گذاري مشترك در اين زمينه انجام گيرد.

رئيس اتحاديه واردكنندگان خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت: دو كشور افغانستان و ايران در توانمنديهاي اقتصادي تقريبا از توان يكسان برخوردار هستند لذا با بهره گيري مشترك از ظرفيتهاي خود مي توانند خلاء هاي اقتصادي همديگر را پر كنند.

'محمد حسين روشنك' افزود: هرات براي تجار خراسان رضوي يكي از نزديكترين بازارهاي مشترك به شمار مي رود و در اين زمينه بسيار مشتاق به توسعه روابط مشترك در آن منطقه هستند.

وي بيان كرد: حمايت و روابط بين تجار ايران و افغاستان بايد برادرانه و حمايتگرانه باشد و اين باور بايد در دو طرف به وجود آيد كه اگر كمكي انجام مي شود به يك برادر و دوست ايراني يا افغانستاني است.

وي افزود: برادران ما در افغانستان بايد امنيت بازرگانان را تامين كنند و شناخت كامل از توليدات افغانستان داشته باشند.

روشنك گفت: اتحاديه واردكنندگان خراسان رضوي اين آمادگي را دارد كه اولويت را به واردات كالا از افغانستان بدهد و در مقابل از برادرانمان در افغانستان انتظار داريم اولويت واردات را به كالاهاي ايراني بدهند.

ميزان صادرات ايران به افغانستان طي 10 ماه گذشته 2040 ميليون دلار بوده كه 654 ميليون دلار آن مربوط به استان خراسان رضوي است.

32 درصد صادرات ايران به افغانستان و 50 درصد صادرات آن به آسياي ميانه مربوط به خراسان رضوي بوده و عمده بازرگانان فعال در آن كشورها خراساني هستند.

7489 / 6053