به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، پس از انگلیس، عربستان سعودی دومین مشتری اسپانیا و بحرین و عمان نیز در جایگاه هفتمین و هشتمین مشتریان اسپانیا قرار دارند.
بر اساس این گزارش، این سه كشور پادشاهی منطقه خلیج فارس، 310 میلیون یورو تجهیزات و مهمات نظامی خریداری كردند كه تقریبا یك چهارم كل فروش اسپانیا در شش ماهه نخست سال 2014 میلادی بود.
بر اساس آمارها، اسپانیا در شش ماه نخست سال گذشته مبلغ 6/26 میلیون یورو مهمات توپخانه به بحرین فروخت. بحرین در سال 2012 نیز مبلغ 13 میلیون یورو از این مهمات را از اسپانیا خریداری كرده بود. این در حالی است كه از سال 2008 میلادی كه دولت قبلی اسپانیا شروع به ارائه گزارشهای فروش تسلیحات بیشتر از مبلغ 10 میلیون یورو كرد، هیچوقت میزان فروش بمب و مهمات به این سطح نرسیده بود.
در رابطه با محصولات و فناوری ها با كاربرد دوگانه، فروش ها در شش ماه نخست سال 2014 به 9/62 میلیون یورو رسید كه نسبت به همین زمان در سال گذشته 2/3 درصد كاهش داشت.
بر اساس گزارش دولت اسپانیا، عمده فروش این محصولات به ترتیب به چین، آمریكا و یك كشور ثالث با مبالغ 8/14 میلیون، 3/11 میلیون و 9/9 میلیون یورو بود.
معاونت وزارت بازرگانی اسپانیا اعلام كرد صادرات تجهیزات دفاعی این كشور در شش ماهه نخست سال 2014 میلادی نسبت به همین زمان در سال پیش از آن، 3/24 درصد كاهش داشته است.
معاونت وزارت بازرگانی اسپانیا تصریح كرد در شش ماهه نخست سال 2014 ، میزان صادرات یك میلیارد و 5/378 میلیون یورو و در شش ماهه نخست سال 2013 میلادی یك میلیارد و 4/821 میلیون یورو بود.
بر اساس گزارش مذكور، بیشترین صادرات تجهیزات نظامی به كشورهای اتحادیه اروپا بود كه میزان آن به 3/715 میلیون یورو معادل با 9/51 درصد كل صادرات در شش ماهه نخست سال 2014 رسید.
اصلی ترین مشتریان اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا بودند كه اسپانیا با آنها پروژه های مشترك صنعت نظامی نظیر هواپیمای جنگنده 'یورو فایتر' و هواپیمای حمل و نقل نظامی' آ 400 ام ' دارد.
اروپام *5*491**1485** 1337
مادرید- ایرنا- بر اساس آخرین گزارشهای وزارت اقتصاد و دارایی اسپانیا، كشورهای عرب زبان منطقه خلیج فارس به یكی از اصلی ترین بازارهای صنعت نظامی این كشور تبدیل شده اند.