كشتي هاي حامل كالاهاي اساسي ازبندرامام خميني(ره) به بندرشهيد رجايي مي آيند

بندرعباس- ايرنا- مدير كل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: با دستور وزير راه و شهرسازي كشتي هاي حامل كالاهاي اساسي براي تسريع در تخليه و بارگيري از بندر امام خميني (ره) به بندر شهيد رجايي مي آيند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ابراهيم ايدني روز سه شنبه با اعلام اين خبر به خبرنگاران افزود: بندر شهيد رجايي به لحاظ ظرفيت تخليه و بارگيري وحمل و نقل جاده اي و ريلي وضعيت مناسبي دارد و از همين رو به كشتي هاي حامل كالاهاي اساسي دستور انتقال به بندر شهيد رجايي داده شده است.

وي ادامه داد: هم اكنون عمليات تخليه 212 هزار تن كالاي اساسي شامل گندم و روغن نباتي از چهار فروند كشتي در بندر شهيد رجايي در حال انجام است.

مديركل بنادر ودريانوردي هرمزگان ياد آورشد: با توجه به امكانات موجود ، كالاهاي اساسي طبق روال با يك سرعت مناسب در بندر شهيد رجايي تخليه و بارگيري مي شود و تخليه همزمان كالا از كشتي به كاميون از تسهيلاتي است كه براي تسريع در تخليه كالاهاي اساسي اين بندر اختصاص داده شده است.

به گفته ايدني از ابتداي امسال تاكنون يك ميليون و 294 هزار تن گندم و 550 هزار تن روغن خام در بندر شهيد رجايي ترخيص و به سراسر كشور ارسال شده است.

وزير راه و شهرسازي در نشست شوراي عالي راه و ترابري در تاريخ دهم اسفند امسال در خصوص پرداخت جريمه به كشتي هايي كه به دليل نبود شرايط تخليه بار، در لنگرگاه معطل مي مانند، گفت: وزارت راه وشهرسازي مي تواند بدون نياز به ساز و كار قانوني جديد، زمينه انتقال كشتي هاي پهلوگرفته در بندرامام خميني (ره)براي تخليه كالاهاي اساسي همچون گندم را به بندر شهيد رجايي فراهم كند.

عباس آخوندي با تأكيد بر لزوم همكاري معاونت اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي و معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت٬ معدن و تجارت براي حل مشكل اعزام كاميون هاي حامل گندم از بندر امام خميني (ره) به ساير نقاط كشور، افزود: با توجه به نزديكي به ايام نوروز مردم نبايد براي تهيه نان دچار مشكل شوند.

وي ادامه داد: بنابراين بايد به كشتي هاي حامل كالاهاي اساسي دستور انتقال به بندر شهيد رجايي داده شود، چرا كه اين بندر هم از نظر ظرفيت تخليه و بارگيري و هم ظرفيت حمل و نقل جاده اي و ريلي وضعيت بهتري نسبت به بندر امام خميني (ره) دارد.

آخوندي با تأكيد بر ايجاد حمل مستقيم بار از كشتي به قطار براي دو كالاي اساسي گندم و برنج در بندر شهيد رجايي، گفت: سازمان بنادر و دريانوردي تأسيسات و تجهيزات مورد نياز براي امكان بارگيري مستقيم اين دو كالا را هرچه سريعتر در حداقل دو پست اسكله از 33 پست اسكله بندر شهيد رجايي ايجاد كند تا زمينه اتصال ريل به بندر فراهم شود.

بندر شهيد رجايي با ظرفيت تخليه و بارگيري سالانه 100 ميليون تن كالا بيش از نيمي از حجم كل صادرات و واردات بنادر كشور را برعهده دارد.ك/3

7198/6048