۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۵
کد خبر: 81524000
T T
۰ نفر

رشد سواد آموزي درقم بالاتر از ميانگين كشوري

۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۵
کد خبر: 81524000
رشد سواد آموزي درقم بالاتر از ميانگين كشوري

قم - ايرنا - سطح سواد يكي از شاخص هاي مهم توسعه يافتگي جوامع است و بي ترديد باسوادان مي توانند از بسياري فرصت هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و توسعه اي جامعه بهره مند شوند.

به گزارش ايرنا ، سواد مشاركت مردم را در امور جامعه افزايش مي دهد، چرا كه مردم با كمك سوادشان به اطلاعات بيشتري دست پيدا مي كنند و با حضور در برنامه ها و جلسات اجتماعي، اقتصادي و سياسي از بسياري مسائل آگاهي مي يابند و همچنان كه ميزان مشاركت اجتماعي افراد يك جامعه در تحقق زندگي بهتر و جامعه اي توسعه يافته تر اثر قابل توجهي دارد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مبارزه با بي سوادي به نهضتي فراگير تبديل شد، به طوريكه شاهد رشد بالاي سواد در ميان اقشار مختلف بوديم؛ در عين حال راه هاي بي سوادي مسدود نشده است و بنا به دلايل مختلف اجتماعي و اقتصادي كماكان شاهد بازماندن كودكان از تحصيل هستيم.

اين انقلاب فرهنگي در قم نيز بركات بسياري داشته، به طوريكه از بدو تاسيس نهضت سوادآموزي در اين استان در اوايل سال 1360 تاكنون، حدود 360 هزار نفر از مردم قم از كلاس ها و فعاليت هاي مختلف سوادآموزي بهره مند شده اند.



* 94 درصد گروه سني 10 تا 49 سال در قم باسواد هستند



معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش قم گفت: طبق آخرين سرشماري نفوس و مسكن كه در سال 1390 در كشور انجام شد، 94 درصد افراد در گروه 10 تا 49 سال ساكن اين استان باسواد هستند.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمي نيا با بيان اينكه از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون، 40 درصد رشد باسوادي در گروه سني 10 تا 49 سال در قم اتفاق افتاده است، افزود: رشد باسوادي در اين گروه سني، 1.5 درصد بالاتر از ميانگين كشوري است.

وي با بيان اينكه 130 هزار بي سواد در گروه سني شش سال به بالا در استان قم ساكن هستند، گفت: رشد باسوادي در اين گروه سني نسبت به ميانگين كشوري نيز دو درصد بالاتر است و 44 هزار و 66 نفر از اين تعداد در گروه سني 10 تا 49 سال قرار دارند.

به گفته وي، اولويت برنامه هاي سوادآموزي تا پايان برنامه چهارم نيز گروه سني 10 تا 29 سال بود كه در قم بالاي 98 درصد از اين گروه سني باسواد هستند كه يكي از استان هاي موفق در رسيدن به اهداف برنامه چهارم توسعه بوديم.

قاسمي نيا با اشاره به اينكه دوره هاي آموزشي نهضت سوادآموزي به صورت رايگان برگزار مي شود، گفت: امسال شش هزار و 500 نفر در 600 كلاس شهري و 500 نفر نيز در 150 كلاس روستايي در دوره هاي آموزشي نهضت سوادآموزي شركت كردند.

وي افزود: يك هزار و 500 نفر از اين تعداد، اتباع خارجي ساكن در استان بوده اند كه به صورت رايگان در فعاليت هاي سوادآموزي شركت كردند و آمادگي داريم در صورت تامين منابع مالي و انساني، ظرف دو الي دو و نيم سال تمام مهاجران استان را كه آموزش پذير هستند، باسواد كنيم.

وي به سه دوره آموزشي كه هم اكنون در نهضت سوادآموزي در حال اجراست، اشاره كرد و گفت: نخستين دوره، سوادآموزي نام دارد كه در اين دوره فرد بي سواد 400 ساعت آموزشي را با هدف كسب مهارت هاي اوليه خواندن، نوشتن و درك مطلب و همچنين روخواني قرآن كريم مي گذراند.

