۸ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۲۵
کد خبر: 81521955
T T
۰ نفر
چای های هندی موجود در بازار مشكلی برای مصرف ندارند

تهران - ایرنا - رییس سازمان ملی استاندارد ایران، با بیان آنكه چای هندی موجود در بازار تحت نظارت این سازمان وارد كشور شده است، گفت: تمام كالاهای وارداتی از جمله چای كه از مبادی رسمی وارد می شوند، هیچ مشكلی برای مصرف ندارند.

نیره پیروزبخت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با تاكید بر اینكه در خصوص چای و برنج هایی كه از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد می شوند، هیچ گونه تضمینی نمی توان ارایه داد، افزود: تاكید بر واردات از طریق مبادی و نمایندگان رسمی تنها در راستای منطقی سازی واردات و نظارت دقیق تطبیق كالاها با استانداردهای ملی است.

وی با اشاره به اعمال دقیق قوانین استاندارد برای واردات چای و برنج از هند، افزود: هندی ها قوانین استاندارد ایران را سختگیرانه تر از قوانین استاندارد بین المللی می دانند.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به مذاكرات این سازمان در خصوص واردات برخی كالاها همچون مواد غذایی، برنج و چای با طرف هندی، افزود: در دیدار اخیر با معاون وزیر صنعت و بازرگانی و جمعی از اعضای انجمن چای هند بر رعایت ضوابط استاندارد ملی ایران برای واردات محصولات برنج، چای و سویا تاكید شد.

پیروزبخت، سپس از تشكیل كارگروهی مشترك شامل كارشناسان استاندارد كشورمان و كارشناسان هندی خبر داد و گفت: این كارگروه برای رفع موانع فنی و تسهیل تجارت در جهت افزایش سطح كیفی محصولات برای صادرات هر دو كشور ایجاد می شود.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان آنكه این كارگروه ارزیابی استاندارد و موضوعات مربوط به واردات برنج، چای و سویا را در دستور كار دارد، اظهار داشت: طی یك ماه گذشته گروهی از هند به ایران سفر و از شرایط استاندارد ایران در خصوص واردات برنج آگاهی پیدا كردند و متوجه شدند خواسته های ایران به لحاظ فنی و استانداردی در مورد این محصول چیست؟

پیروزبخت تصریح كرد: اما در حال حاضر هندی ها از شرایط فنی و استانداری ایران در خصوص چای مطلع نیستند كه در سفر اخیر هیات هندی این شرایط برای آنها تشریح و اعلام شده است.

وی با بیان اینكه چای های هندی كه تاكنون وارد ایران شده منطبق با استانداردهای بین المللی كدكس و ایزو بوده است، گفت: این استانداردها به عنوان استانداردهای پایه مطرح است اما هركشوری علاوه براین موضوعات و با توجه به شرایط خود، استانداردهای دیگری را برای واردات در نظر می گیرد.

پیروزبخت اضافه كرد: چای در ایران بعد از آب، دومین نوشیدنی مهم به شمار می رود بنابراین باید در خصوص واردات این نوع كالا حساسیت های خاص را اعمال كنیم.

وی، سپس به الزامات سختگیرانه استاندارد برای واردات چای از كشورهای هندوستان و سریلانكا اشاره كرد و گفت: مساله رطوبت جزو استانداردهای ما برای واردات چای است، هرچند در استانداردهای بین المللی این موضوع وجود ندارد اما ما آن را در الزامات استاندارد چای برای واردات از كشورهای هندوستان و سریلانكا قرار داده ایم.

پیروزبخت با بیان آنكه مقامات هندی قوانین استاندارد ایران را در برخی موارد سختگیرانه تر از استانداردهای بین المللی می دانند، افزود: لازم است با ایجاد تیم كارشناسی قوانین مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا بتوانیم با حمایت استاندارد، تجارت دو كشور رونق بیشتری پیدا كند.

وی با اشاره به نگرانی مسئولان جمهوری اسلامی ایران نسبت به میزان فلزات سنگین در برنج هندی، گفت: واردات این محصول براساس قوانین و ضوابط استاندارد ملی ایران صورت می گیرد و از آنجا كه این محصول مربوط به زمین های شمال كشور با خاك بدون سموم آرسنیك است، جای هیچ نگرانی نسبت به كیفیت برنج های وارداتی از هندوستان به ایران نیست.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح كرد: در رویكرد نوین استاندارد براساس چهار محور استاندارد سازی، اندازه شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق دنبال می شود.

وی بر توسعه روابط تجاری بین ایران و هند تاكید كرد و افزود: هرگونه مبادله تجاری براساس ضوابط استاندارد می تواند بر تحكیم و رشد تجارت دوجانبه موثر باشد.

اقتصام(4) 1574**1558
۰ نفر