۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۶
کد خبر: 81532888
T T
۰ نفر

تصادف سازی به خاطر یك مشت دلار

۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۶
کد خبر: 81532888
تصادف سازی به خاطر یك مشت دلار

ساری - ایرنا - هنوز از هشدار شركت های بیمه ای درباره تصادف های ساختگی با هدف دریافت خسارت چند سالی بیش نگذشته كه این شگرد متقلبانه به مرحله جراحت سازی برای دریافت دیه رسیده و با سرعت غیرمجاز در حال رسیدن به مرحله جدید با عنوان كشته سازی است.

هشدار درباره رسیدن تصادفات ساختگی به مرحله كشته سازی تنها یك شلوغ كاری رسانه ای برای ایجاد حساسیت پیرامون یك ناهنجاری اجتماعی نیست، بلكه پشتوانه آن پرونده هایی است كه در پزشكی قانونی مازندران مطرح شده و ناكام مانده و حتی فرمانده انتظامی استان هم به تازگی درباره آن در یك همایش اظهارنظر كرده است.

مدیركل پزشكی قانونی مازندران در همایش بررسی عوامل دخیل در بروز و پیشگیری از حوادث رانندگی هشدار داد: اگر دستگاه های ذیربط هر چه زودتر جلوی تصادفات ساختگی برای دریافت دیه را نگیرند، در آینده نزدیك ما شاهد صحنه سازی قتل در تصادفات ساختگی خواهیم بود.

علی عباسی درباره این هشدار به پرونده سقط جنینی استناد می كند كه با ایجاد تصادف ساختگی قرار بود به عنوان قتل غیرعمد ناشی از حادثه رانندگی به جریان افتاده و به دریافت دیه منجر شود.

وی گفت: در یكی از شهرستان های استان زن و شوهری با ایجاد تصادف ساختگی مدعی شدند كه بر اثر تصادف طفل داخل رحم مادر مرده ولی كارشناسان پزشكی قانونی با بررسی دقیق و كالبد شكافی متوجه شدند كه مرگ طفل پیش از تصادف رخ داده است.

مدیركل پزشكی قانونی مازندران با بیان این كه فرد مظنون سابقه زیادی در گرفتن دیه از شركت های بیمه داشت، افزود: به رغم نظر كارشناسان پزشكی قانونی، این پرونده در دادگاه رای به دریافت دیه گرفت.

عباسی خواستار هوشیاری دستگاه قضایی و پلیس درباره شگردهای جدید اخذ دیه و تصادف های ساختگی شد و تاكید كرد كه دستگاه های ذیربط باید در این زمینه با هم همكاری و هماهنگی داشته باشند.

وی بررسی دقیق تر صحنه تصادف از سوی ماموران پلیس را خواستار شد و گفت: اگر چه صحنه سازی برای قتل در تصادفات ساختگی هنوز شیوع نیافته است، ولی موضوع ایجاد جراحات عمدی با هدف اخذ دیه جدی است كه باید بیشتر و دقیق تر مورد توجه قرار گیرد.

مدیركل پزشكی قانونی مازندران در عین حال در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد كه پزشكان معتمد این نهاد تاكنون موفق شدند چندین پرونده تصادفات ساختگی را كه با خودزنی و ایجاد جراحات سنگین از جمله شكستن بینی، دندان و دست و پا همراه بود، شناسایی كنند.

وی افزود: در تصادفات ساختگی افراد با شكستن دندان، بینی و سایر نقاط بدن یا ایجاد جراحات سطحی یا عمیق، صحنه تصادف را با زدن خودرو به دیوار، گاردریل و یا با خودروها دیگر صحنه سازی می كنند ، اورژانس و ماموران راهنمایی و رانندگی را به صحنه فرا می خوانند و با اخذ كروكی و دیگر مدارك گام در مسیر دریافت خسارت و دیه می گذارند.

عباسی گفت: مشكل اینجاست كه پزشكی قانونی در بررسی های خود به ساختگی بودن تصادفات پی می برد ولی به دلیل این كه تا حدود زیادی كار به صورت حرفه ای انجام می شود، هنوز دستگاه قضایی و پلیس در انجام ماموریت ها به این نكته توجه جدی ندارند.

وی با اظهار این كه پلیس راهنمایی و رانندگی باید به برخی از نكات مهم در نوع آسیب دیدگی تصادفات دقت بیشتری كند، افزود: در برخی از پرونده های تصادفات ساختگی منجر به جراحات سنگین، ما متوجه شدیم كه به راننده خودرو آسیبی وارد نشده، ولی سرنشینان آن به كلی دچار شكستگی دندان، بینی و استخوان دست و پا شدند كه با ارجاع موضوع به پزشكان متخصص معتمد مشخص شد كه جراحات ناشی از تصادف نبوده است.

عباسی گفت: برخی از افراد سودجو برای گرفتن دیه و كسب درآمد از این راه از ایجاد هر گونه جراحات به بدن ابایی ندارند، اما پزشكی قانونی با بررسی های كارشناسی متوجه بسیاری از تصادفات ساختگی می شود كه برای رسیدن به نتیجه و جلوگیری از این معضل اجتماعی به همكاری پلیس و قاضی دادگاه نیاز است.

