۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۲۷
کد خبر: 81523284
T T
۰ نفر
عده اي بدنبال بهانه هستند تا در مورد فولاد بافق حساسيت ايجاد كنند

يزد - ايرنا - فرماندار بافق با تاكيد بر ايجاد فضايي آرام گفت: عده اي دنبال بهانه هستند تا در خصوص فولاد اين شهرستان بين مردم حساسيت درست كنند.

كارخانه فولاد بافق در كنار معدن چغارت شهرستان بافق در حال ساخت است و تاكنون بيش از 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

سيد مهدي طلايي مقدم روز شنبه در حاشيه بازديد از سايت فولاد بافق در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: هدف از اين بازديد تلطيف فضا و اعلام پيگيري مسايل فولاد بافق براي مردم اين شهرستان است.

اين مسوول با بيان اينكه موضوع اين كارخانه از طريق استاندار يزد، نمايندگان مجلس و معاون اول رييس جمهور، پيگيري مي شود اظهار كرد: پيگيري هاي خوبي در سه روز گذشته انجام شده است و قول دادند با پيگيري هاي مجدد و مكرر اين مسئله را بصورت ريشه اي حل كنند.

وي با بيان اينكه عده اي مي گويند فولاد بافق معروف به (فولادابويي) كاري انجام نداده است، خاطر نشان كرد: همانطور كه مشخص است كارها و سرمايه گذاري هاي خوبي انجام شده و زيرساخت هايي كه در اين بخش داريم، زيرساخت نورد به تنهايي نيست بلكه زيرساختهاي گندله، فولاد و نورد نيز هست.

اين مسوول در باره مصوبات جلسه كارگروه كه دو روز قبل در فرمانداري با حضور سيد محسن ابويي سرمايه گذار فولاد برگزار شد، خاطرنشان كرد: در جلسه كارگروه عمدتا بحث نياز به مواد اوليه، نقدينگي و گندله مطرح شدكه تلاش مي كنيم واحدهاي داخل شهرستان بافق با هم تعامل داشته باشند و اين مشكلات را بر طرف كنند.

وي اضافه كرد: سنگ آهن مركزي و فولاد بافق (ابويي) به يك تعامل سازنده اي دست پيدا كردند تا مشكلات دو مجموعه به صورت مشترك پيگيري شود كه قطعا اين اتفاق به نفع اين شهرستان است.

طلايي مقدم با اشاره به اينكه استاندار يزد شخصا پيگير حل مشكل وام آقاي ابويي در صندوق توسعه است اظهار داشت: مشكل ديگر در بحث كاهش پروانه گندله است كه علاوه بر استاندار، ابويي (سرمايه گذار) در مجموعه فولاد و نماينده مجلس نيز در مجموعه نمايندگان، پيگيري مي كنند تا با همان ظرفيت پنج ميليون تن گندله سازي تمديد شود.

وي با بيان اينكه سرمايه گذار مدارك، اسناد و طرحي كه تحويل صندوق توسعه ملي داده، همه بر اساس 5 ميليون تن گندله بوده است خاطر نشان كرد: اگر بخواهد ظرفيت گندله كاهش پيدا كند، اسناد دوباره بايد بازنگري شود ضمن اينكه در بحث اقتصادي با توجه به سرمايه گذاري هاي خوبي كه انجام شده است، بخش خصوصي متضرر مي شود كه اميدواريم پروانه به صورت قبل تمديد شود.

طلايي مقدم به تغيير پيمانكار اين پروژه هم اشاره كرد و گفت: پيمانكار جديد معرفي شده و در حال حاضر مشغول تجهيز كارگاه و مونتاژ دستگاه هاي خود است و طبق وعده هاي داده شده تا پايان اسفند اين بخش كار به اتمام مي رسد.

ظرفيت اسمي اين كارخانه 800 هزار تن پيش بيني شد و تا يك ميليون تن قابل افزايش بود ليكن پس از واگذاري به بخش خصوصي ظرفيت آن به 500 هزار تن كاهش يافت.

سيد محسن ابويي سرمايه گذار بخش خصوصي در اين طرح، مي گويد اگر توليد گندله (مواد اوليه توليد آهن) بافق كه خوراك فولاد است از ميزان توليد پنج ميليون تن كمتر شود، ادامه فولاد سازي در بافق صرفه اقتصادي ندارد و مجبور به تعطيل اين كارخانه هستيم.

از سوي ديگر اما مسوولان ذيربط ، مجمع نمايندگان استان يزد، استاندار و معاون اول رييس جمهوري پيگير اين هستند كه ظرفيت توليد گندله كاهش پيدا نكند.

در چنين شرايطي است كه كارخانه 500 هزار تني فولاد در بافق ايجاد و راه اندازي مي شود و در اين بخش افزون بر 500 كارگر به طور مستقيم به كار مشغول مي شوند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، گندله يعني گلوله‌هاي توليد شده از نرمه سنگ آهن و ساير مواد افزودني كه نخست خام و سپس پخته شده و سخت مي‌شود و براي احيا به روش سنتي توليد آهن در كوره بلند و يا روش‌هاي متعدد احياي مستقيم به كار مي‌رود.

مواد اوليه سنگ آهن از معادن شهرستان بافق به ذوب آهن اصفهان و خوزستان منتقل و به فرآورده هاي آهني تبديل مي شود كه با احداث اين كارخانه از خام فروشي مواد اوليه جلوگيري خواهد شد.

كنسانتره آهن طي يك پروسه به ساچمه هايي به ابعاد 6 تا 16 ميليمتر كه گندله نام دارد تبديل و خوراك كارخانه فولاد مي شود.

كارخانه فولاد و معدن سنگ آهن چغارت كه لازم و ملزوم هم براي توليد آهن و فولاد هستند، در فاصله 12 كيلو متري بافق واقع شده اند.

بافق با 40 هزار نفر جمعيت در فاصله 110 كيلو متري يزد قرار دارد.ك3

7543/8068