قاسمي نيا افزود: در اين دوره چهار كتاب درسي تدريس مي شود و مدرك كسي كه در امتحانات دوره سوادآموزي قبول شود، معادل سوم ابتدايي است.

وي، دومين دوره آموزشي را دوره تحكيم سواد عنوان و بيان كرد: اين دوره شامل 200 ساعت آموزشي با اهدافي از جمله پيشگيري از بازگشت بي سوادي، يادگيري مهارت هاي اصلي زندگي و زمينه سازي براي يادگيري مادام العمر برگزار مي شود.

وي دوره انتقال را سومين دوره آموزشي نهضت سوادآموزي بيان كرد و افزود: سوادآموزان در اين دوره با گذراندن 800 ساعت آموزش، با مهارت هايي از جمله رياضي، علوم، فرهنگ و معارف ديني و كاربرد آن ها در زندگي بيشتر آشنا مي شوند.

معاون نهضت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش قم با بيان اينكه ميانگين سني افرادي كه در اين دوره ها شركت مي كنند، 35 تا 49 سال است، گفت: برون سپاري فعاليت هاي سوادآموزي مهمترين راهبرد نهضت سوادآموزي است كه دراين طرح سعي مي شود از افراد داوطلب براي سوادآموزي بي سوادان استفاده شود.

به گفته وي، امسال حدود 650 آموزش دهنده در قالب طرح فرد به فرد با نهضت سوادآموزي استان همكاري مي كنند.

وي گفت: علاقه مندان به ياد دادن سواد خواندن و نوشتن به افراد بي سواد، مي توانند با شركت در كلاس هاي رايگان آموزش تدريس، در طرح آموزش فرد به فرد نهضت سوادآموزي شركت كنند.

قاسمي نيا دو طرح باسوادكردن اولياء بي سواد دانش آموزان و همچنين آموزش كودكان و نوجوانان كار، بدسرپرست يا بي سرپرست و يا معلول حركتي و جسمي كه بين سنين 10 تا 20 سال قرار دارند را از طرح هاي در حال اجراي نهضت سوادآموزي عنوان كرد.

وي اضافه كرد: تاكنون 412 كودك و نوجوان با شرايط ذكر شده در استان قم شناسايي شده است.



* ريشه كني بي سوادي نيازمند يك عزم ملي بالا و مشاركت عموم آحاد جامعه مي باشد

وي مبارزه با بي سوادي را از زيرساخت هاي فرهنگي كشور دانست و گفت: عدم دسترسي به اطلاعات كامل بي سوادان و نبود منابع درسي و متون آموزشي ويژه بزرگسالان كم سواد غيرمحصل از مشكلاتي است كه نيازمند توجه مسوولان مي باشد.

قاسمي نيا با اشاره به اينكه متاسفانه بي سوادي به صفر نرسيده است، گفت: در اين راستا تمام باسوادان و بي سوادان به صحنه نيامدند و همين عوامل باعث شد ورودي بي سوادي مسدود نشود.

وي تاكيد كرد: ريشه كني بي سوادي و رسيدن به حد مطلوب در باسوادي جامعه نيازمند عزم ملي و مشاركت تمام دستگاه هاي مسوول و آحاد جامعه مي باشد.

وي با اشاره به موانع مسدود شدن بي سوادي، اضافه كرد: گرچه در استان قم بالاترين درصد پوشش تحصيلي افزاد لازم التعليم يعني سن شش تا 9 سال را داريم، اما حتي اگر يك نفر هم فرزند لازم التعليم داشته باشيم كه به سن مدرسه رسيده و به هر دليل موفق نشده باشد كه به مدرسه ورود پيدا كند، ورودي بي سوادي مسدود نخواهد شد.

قاسمي نيا تاركين ميان پايه تحصيلي را از ديگر موانع رسيدن به حد مطلوب باسوادي عنوان و بيان كرد: تاركين ميان پايه تحصيلي در همه دوره هاي تحصيلي وجود دارد، به اين معني كه دانش آموزاني كه وارد مدرسه شده اند و در ميانه راه مثلا كلاس سوم يا چهارم ابتدايي مدرسه را رها كرده و به مدرسه بازنگشته اند، در آينده بي سوادان جديدي مي شوند و آموخته هايشان فراموش مي شود.