وی افزود: به عنوان مثال در مواردی متوجه شدیم چهار تا شش دندان فردی شكسته شده ولی هیچ علامتی از ضرب خوردگی روی لبانش نبود و با بررسی های دقیق تر مشخص شد كه این افراد قبل از تصادف دندان هایشان را با چكش های پلاستیكی ویژه كاشی كاری شكستند تا دیه دریافت كنند.

او ادامه داد: دیه هر دندان شكسته یك شتر به قیمت حدود دو میلیون تومان است و طبیعی است كسی كه مثلا چهار دندانش را می شكند می تواند با دو میلیون تومان دندان هایش را ترمیم یا پروتز كند و بقیه دیه هم برایش باقی می ماند.

مدیركل پزشكی مازندران ایجاد زخم های عمیق یكسان در بدن را از دیگر ترفندهای افراد در تصادفات ساختگی برشمرد و بیان داشت: پلیس باید در صحنه تصادف در مورد زخم هایی كه ادعا می شود بر اثر تصادف ایجاد شده بررسی دقیق تری انجام بدهد و لازم است قاضی دادگاه به نتایج بررسی پزشكی قانونی اعتماد بیشتری داشته باشد.

سردار مسعود جعفری نسب فرمانده انتظامی مازندران هم بر لزوم ایجاد اتاق فكر برای كاهش ترافیك و تصادفات منجر به فوت در استان تاكید كرد و گفت: هنوز از ظرفیت های مختلف موجود در دستگاه های اجرایی برای انجام صحیح ماموریت ها استفاده نشده است.

وی با بیان این كه استانداری به عنوان یك دستگاه حاكمیتی در حوزه ترافیك و كاهش تصادفات جاده ای به صورت مدیریتی و سیاست گذاری وارد نشده است، افزود: امروز عده ای از دلالان با سامان دادن به تصادفات ساختگی با هدف دریافت دیه، از نبود مدیریت منسجم و هماهنگی میان راهنمایی و رانندگی، دستگاه قضایی، پزشكی قانونی و حمل و نقل سوء استفاده می كنند.

فرمانده انتظامی مازندران كاهش تصادفات منجر به مرگ و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو از شركت های بیمه با ایجاد تصادفات ساختگی را در صورت همكاری تمامی دستگاه ها با یكدیگر امكان پذیر دانست و گفت: مشكل اینجاست كه 140 نقطه پر خطر در جاده های استان وجود دارد كه باید حذف شوند.

مدیر كل بیمه ایران در مازندران نیز با بیان این كه از سال 1388 تاكنون 320 فقره پرونده تصادفات ساختگی و جعلی در استان شناسایی شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: 45 میلیارد ریال ارزش پرداخت دیه و دیگر موارد در تصادفات ساختگی بوده است كه با بررسی دقیق كارشناسان جلوی هدر رفت بیت المال گرفته شد.

طبیعی نژاد با اشاره به این كه بیمه ایران عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مازندران است، افزود: با همكاری دادستان، دادگستری كل و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی با كلاهبرداران و شیادانی كه با ایجاد تصادفات ساختگی، قصد دست اندازی به بیت المال را داشته باشند، برخورد جدی می شود.

مدیر كل بیمه ایران در مازندران شگرد افراد سودجو برای دریافت دیه یا خسارت از شركت های بیمه ای را مختلف توصیف كرد و به عنوان نمونه به پرونده ای اشاره كرد كه در آن فردی كه از روی اسب به زمین افتاده و جراحت دیده بود قصد داشت تا به عنوان تصادف دیه دریافت كند.

وی گفت: فرد 60 ساله ای پس از آن كه از اسب بر زمین افتاد و مجروح شد، برایش صحنه سازی كردند كه از داخل خودروی نیسان به بیرون پرت شده است.

وی توضیح داد: كارشناسان بیمه با بررسی موضوع متوجه شدند كه ادعای طرح شده دارای تناقض است به این معنی كه فرد مجروح دست چپش دچار آسیب جدی شده بود در حالی كه مدعی شده بود كه از داخل خودروی نیسان و از درب سمت چپ یعنی سمت شاگرد به بیرون پرت شد.

طبیعی نژاد ادامه داد: وقتی فردی از سمت چپ خودرو سقوط می كند باید قسمت راست بدنش دارای جراحات شدید باشد نه این كه دست چپش بیشترین آسیب را ببیند.

وی همچنین به وجود چندین پرونده جعلی تصادف ساختگی، خودزنی و حتی كشتن جنین برای گرفتن دیه و خسارت در بیمه ایران استان مازندران اشاره كرد و گفت: پرونده آتش سوزی ساختگی و ادعای خسارت 700 میلیون تومانی هم از دیگر حوادث ساختگی است كه با بررسی دقیق كارشناسان فرد خاطی تحت تعقیب قرار گرفت.

مدیر كل بیمه ایران در استان مازندران بیان داشت: حق بیمه های شهروندان امانت و بیت المال محسوب می شود و تمامی خسارت ها بر اساس قانون و با كارشناسی دقیق پرداخت خواهد شد.

طبیعی نژاد تصریح كرد: در این زمینه نقش پلیس راهنمایی و رانندگی، پزشكی قانونی، دستگاه قضایی و كارشناسان بیمه در جلوگیری از گسترش شكل گیری پرونده های ساختگی مهم و ضروری است.

بر اساس آمارهای رسمی مازندران هفتمین استان كشور به لحاظ تعداد تصادفات منجر به فوت در كشور محسوب می شود.

سید رضا هاشمی كرویی

6990/1654/ 2025
۰ نفر