۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۴۱
کد خبر: 81530422
T T
۰ نفر
رييس پژوهشكده باستان‌شناسي كشور خبراز برگزاري همايش بين المللي باستان شناسي خليج فارس داد

بوشهر- ايرنا - رييس پژوهشكده باستان‌شناسي كشور گفت: برنامه ريزي لازم براي برگزاري همايش بين المللي خليج فارس در بندر باستاني سيراف از توابع استان بوشهر براي روز دهم ارديبهشت ماه سال آينده انجام شده است.

به گزارش عصر روز پنجشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي استانداري بوشهر حميده چوبك در نشست با معاون سياسي استانداري بوشهر افزود: براي برگزاري باكيفيت و مطلوب اين همايش بين‌المللي، از باستان‌شناسان برجسته چيني دعوت شده است تا يافته‌هاي خود را در زمينه باستان شناسي در زير آب ارايه كنند.

وي با بيان اينكه باستان‌شناسي زيرآب از برنامه‌هاي اين پژوهشكده است، اضافه كرد: اميدواريم به دنبال برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي، بتوانيم كارگاه تخصصي مطالعات و باستان‌شناسي سيراف را از طريق باستان‌شناسان زير آب راه‌اندازي كنيم كه نتايج بسيار خوبي در بر خواهد داشت.

رييس پژوهشكده باستان شناسي كشور ادامه داد: خليج فارس از مهم‌ترين مناطق جهان است و بايد به خوبي اين آبراه بين‌المللي به جهان معرفي شود.

وي يادآورشد:سيراف مهم‌ترين سند خليج فارس است كه معرفي اين بندر باستاني به جهانيان و تبيين جايگاه آن در تجارت و بازرگاني بايد در دستور كار قرار گيرد.

چوبك با بيان اينكه بوشهر نگين خليج فارس است گفت: بايد اين استان و به ويژه بندر باستاني سيراف به خوبي معرفي شوند.

رييس پژوهشكده باستان‌شناسي كشور با بيان اينكه در ميراث فرهنگي مركز مطالعات خليج فارس راه‌اندازي شده است اظهار داشت: اميدوار هستيم با دعوت از دانشمندان و باستان‌شناسان مجرب داخلي و خارجي بتوانيم مطالعات خود در حوزه خليج فارس را گسترش دهيم.

چوبك گفت: باستان‌شناسان خارجي كه در حاشيه جنوبي خليج فارس كار مي‌كنند، آثاري كه پيدا مي‌كنند متعلق به ايران و مربوط به دوره‌هاي هخامنشي و پارت‌هاست و اين نشانه حقانيت ايران در خليج فارس است.

معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري بوشهر نيز گفت: همه دستگاه هاي اجرايي اين استان در برگزاري همايش بين المللي باستان شناسي خليج فارس در راستاي بستر سازي براي توسعه گردشگري در اين استان همكاري لازم را انجام خواهند داد.

فتح الله حقيقي افزود: اين استان داراي پيشينه تاريخي بسيار ارزشمندي است و بايد به جهانيان معرفي شود.

وي اضافه كرد: بوشهر افزون بر اينكه پايتخت انرژي كشور است، مناطق بكر و زيباي طبيعي و جزاير و سواحل ارزشمندي دارد و در كشاورزي خارج از فصل و توليد خرما نيز جايگاه خاصي در كشور دارد.

وي با اشاره به اينكه بوشهر 937 كيلومتر مرز با خليج فارس دارد يادآورشد: بندر باستاني سيراف يك بندر تاريخي است و البته بر اساس تاريخش شناسانده نشده و همه وظيفه دارند اين استان و به ويژه بندر سيراف را در بحث گردشگري معرفي كنند.

حقيقي به مصوبات سفر رييس جمهوري در ديماه امسال و ايجاد دو دهكده گردشگري در استان بوشهر اشاره كرد و گفت: از10 كشور داراي افتصاد برتر دنيا، هشت كشور بيشترين درآمدشان از صنعت گردشگري است.ك/1

6045/1656