وي تصريح كرد: جاي مجموعه اي كه به شناسايي و بازگرداندن دانش آموزان تارك ميان پايه تحصيلي بپردازد، خالي است؛ به عبارت ديگر هيچ دستگاهي مشخصا و معينا نداريم كه تاركين ميان پايه تحصيلي را شناسايي كند و مجددا براي ادامه تحصيل دعوت كند و بنابراين اگر به اين موضوع توجه جدي نشود، ما همچنان آمار بي سوادي خواهيم داشت.

وي، نقص در روش هاي شمارش و آمارگيري تعداد افراد بي سواد را از ديگر موانع باسوادي عنوان كرد و افزود: مهاجرپذير بودن استان قم اعم از مهاجرت هاي درون استاني و برون استاني باعث شده است شناسايي افراد بي سواد به راحتي صورت نگيرد.

معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش قم نقش اعضاي خانواده و همچنين ائمه جمعه و جماعات را در تشويق بي سوادان براي شركت در كلاس هاي سوادآموزي را موثر دانست و گفت: نقش رسانه هاي گروهي نيز در تحقق اين امر انكارناپذير است.

وي گفت: معتقدم هر فرد بي سوادي كه باسواد مي شود مانند يك پروژه عظيم فرهنگي و آموزشي مي باشد كه به بهره برداري مي رسد، چرا كه با باسوادشدن، بسياري از استعدادهاي دروني افراد شكوفا مي شود و توانمندي فرد به منصه ظهور مي رسد و اين فرد باسواد نقش بسيار مهمي در پيشرفت مسائل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه خواهد داشت.



* رييس اداره نظارت و سنجش معاونت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش قم نيز با بيان اينكه ريشه كني بي سوادي عزم ملي و اراده جمعي مي خواهد، تصريح كرد: مبارزه با بي سوادي نبايد تنها به عهده معاونت سوادآموزي گذشته شود و همه دستگاه ها و نهادهاي علمي و فرهنگي جامعه، هر كدام به ميزان توانايي و اثرگذاريشان در جامعه بايد در اين جهاد فرهنگي سهيم باشند.

محمد صادقي ضيا با اشاره به اينكه همكاري دستگاه ها و تشكلها بهترين گزينه براي جذب سوادآموزان مي باشد، افزود: اگر در امر باسوادي الزامات و مشوق هايي وجود داشته باشد، زودتر و بهتر به نتيجه خواهيم رسيد.

وي تصريح كرد: اگر دستگاه هايي كه متولي خدمت رساني و تسهيلات به مردم هستند، ارايه خدمات را منوط به داشتن سواد مراجعه كنندگان كنند، شاهد بهبود جذب بي سوادان به نظام آموزشي خواهيم بود.

وي بيان كرد: اطلاع رساني از معضلات احتمالي بي سوادي از طريق رسانه هاي جمعي نيز كمك شاياني در اين زمينه خواهد كرد.

صادقي با اشاره به اينكه رشد باسوادي ارتقاء فرهنگ عمومي جامعه را به دنبال خواهد داشت، گفت: اوليايي كه باسواد هستند مي توانند در امر آموزش و بسياري ديگر از موضوعات در رشد و توسعه فرزندانشان نقش آفرين باشند.



* يكي از كارشناس نهضت سوادآموزي قم نيز گفت: اكثر افرادي كه در كلاس هاي سوادآموزي شركت مي كنند متاهل هستند و مشغله كاري دارند كه همين مساله باعث مي شود رغبتي براي ادامه تحصيل نداشته باشند.

طاهره علي اكبري افزود: البته عده كمي نيز مي گويند به دليل بالا رفتن سنشان و كاهش توانايي يادگيري علاقه اي به حضور در كلاس هاي درس ندارند.

وي با اشاره به تاثير بالاي سوادآموزي درخانواده ها، گفت: دانش آموزاني كه والدين تحصيل كرده دارند، سرنوشت بهتري در جامعه دارند و برعكس، سطح سواد اجتماعي در دانش آموزان با والدين بي سواد، پايين تر است.

ك/ 4

2085/6133/